header2

מיתה בשריפה (המשך) –

אגדה בפ"ז ה"ב דף כד ע"ב עמ'  1297

מקור תרגום
1 אמ' ר' לעזר ביר' צדוק. אמר רבי אלעזר בן רבי צדוק.
תינוק הייתי ורוכב על כתיפו דאבא. תינוק הייתי ורוכב על כתפו של אבא.
3 וראיתי בת כהן שזינת והקיפוה חבילי זמורות ושרפוה. וראיתי בת כהן שזינתה והקיפוה חבילי זמורות ושרפוה.
4 אמרו לו. אמרו לו.
5 תינוק היית ואין עדות לתינוק. תינוק היית ואין עדות לתינוק.
6 כד חמא דא מילתא לא הוה פחות מבן    עשר שנין. כאשר ראה דבר זה לא היה פחות מבן עשר שנים.
7 כד הוה מהלך עם ר' לא הוה פחות מן תלתין שנין. כאשר היה מהלך עם רבו[1] לא היה פחות משלושים שנים
8 דלית אורחא דגברא רבא מהלך עם בר נש   פחות מתלתין שנין. שאין דרכו של גבר גדול (חשוב) ללכת עם אדם שהוא פחות משלושים שנים

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

בבלי סנהדרין נב ע"ב [2]

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור

עיון קצר באגדה

המשנה קובעת כי הוצאה להורג בשריפה נעשית על ידי זריקת פתיל בוער דרך פיו של הנידון למוות לתוך מעיו.[3] בסוגיא מובאת עדותו של  רבי אליעזר בן צדוק הסותרת לכאורה הלכה זו. בת כהן שזנתה הוצאה להורג בשריפה כמתחייב,[4]  אך דרך השרפה שונה, הקיפוה בזמורות שהועלו באש. בסוגיה נדחתה עדותו של רבי אליעזר בן רבי צדוק בנימוק שהיה קטן. עדות לגילו הצעיר יש למצוא בעובדה   שאביו נשאו על כתפיו.

לסיפור הכתוב בעברית נוסף קטע בארמית, ובו נמסר כי בשעה שראה את ההוצאה להורג היה לפחות בן עשר, ובשעה שטייל עם רבן גמליאל הזקן היה לפחות בן שלושים, שכן רבו לא נהג להלך אלא עם מי שמלאו לו לפחות שלושים.


[1] הוא רבן גמליאל  הזקן. ראו ליברמן, תוספתא כפשוטה ד', עמ' 851.

[2] לשורות 1 – 5 בלבד.

[3] 'מצות הנשרפין היו משקעין אותו בזבל עד ארכובותיו ונותנין סודר קשה לתוך הרכה וכורך על צוארו זה מושך אצלו וזה מושך אצלו עד שפותח את פיו ומדליק את הפתילה וזורקה לתוך פיו ויורדת לתוך מעיו וחומרת את בני מעיו רבי יהודה אומר אף הוא אם מת בידם לא היו מקיימין בו מצות שרפה אלא פותחין את פיו בצבת שלא בטובתו ומדליק את הפתילה וזורקה לתוך פיו ויורדת לתוך מעיו וחומרת את בני מעיו אמר רבי אליעזר בן צדוק מעשה בבת כהן אחת שזינתה והקיפוה חבילי זמורות ושרפוה אמרו לו מפני שלא היה בית דין של אותה שעה בקי' ( סנהדרין פ"ז מ"ב).

[4] כפי שנקבע בתורה: 'וּבַת אִישׁ כֹּהֵן כִּי תֵחֵל לִזְנוֹת אֶת אָבִיהָ הִיא מְחַלֶּלֶת בָּאֵשׁ תִּשָּׂרֵף' (ויקרא כ"א ט').