header2

אישה היוצאת ליהרג

פ"ו ה"ד (הלכה ג בכ"י ליידן) דף כג ע"ג עמ' 1292 – 1293

מקור תרגום
1   מחלפה שיטת ר' יהודה. מוחלפת שיטת ר' יהודה.
2   תמן אמ'. שם אמר
3   ''אם היה שערה נאה לא היה סותרו''. "אם היה שערה נאה לא היה סותרו''.
4   וכא הוא או' אכן. וכאן הוא אומר ככה[1]
5   הכא מכל מקום למיתה אזלה. כאן מכל מקום למיתה הלכה.
6   ברם תמן שאם תימצא טהורה אבל שם שאם תימצא טהורה
7   ויתגרו בה פירחי כהונה. ויתגרו בה פירחי כהונה.
8   מחלפה שיטת רבנן. מוחלפת שיטת חכמים.
9   תמן אמ'. שם אמרו
10 ''האיש נסקל ערום ואין האשה נסקלת ערומה''. ''האיש נסקל ערום ואין האשה נסקלת ערומה''.
11 וכא אינון אמרין הכין. וכאן הם אומרים ככה
12 הכא "ואהבת לרעך כמוך". כאן "ואהבת לרעך כמוך".
13 ברור לו מיתה יפה. ברור לו מיתה יפה.
14 ברם תמן "ונוסרו כל הנשים". אבל שם "ונוסרו כל הנשים".

עדי נוסח

אוסף מאיר בניהו (תרביץ מו עמ' 79 – 80)

מקבילות

ירושלמי, סוטה פ"ה יז ע"א\ה"ה עמ' 909

בבלי, סנהדרין מה ע"א

בבלי, סוטה ח ע"א – ע"ב

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרות

עיון קצר באגדה

בעל הסוגיה בודק אפשרות של סתירה לכאורה בין דברי רבי יהודה ודברי חכמים המצויים במשנה סנהדרין[2] לעומת דבריהם המצויים במשנה סוטה.[3]

באגדה שני חלקים:

חלק א' – עמדתו של רבי יהודה (שורות 1 – 7)

במשנה סנהדרין סבור רבי יהודה כי יש לכסות את האישה הנסקלת, ואילו במשנה סוטה יש לדבריו, לכסות את מערומיה, אם גופה ושערה נאים. עמדתו נגזרת  מדאגה לפרחי הכהונה המצויים במעמד, לבל יתגרו במיוחד, אם תצא ממבחן המים המאררים טהורה.   

חלק ב' – עמדתם של חכמים (שורות 8 – 14)

במשנה סנהדרין סבורים חכמים כי על האישה המוצאת לסקילה להיות מכוסה מלפנים ומאחור ואילו במשנה סוטה נמצא כי אם בגדיה נפרמים, וגופה מתגלה, או שערה נסתר, תישאר במצב זה.

עמדתם של חכמים נגזרת מתפיסת עולם חינוכית; זלזול בכבודה של האישה הנחשדת בניאוף בא להרתיע את הנשים וללמדן מוסר. לחיזוק עמדתם מצוטט הפסוק 'ונוסרו כל הנשים'.(יחזקאל כ"ג מ"ח).[4]  לעומת זאת בעת הוצאתה של אישה לסקילה מבטאת עמדתם של חכמים כבוד לאדם. אין להוסיף על מותה הצפוי גם פגיעה בכבודה, לכן מסיימים דבריהם בפסוק 'ואהבת לרעך כמוך' (ויקרא י"ט י"ח). 



[1]
  סוקולוף, ערך 'הכן', 'הכין', 'אכן' ו'אכין', עמ' 165.

[2]משנה סנהדרין פ"ו מ"ג: 'היה רחוק מבית הסקילה ארבע אמות מפשיטין אותו את בגדיו האיש מכסין אותו מלפניו והאשה מלפניה ומאחריה דברי רבי יהודה וחכמים אומרים האיש נסקל ערום ואין האשה נסקלת ערומה'.

[3]משנה סוטה פ"א מ"ה: וכהן אוחז בבגדיה אם נקרעו נקרעו אם נפרמו נפרמו עד שהוא מגלה את לבה וסותר את שערה ר' יהודה אומר אם היה לבה נאה לא היה מגלהו ואם היה שערה נאה לא היה סותרו:

[4]ראוי לשים לב כי הפרק ביחזקאל דן בנשים שזנו, אך הסוטה רק חשודה שחטאה, ונוהגים כמתואר כדי לדחוק בה שתודה.