לקרוע על קללת שם האלהים – אגדה ג פ"ז ה"ח (הלכה ה בכ"י ליידן) דף כה ע"ב עמ' 1302 |
|
מקור | תרגום |
1 מהו לקרוע בזמן הזה. | מהו לקרוע בזמן הזה. |
2 ר' יוסה ר' ירמיה בשם ר' חייה בר בא | רבי יוסה רבי ירמיה בשם רבי חייה בן אבא |
3 ר' חזקיה ר' ירמיה בשם ר' יוחנן. | רבי חזקיה רבי ירמיה בשם רבי יוחנן. |
4 משרבו הגודפנים פסקו מלקרוע. | משרבו הגודפנים פסקו מלקרוע. |
עדי נוסח
לא נמצאו
מקבילות
ירושלמי, מועד קטן פ"ג פג ע"ב\ה"ז עמ' 821
מקצת עדי נוסח עקיפים
רבינו חננאל, בבלי מועד קטן כו ע"א
רבינו חננאל, בבלי סנהדרין נו ע"א ד"ה ירושלמי מנין שקורעין
סוגה
מימרה
עיון קצר באגדה
שתי המסורות, האחת בשם רבי חייא בן אבא והשנייה בשם רבי יוחנן, מלמדות על מציאות שהשתנתה, המגדפים את האל התרבו (שורה 4 ). אין הם מציינים אם אלה יהודים או נוכרים. השאלה 'מהו לקרוע בזמן הזה.' ( שורה 1) מביעה על הצורך לקבוע הלכה חדשה.ואכן היא נקבעה 'פסקו מלקרוע' (שורה 4).
בעל האגדה אינו מבהיר את הסיבה לשינוי המציאות, אף לא מציין אם קביעת חכמים מחדשת או או שמא העם בפועל פסק מלקרוע.