header2

שמעון בן שטח – אגדה א

פ"ו ה"ו (הלכה ד בכ"י ליידן) דף כג ע"ג עמ' 1293

מקור תרגום
1   ומאן דמר. שמעון בן שטח נשיא. ומי שאמר שמעון בן שטח נשיא.
2   עובדא דאשקלון מסייע ליה. מעשה שבאשקלון מסייע לו
3   תרין תלמידין הוו באשקלון שני תלמידים היו באשקלון

4   אכלין כחדא ושתין כחדא ולעיין באורייתא כחדא.

אוכלים כאחד שותים כאחד ולומדים בתורת האל כאחד.
5   מית חד מינון ולא אתגמל חסד. מת אחד מהם ולא גמלו לו חסד

6   מית בר מעיין מוכס ובטילת כל מדינתא מיגמליניה חסד.

מת בן מעיין מוכס[1] והתבטלה (מעבודה) כל המדינה לגמול לו חסד
7   שרי ההוא תלמידא בכי ואמ'. התחיל[2] אותו תלמיד לבכות ואמר
8   ווי. דילמ' לית לשונאי יש' כלום. אוי אולי לישראל[3] כלום
9   איתחמי ליה בחילמיה ואמ'. נראה לו בחלומו ואמר
10 לא תיבזי בני מריך. לא תבזה בני אדונך
11 דין עבד חד זכו ואזל בה זה עשה מצווה אחת ומת[4] בה (קיבל שכרו עליה)
12 ודין עבד חד חו?ב?ה ואזל בה. וזה עשה חטא אחד ומת בה (קיבל עונשו עליה)
13 ומה חובה עבד. ומה חובה עשה.
14 חס דלא עבד חובה מן יומוי. חס (וחלילה) שלא עשה חובה מימיו 

15 אלא זימנא חדא הקדים תפילין שלראש לתפילין שליד.

אלא פעם אחת הקדים תפילין שלראש לתפילין שליד.
16 ומה זכו עבד בר מעיין מוכס. ומה מצווה עשה בן מעיין מוכס
17 חס ליה דלא עבד זכו מן יומוי. חס (וחלילה) שלא עשה מצווה מימיו

18 אלא זימנא חדא עבד אריסטון לבולבוטייא ולא אתון.

אלא פעם אחת עשה סעודה[5]  לאנשי מועצת העיר[6] ולא באו
19 אמ'. ייתון מסכיני וייכלוניה דלא ליקלקל. אמר יבואו העניים ויאכלו שלא יתקלקל
20 ואית דמרין. ויש אומרים 

21 הוה סגי באורחא והוה תחות שיחיה חד עגול.

היה הולך את רוב[7] הדרך והיה תחת שחיו ככר לחם
22 ונפל ונסתיה חד מסכן ונפל ולקחו עני אחד
23 ולא מר ליה מידי בגין דלא מסמקא אפוי. ולא אמר לו דבר כדי שלא יסמיקו פניו (יתבייש)
24 וחמא ההוא תלמידא וראה אותו תלמיד
25 גו גנין גו פרדיסין גו מבועין דמיא. בתוך גנים ובתוך פרדסים ונחלים של מים
26 וחמא לבר מעיין מוכס וראה לבן מעיין מוכס
27 קיים על גיף נהרא. עומד על שפת הנהר[8]
28 בעי ממטי מיא ולא מטי. רוצה להגיע למים ולא מגיע.
29 וחמא למרים בת עלי-בצלים וראה את בת עלי בצלים[9]
30 תלייא בחיטי ביזייא. תלויה בעוקצי השָדַיִם[10]
31 ואית דמרין. ויש אומרים
32 ()[ת]ירעת גיהנם קביעה גו אודנה. ציר של שער גיהנום תלוי באוזנה
33 אמ' לון. +<למה. אמרין ליה. אמר להם למה אמרו לו
34 בגין דהות ציימה ומפרסייה למגי<ר>תה. בגלל שהייתה צמה ומפרסמת לשכנים

35 ואי?ת? דאמרין דהות ציימה חד יום ומקזה לה תריי.

ויש אומרים שהייתה צמה יום אחד ומפרסמת שצמה שני ימים
36 אמ' לון61>. עד אימת כדין. אמר להם עד מתי ככה (ימשך עונשה)
37 אמ' ליה. אמרו לו.
38 עד דייתי שמעון בן שטח עד שיבוא (שימות) שמעון בן שטח

39 נסבין לה מן גוא אודנה ויהבין לה גו אודניה.

