header2

החוטא והנענש

פ"ז ה"ז (הלכה ד בכ"י ליידן) דף כה ע"א עמ' 1301

מקור תרגום
1 כאינש דמר. כאדם האומר
2 שחיק טימייה דפלן. ישחקו עצמות פלוני
3 דאפיק בריה לעבדא בישא. שהוציא את בנו למעשים רעים

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

בראשית רבה (אלבק), פרשה כ"ח ז' עמ' 266

מקצת עדי נוסח עקיפים

ערוך השלם ד', ערך 'כרת' (הערך השני), עמ' 346

סוגה

מימרה - משל

עיון קצר באגדה

הרקע ההלכתי למימרה הינו עונש המוטל על מי שאינו החוטא,[1]  והמימרה באה להבהיר את המצב בו החוטא הוא האדם, אך הנענשת היא הבהמה שלא חטאה.[2] דרך ההבהרה היא קללה הנהוגה בלשון הדיבור.

בני אדם אומרים: 'ישחקו עצמות פלוני', הוא האב; 'שהוציא את בנו', כלומר, הוליד אותו; 'למעשים רעים', אלו מעשי הבן ולא מעשי האב.[3] על פי המימרה, מובן שהבן רשע, אך בני אדם במקום לקלל אותו מקללים את אביו שילד אותו.


[1] כדוגמת 'אִשָּׁה אֲשֶׁר תִּקְרַב אֶל כָּל בְּהֵמָה לְרִבְעָה אֹתָהּ וְהָרַגְתָּ אֶת הָאִשָּׁה וְאֶת הַבְּהֵמָה' (ויקרא כ' ט"ז). ומה חטאה הבהמה שבשלו היא נהרגת?                

[2] אין המשל והנמשל דומים אלא בחלקם.

[3] ראו קורבן העדה על המקום.