החוטא והנענש פ"ז ה"ז (הלכה ד בכ"י ליידן) דף כה ע"א עמ' 1301 |
|
מקור | תרגום |
1 כאינש דמר. | כאדם האומר |
2 שחיק טימייה דפלן. | ישחקו עצמות פלוני |
3 דאפיק בריה לעבדא בישא. | שהוציא את בנו למעשים רעים |
עדי נוסח
לא נמצאו
מקבילות
בראשית רבה (אלבק), פרשה כ"ח ז' עמ' 266
מקצת עדי נוסח עקיפים
ערוך השלם ד', ערך 'כרת' (הערך השני), עמ' 346
סוגה
מימרה - משל
עיון קצר באגדה
הרקע ההלכתי למימרה הינו עונש המוטל על מי שאינו החוטא,[1] והמימרה באה להבהיר את המצב בו החוטא הוא האדם, אך הנענשת היא הבהמה שלא חטאה.[2] דרך ההבהרה היא קללה הנהוגה בלשון הדיבור.
בני אדם אומרים: 'ישחקו עצמות פלוני', הוא האב; 'שהוציא את בנו', כלומר, הוליד אותו; 'למעשים רעים', אלו מעשי הבן ולא מעשי האב.[3] על פי המימרה, מובן שהבן רשע, אך בני אדם במקום לקלל אותו מקללים את אביו שילד אותו.
[1] כדוגמת 'אִשָּׁה אֲשֶׁר תִּקְרַב אֶל כָּל בְּהֵמָה לְרִבְעָה אֹתָהּ וְהָרַגְתָּ אֶת הָאִשָּׁה וְאֶת הַבְּהֵמָה' (ויקרא כ' ט"ז). ומה חטאה הבהמה שבשלו היא נהרגת?
[2] אין המשל והנמשל דומים אלא בחלקם.
[3] ראו קורבן העדה על המקום.