header2

מגבלות ההליכה בעקבות ההלכה – אגדה א

פ"ו ה"ג (הלכה ב בכ"י ליידן) דף כג ע"ב  עמ' 1292

מקור תרגום
1   מעשה באחד שהיה יוצא ליהרג. מעשה באחד שהיה יוצא ליהרג.
2   אמרו לו. אמרו לו.

3   אמור. "תהא מיתתי כפרה על כל עוונותיי"

אמור. "תהא מיתתי כפרה על כל עוונותיי"
4   אמ'. "תהא מיתתי כפרה על כל עוונותיי אמר. "תהא מיתתי כפרה על כל עוונותיי
5   חוץ מן עון זה". חוץ מן עון זה".
6   אם עשיתיו אל ימחול לי. אם עשיתיו אל ימחול לי.
7   ובית דין יש' יהא נקי. ובית דין ישראל יהא נקי.

8   וכשבא דבר אצל חכמ' זלגו עיניהם. אמרו.

וכשבא דבר אצל חכמים זלגו עיניהם. אמרו.

9   להחזירו אי איפשר שאין לדבר סוף. להחזירו אי איפשר שאין לדבר סוף.
10 אלא הרי דמו תלוי בצואר עדים. אלא הרי דמו תלוי בצואר עדים.

עדי נוסח

אוסף מאיר בניהו, ירושלים (תרביץ מ"ו, עמ' 73)

מקבילות

תוספתא, סנהדרין (צוקרמאנדל) פ"ט ה"ה עמ' 429

בבלי, סנהדרין מד ע"ב[1]

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור

עיון קצר באגדה

במשנה נאמר : "...ואם אינו יודע להתודות אומרין לו אמור תהא מיתתי כפרה על כל עונותי..."[2]. בסיפור נגזר על אדם עונש מוות, הוא פותח את וידויו באמירה: 'תהא מיתתי כפרה על כל עוונותיי'. אך מוסיף לה תוספת דרמטית 'חוץ מן עוון זה, אם עשיתיו אל ימחל לי, ובית דין ישראל יהא נקי' (שורות 5 – 7).

הנידון למוות התוודה על כל עוונותיו למעט העוון עליו נשפט, ובגינו הוא מוצא להריגה. יתר על כן הוסיף כי אם עשה את העוון בשלו מוצא למוות  אל ימחול לו האל, ובית הדין שפעל לאור הראיות שהובאו לפניו נקי.

הפורמאליזים המשפטי אינו מאפשר לחכמים לשנות את פסק הדין, לכן אמרו: 'להחזירו אי איפשר שאין לדבר סוף' (שורה 9).[3] מן הראוי להדגיש כי נאמר 'זלגו עיניהם', ואפשר כי לא מדובר בפורמאליזם אלא בכאב על המילכוד אליו נכנסו, שכן נאלצו לקיים את ההלכה, לדבוק בפסק הדין ולהוציא את הנאשם למיתה. להגנתם אמרו: 'אלא הרי דמו תלוי בצואר עדים' (שורה 10), כלומר, האחריות כולה היא על העדים.



[1]
בפיסקה האחרונה יש שינוי.

[2]משנה, סנהדרין פ"ו מ"ג.

[3]הפרשנים מתמקדים ב'אין לדבר סוף'; ייתכן כי חששו שמא אחרים ילמדו ממקרה זה, ובאופן זה יפטרו עצמם מעונש (שיירי קרבן על אתר). אפשר כי חששו שלא יצליחו לפסול את העדים, והמצב לא ישתנה (קרבן העדה על אתר). ואולי אין דרך להחזיר את הדין, משום שהעדים אפילו שיקרו והודו בכך אינם יכולים לשוב ולהעיד (פני משה על אתר).