ניקח אותו מתוך אוזנה וניתן אותו בתוך אוזנו
40 אמ' לון. ומה הוא סורחניה. אמר להם ומה סירחונו (חטאו).
41 אמ' ליה. דנדר על נפשיה ואמ'. אמרו לו שנדר בנפשו ואמר
42 אי איתעביד נשייא אם אתמנה נשיא
43 קטלי לכל חרשייא. אהרוג כל עושי הקסמים.[11]
44 והיידן עביד ליה נשיא ולא קטלון. ועכשיו נעשה נשיא ולא הרגם.

45 אלא תומנין נשים במערת אשקלון מחבלין עלמא.

אלא שמונים נשים במערת אשקלון שמחבלות בעולם
46 זיל ומר ליה. לך אמור לו אמר להם

47 אמ' לון גברא רבא הוא ולית הוא מהימנתי.

אדם גדול הוא והוא לא יאמין לי
48 אמ' ליה. עינוון הוא סגי ומהימנתיך. אמרו לו עניו גדול הוא ויאמין לך

49 ואין לית מהימנתיך אפיק עיניך ויבה גוא ידך.

ואם לא יאמין לך הוצא עינך והנח אותה בתוך ידך.
50 אפיק עיניה ויהב גו ידיה. הוציא עינו ונתנה בתוך ידו
51 אמרון. חזרת ואשתוות לחבירתה. אמרו החזירה ותהיה שווה לחברתה
52 אזל ומר ליה. בעא מיעבד סימניה קומוי. הלך ואמר לו רצה לעשות הסימן לפניו
53 אמ' ליה. לית את צריך. אמר לו אינך צריך.
54 אנא ידע דת גברא חסידא. אני יודע שאדם חסיד אתה
55 אעפ'כ בליבי חשבית בפומי לא אמרית. אף על פי כן בליבי חשבתי בפי לא אמרתי
56 והוה יום סגריר. והיה יום סגריר

57 נטל תמנין גוברין בחירין לבושין מאנין נקיין

לקח שמונים בחורים לבושים בגדים נקיים
58 ונסב עמון תמנין קידרין חדתין. אמ' לון. ולקח איתם שמונים קדרות חדשים אמר להם
59 כד נא צפר לבשון מניכון. כאשר אצפור ליבשו את בגדיכם
60 וכד נא צפר תיניינות עולו. וכאשר אצפור (שנית) היכנסו (למערה).
61 כיון דעאל למערת אשקלון כיוון שעלה למערת אשקלון
62 אמ'. אוים אוים. פתחון לי. מן דידכון אנא. אמר קומו קומו פתחו לי משלכם אני
63 כיון דכנס. כיון שנכנס 
64 חדא אמרה מה דאמרה ומייתי פיתא. אחת אמרה מה שאמרה והביאה לחם.
65 וחדא אמרה מה דאמרה ומייתי תבשילא. ואחת אמרה מה שאמרה והביאה תבשיל
66 וחדא אמרה מה דאמרה ומייתי חמרא. ואחת אמרה מה שאמרה והביאה יין
67 אמרן ליה. מה אי בך עבד. אמרו לו מה יש בך (בכוחך) לעשות
68 אמ' לון. אי בי ע()[ב]יד נא צפר תרי זימנין אמר להן אם אעשה שתי צפירות

69 ומעייל להכא תומנין גוברין בחירין לבושין מאנין נקיים חדי ומחדי לכון.

ואעלה לכאן שמונים גברים מובחרים לבושים בגדים נקיים שמחים וישמחו אתכם
70 אמרן ליה. לון נן בעיין. אמרו לו אותם אנו רוצים
71 כיון דצפר לבשו מנין נקיים. כיוון שצפר לבשו בגדים נקיים
72 כיון דצפר תיניינו עלו כולהו כהדא. כיוון שצפר פעם שנייה עלו כולם כאחד
73 רמז לון. רמז להם.

74 כל חד מינכון יטול חדא ויטלטלינה מארעא.

כל אחד מכם ייקח אחת וירים אותה מהארץ
75 ולא מצלח מה דו עבדה. ולא תצליח מה שעשתה
76 והוה אמ' לההיא דאייתת פיתא. והיה אומר לזו שהביאה לחם
77 אייתי פיתא. הביאי לחם
78 ולא מתייא. ולא הביאה
79 והוא אמ'. והוא אמר
80 אייתי לצליבא. הבא אותה לצליבה.
81.אייתי תבשילא. הביאי התבשיל
82 ולא מתייא. ולא הביאה.
83 והוא אמ'. אייתי לצליבה. והוא אמר הבא אותה לצליבה.
85 אייתי חמר. הביאי יין.
86  ולא מתייא. ולא הביאה.
87  והוא אמ'.אייתי לצליבא. והוא אמר הבא אותה לצליבה.
88 כן עבד לכולהי. כן עשה לכולן.

