header2

דוד המלך והגבעונים – אגדה ב

פ"ו ה"ז דף כג ע"ד עמ' 1294

מקור תרגום
1   בדק דוד בכל דרכיו ולא מצא אחד מהן. בדק דוד בכל דרכיו ולא מצא אחד מהן.
2   התחיל שואל באורים ותומים. התחיל שואל באורים ותומים.
3   הדא הוא דכת' "ויבקש דוד את פני י'י". זה הוא שכתוב "ויבקש דוד את פני י'י".
4   אמ' ר' לעזר. אמ' ר' לעזר.

5   כת' "בקשו י'י כל ענוי ארץ אשר משפטו פעלו" וגו'.

כתוב "בקשו י'י כל ענוי ארץ אשר משפטו פעלו" וגו'.

6   "ויאמר י'י על שאול ועל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים".

"ויאמר י'י על שאול ועל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים".
7   "על שאול". שלא עשיתם עמו חסד. "על שאול". שלא עשיתם עמו חסד.

8   "ועל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים".

"ועל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים".
9   שלח דוד וקראן. שלח דוד וקראן.
10 אמ' להם. מה לכם ולבית שאול. אמ' להם. מה לכם ולבית שאול.

11 אמרו לו.  על ידי שהמית ממנו שבעה אנשים

 אמרו לו.  על ידי שהמית ממנו שבעה אנשים

12 שני חוטבי עצים ושני שואבי מים וסופר וחזן ושמש.

שני חוטבי עצים ושני שואבי מים וסופר וחזן ומשרת[1].
13 אמ' לון. ומה תון בעון. אמר להם ומה אתם רוצים

14 אמרו ליה. "יותן לנו שבעה אנשים והוקענום לי'י בגבעון".

אמרו ליה. "יותן לנו שבעה אנשים + והוקענום לי'י בגבעון".

15 אמ' לון. ומה הנייה יש לכון אין אינון מתקטלין.

 אמ' להם. ומה הנייה יש לכם אם אלו נהרגים
16 סבו לכון כסף ודהב. ןקחו לכם כסף וזהב

17 אמרו ליה. "אין לנו כסף וזהב עם שאול ועם ביתו".

אמרו לו "אין לנו כסף וזהב עם שאול ועם ביתו".
18 אמ'. דילמ' בהתין אילין מן אילין. אמר אולי מתבישים אלו מאלו (לקבל כסף וזהב)

19 הוה נסיב כל חד וחד מינון ומפייס ליה קומי נפשיה

היה מביא כול אחד ואחד מהם ומפייס אותו לעצמו.
20 והוא לא מקבל עלוי. והוא לא מקבל עליו
21 הדא הוא דכת' "אין לנו כסף וזהב". זה הוא שכתוב "אין לנו כסף וזהב".
22 "אין לי" כת'. "אין לי" כתוב

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי, קידושין פ"ד סה ע"ב\ה"א עמ' 1179

מקצת עדי נוסח עקיפים

רש"י, שמואל ב' כ"א א' ד'

סוגה

מדרש אגדה, סיפור

עיון קצר באגדה

בעל האגדה הרחיב את הסיפור המקראי על דרישת הגבעונים למסור לידיהם את בני משפחת שאול ובכך הדגיש את מאמציו של דוד למנוע את מסירתם לידיהם.

באגדה הקודמת תואר כיצד ניסה דוד בכוחות עצמו להבין מהו החטא בגללו בא הרעב הממושך. אגדה זו נפתחת בנקודה בה הבין כי הדבר לא יצלח בידו, ולכן פנה לשאול באלוהים. הפנייה לא היתה ישירה אלא באמצעות האורים והתומים[2]. על עצם הפנייה לשאול באלוהים משלב בעל הסוגיה מדרש שנשא רבי אליעזר על הפסוק: 'בַּקְּשׁוּ אֶת יְהֹוָה כָּל עַנְוֵי הָאָרֶץ אֲשֶׁר מִשְׁפָּטוֹ פָּעָלוּ בַּקְּשׁוּ צֶדֶק בַּקְּשׁוּ עֲנָוָה אוּלַי תִּסָּתְרוּ בְּיוֹם אַף יְהֹוָה' (צפניה ב' ג'). הפסוק כפשוטו דן בעם החוטא ונענש. הנביא פונה לצדיקים, ענוי הארץ, ומציע להם לפנות אל האל בבקשה לצדק. אולי לאחר בקשתם יצליחו להסתתר ולהינצל. רבי אלעזר דרש 'עַנְוֵי הָאָרֶץ' כדוד המבקש צדק עבור העם. תשובת האל מלמדת מהם החטאים שגרמו לרעב. התוספת המדרשית נועדה להציג את דוד כצדיק.

הדיאלוג בין דוד לגבעונים (שורות 9 – 22) מרחיב את הסיפור המקראי ומבקש ללמד כיצד ניסה לפתור את מצוקת הרעב מצד אחד ולא למסור את בני שאול לידי הגבעונים.

בשיחה הציע דוד לגבעונים כסף וזהב כופר לחיי בני משפחת שאול, אך הם סרבו. דוד ניסה להפריד ביניהם מתוך הנחה כי כקבוצה הם בושים זה מפני זה להמיר את המתת בני שאול בכסף. הבסיס להרחבה זו מצוי בפסוק 'וַיֹּאמְרוּ לוֹ הַגִּבְעֹנִים אֵין לי לָנוּ כֶּסֶף וְזָהָב...', שבו תשובתם נאמרת ביחיד. הפצרותיו של דוד המלך לא הועילו, כל אחד מהם סרב.

האגדה באה להציג את צדיקותו של דוד ואת מאמציו למנוע הריגת שבעה מבני שאול.




[1]
 ערוך השלם ח', ערך 'שמש', עמ' 108; סוקולוף, ערך 'שמש, עמ' 559.

[2] התשובה על פנייה לאורים ותומים יכולה היתה להכריע בין שתי ברירות, מכאן שבעל האגדה לא הקפיד על דיוק בעניין.