header2

דוד המלך והגבעונים – אגדה ד

פ"ו ה"ז דף כג ע"ד עמ' 1295

מקור תרגום
1 "ויאמר המלך אני אתן". "ויאמר המלך אני אתן".
2 "ויקח המלך את שני בני רצפה". "ויקח המלך את שני בני רצפה".
3 "ולמיכל בת שאול לא היה לה וולד" "ולמיכל בת שאול לא היה לה וולד"
4 ות[י1]^מר אכן. ותאמר כך.
אמור מעתה. אמור מעתה.
6 בני מירב היו וגידלתם מיכל ונקראו על שמה. בני מירב היו וגידלתם מיכל ונקראו על שמה.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי קידושין,פ"ד סה ע"ב – ע"ג\ה"א עמ' 1179

תוספתא (ליברמן) סוטה פי"א ה"כ עמ' 224[1]

בבלי סנהדרין יט ע"ב[2]

במדבר רבה פ"ח ד'

מקצת עדי נוסח עקיפים

רש"י, פירוש שמואל ב' כ"א ח'

רד"ק לשמואל ב' כ"א ח'

סוגה

מדרש אגדה

עיון קצר באגדה

האגדה נפתחת בציטוט דברי דוד 'ויאמר המלך אני אתן'[3] אשר משמש כתשובה הנענית לדרישת הגבעונים באגדה הקודמת. בהמשך ציטט בעל האגדה את תחילתו של פסוק נוסף בו מסופר כי בחר בשני בני רצפה בת איה.[4] בהמשכו של הפסוק צויין כי גם את חמשת בני מיכל מסר לגבעונים. על חלק זה של הפסוק מקשה הפסוק השלישי 'ולמיכל בת שאול לא היה לה וולד'.[5]

את הסתירה פתר בעל  האגדה בהסבר כי אכן הם היו בני מירב, אך כיוון שמיכל גידלה אותם נחשבו כבניה.[6]



עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי קידושין,פ"ד סה ע"ב – ע"ג\ה"א עמ' 1179

תוספתא (ליברמן) סוטה פי"א ה"כ עמ' 224[1]

בבלי סנהדרין יט ע"ב[2]

במדבר רבה פ"ח ד'

מקצת עדי נוסח עקיפים

רש"י, פירוש שמואל ב' כ"א ח'

רד"ק לשמואל ב' כ"א ח'

סוגה

מדרש אגדה

עיון קצר באגדה

האגדה נפתחת בציטוט דברי דוד 'ויאמר המלך אני אתן'[3] אשר משמש כתשובה הנענית לדרישת הגבעונים באגדה הקודמת. בהמשך ציטט בעל האגדה את תחילתו של פסוק נוסף בו מסופר כי בחר בשני בני רצפה בת איה.[4] בהמשכו של הפסוק צויין כי גם את חמשת בני מיכל מסר לגבעונים. על חלק זה של הפסוק מקשה הפסוק השלישי 'ולמיכל בת שאול לא היה לה וולד'.[5]

את הסתירה פתר בעל  האגדה בהסבר כי אכן הם היו בני מירב, אך כיוון שמיכל גידלה אותם נחשבו כבניה.[6]


[1] מקבילה לשורה 6 באגדה.

[2] מקבילה לשורה 6 באגדה.

[3] שמואל ב' כ"א ו'.

[4] שם, שם, ח'.

[5] שם, ו' כ"ג.

[6]  בבבלי סנהדרין יט ע"ב נאמר מפורשות 'כל המגדל יתום בתוך ביתו מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו'. אין זו אלא הרחבה פרשנית לנאמר בירושלמי. פרשנים שונים טוענים כי אין הכרח לתרץ הסתירה בדרך זו. ייתכן שהיו לה בנים לפני שדוד קיללה. ראו ליברמן, תוספתא כפשוטה ח', עמ' 727 הערה 19.