עדי נוסח

אוסף מאיר בניהו (ירושלים), תרביץ מ"ו, עמ' 85 – 89[12]

מקבילות

ירושלמי, חגיגה פ"ב עז ע"ד – עח ע"א/ה"ב עמ' 787 – 788

מקצת עדי נוסח עקיפים

רש"י, בבלי סנהדרין מד ע"ב ד"ה דבעיא מכסא

סוגה

סיפור

עיון קצר באגדה

האגדה תומכת באלו הסבורים כי שמעון בן שטח היה הנשיא. היא בנויה משלושה סיפורים.

הסיפור הראשון (שורות 3 –8)

הסיפור מעלה את נושא העדר הצדק ביחס לבני האדם, כפי שהצטייר בעיני חבר נוכח העדר כבוד לחברו בהלוויה לעומת הכבוד שזכה בן המוכס.[13] העדר הצדק בו מונהג העולם להבנתו מתפתח בסיפור הבא להבנה כי הצדק האלוהי קיים ופועל הן בעולם הזה הן בעולם הבא.

הסיפור השני (שורות 9 – 51)

שלושה חלקים לסיפור, ושלושתם מתרחשים בחלומו של החבר:[14]

חלק א' – הצדק שנעשה לתלמיד ולבן המוכס (שורות 9 – 28)

הסיפור נותן תשובה כי הצדק נעשה בעולם הזה ובעולם הבא באמצעות ההבדל בין שתי ההלוויות. החבר חטא חטא קל,[15] ועל כך נענש בעולם הזה,[16] ואילו בן המוכס עשה מצווה אחת, ושכרו ניתן לו בעולם הזה.[17] בחלומו ראה החבר את חברו זוכה לשפע חומרי בעולם הבא,[18] ואילו בן המוכס מצוי במצוקה חומרית.

חלק ב' – בת עלי בצלים (שורות 29 – 44)

בת עלי בצלים שנחשבה בעולם הזה כצדיקה, אך למעשה, היו מעשיה שקר ואחיזת עיניים. בחלום היא נראית תלויה בעוקצי שדיה, אפשר כי זהו העונש על שמנעה פרי בטן, ולפי הגירסה שציר שערו של הגיהנום תלוי באוזנה, אפשר זהו עונשה על כי סיפרה באוזני הזולת על צומות שלא קיימה. על שאלת החבר עד מתי יתקיים עונשה, נענה: 'עד דייתי שמעון בן שטח' (שורה 38).

חלק ג' – שליחות מוטלת על החבר (שורות 45 – 51)

מספרים לחבר כי שמעון בן שטח ייענש, כיוון שלא הרג את כל עושי הכשפים כשנבחר לנשיא אף כי נדר כן, וממנים אותו לשליח כדי למסור לשמעון בן שטח את אשר ראה ושמע. כמו כן מקנים לו אפשרות לבצע אות על טבעי כדי לשכנע באמצעותו את שמעון בן שטח.[19] אפשר כי האות הוא סמל פלאי, כשם שראיית החבר תחזור לתיקנה, כן שמעון בן שטח יכול לשנות את עונשו על ידי קיום הנדר שנדר.

הסיפור השלישי (שורות 52 – 87)

שמעון בן שטח מאמין לחבר ולומד כי אף שרק חשב בליבו ולא נדר,[20] הרי שכלפי שמים נתפסה מחשבתו כנדר, ולכן מוכן עתה לממש את נדרו, להרוג את המכשפות.[21] מועד הביצוע הוא יום סגריר שבו נמצאות המכשפות במערתן. שמעון בן שטח בעל כוחות כישוף. הן מכניסות אותו למערה כי מודיע להן שהוא משלהן,[22] ולאחר שהן מכינות בדרך הכישוף לחם, תבשיל ויין, הוא מציע שיביא בחורים שמחים ומשמחים.[23] הבחורים מנתקים אותן מהקרקע, כדי להוכיח שהן מכשפות.[24] וכולן הוצאו להורג.

האגדה בנויה משלושה סיפורים המעוצבים בתבנית מגובשת ואחודה:

א.      כל סיפור מסתיים במוטיב המתפתח בסיפור הבא אחריו.

ב.      הסיפור הפותח והסוגר מתרחשים במציאות ואילו הסיפור האמצעי מתרחש כולו בחלום.

ג.       בכל סיפור שני צמדים מנוגדים המסמלים את הטוב ואת הרע: בסיפור הראשון – תלמיד חכם ובן המוכס; בסיפור השני – בת עלי בצלים ושמעון בן שטח; ובסיפור השלישי – שמונים מכשפות מול שמונים בחורים.

ד.      החוט המקשר בין הסיפורים ובין הצמדים הוא החבר שמתאבל, חולם וזוכה לראות דברים כהווייתם ואף משמש כשליח העולמות העליונים לשמעון בן שטח.

ה.     בכל סיפור וסיפור משתקף מצב שאין תוכו כברו, מעין מציאות והיפוכה.



[1]
 לדברי עסיס מדובר בבן המוכס. הוא מתנגד להסברו של ליברמן הסבור כי יש לקרוא בן מעיים, כינוי לאדם הממלא כרסו במאכלים (עסיס, "קטע של ירושלמי סנהדרין", תרביץ מ"ו, עמ' 85 שורה 9). 

[2] סוקולוף, ערך 'שרי' עמ' 566 – 567.

[3] הביטוי 'לישראל' נאמר בלשון סגי נהור, והכוונה היא לשונאי ישראל. במקבילה בחגיגה נכתב 'ווי דלית לשונאיהון דישראל' על פי מלמד ע"צ, 'לישנא מעליא וכינויי סופרים בספרות התלמוד',ספר זכרון לבנימין דה-פריז, ירושלים תשכ"ט, עמ' 119 ואילך.

[4] סוקולוף, ערך 'אזל', עמ' 45.

[5] סוקולוף, ערך 'אריסטון', עמ' 75.

[6]סוקולוף, ערך בולווטין, עמ' 87.

[7] סוקולוף, ערך 'סגי', עמ' 369.

[8] סוקולוף, ערך 'על גיף' עמ' 406 – 407.

[9] כינוי לאישה צבועה (ליברמן,'על חטאים ועונשם', (בתוך מחקרים  בתורת ארץ ישראל), עמ' 74).

[10] ליברמן שם, שם, עמ' 76 – 77.

[11] עושי קסמים, כשפים (סוקולוף, ערך 'חרש (1)', עמ' 216.

[12] עד הנוסח קיים רק עד שורה 54 כאן.

[13] אפשר כי לא היה זה כבוד אלא פחד ממנו או ממשפחתו או מחבריו למקצוע. על האיבה למוכסים ראו אפרון, מעשה אשקלון של שמעון בן שטח, עמ'  304 – 305. ליברמן קושר את היחס למוכס לסעודות שערך (כדוגמה, שורה 18).

[14] ראו הפרשנים השונים אותם מביא עסיס בעמ' 86 שורה 10.

[15] ראו עסיס המביא את פרשנותם של ליברמן ורטנר (תרביץ מ"ו, עמ'  86 הערות לשורה 12).

[16] אפשר שהעונש והשכר הם על פי העיקרון מידה כנגד מידה; התלמיד בייש את תפילין של יד, ולכן בוייש בהלוויה מיעוטת מלווים.

[17] עקרון המידה כנגד מידה פעל גם במקרה זה; המוכס נהג בכבוד בעניים, וגמולו היא כבוד גדול בהלוויתו.

[18] ראוי לשים לב שאין לו שכר רוחני. ראו הסבריו של אפרון לחטאי המוכס ולעונשו ולשכרו של התלמיד תוך השוואה לאמנות ולמנהגים של עמי הסביבה (אפרון, 'מעשה אשקלון של שמעון בן שטח', עמ' 304).

[19] דו השיח בחלום מזכיר את דו השיח בין האל למשה כשנשלח להנהיג את יציאת ישראל ממצרים (שמות ג'). בנוסף לניסיון לשכנע את פרעה בדיבור נמסרו למשה אותות באמצעותם יוכיח את שליחותו.

[20] דברים שבלב אינם דברים (בבלי, נדרים כח ע"א).

[21]על גירסאות שונות של הסיפור במקורות שונים ראו עסיס, תרביץ מ"ו, עמ' 84 הערות לשורה 7.

[22] לדעת אפרון האמירה 'אוים אוים. פתחון לי. מן דידכון אנא'הריהי מעין סיסמה סודית (אפרון, מעשה אשקלון של שמעון בן שטח, עמ' 305). 

[23] הסכמתן מציגה את מהותן, הן חומדות מנעמים ומצפות לגברים כדי להתעלס ולחגוג בתענוגי בשר (אפרון, שם, שם).

[24] המכשפה מסוגלת לבצע את הכישוף רק בהיותה צמודה לאדמה ממנה היא יונקת את כוחה (אפרון, מעשה אשקלון של שמעון בן שטח, עמ'  304; הררי, הכישוף היהודי הקדום, עמ' 294).