header2

עכן בן כרמי למטה יהודה – אגדה ג

פ"ו ה"ג (הלכה ב בכ"י ליידן) דף כג ע"ב עמ' 1292

מקור תרגום
1 ר' יהושע בן לוי אמ'. רבי יהושע בן לוי אמר.
2 "זמרי" זה עכן שעשה מעשה זמרי. "זמרי" זה עכן שעשה מעשה זמרי.
3 ר' שמואל בר נחמן אמ'. רבי שמואל בר נחמן אמר.
4 "הימן" זה עכן. "הימן" זה עכן.
5 "אמנה אנכי חטאתי". "אמנה אנכי חטאתי".
6 "כולם חמשה". "כולם חמשה".
7 וכי איני יודע שהן חמשה. וכי איני יודע שהן חמשה.
8 אלא מלמד שאף עכ(נ)[ן] יש לו חלק לעתיד לבוא. אלא מלמד שאף עכן יש לו חלק לעתיד לבוא.

עדי נוסח

אוסף מאיר בניהו, ירושלים (תרביץ מ"ו, עמ' 73)

מקבילות

תוספתא, סנהדרין (צוקרמאנדל) פ"ט ה"ה עמ' 429[1]

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מדרש

עיון קצר באגדה

באגדהשלושה מדרשים הקושרים את עכן לפסוק 'וּבְנֵי זֶרַח זִמְרִי וְאֵיתָן וְהֵימָן וְכַלְכֹּל וָדָרַע כֻּלָּם חֲמִשָּׁה'[2] כדי ללמדנו שהווידוי (או המוות) כיפר על חטאו.

מדרש א' (שורות 1 – 2)

המדרש הוא בשמו של רבי יהושע בן לוי; זמרי הנזכר בפסוק הוא עכן.[3]

מדרש ב' (שורות 3 – 5)

המדרש הוא בשמו של רבי שמואל בר נחמן; הימן הנזכר בפסוק הוא עכן. רבי שמעון בר נחמן דרש כך,בעקבות דמיון הקיים במצלול המילים הימן ואמנה.

מדרש ג' (שורות 6 -8)

הדרשן האנונימי מרחיב ומפתח את המצוי בדרשותיהם של ריב"ל ורבי שמואל בר נחמן. שניהם טענו כי עכן הינו אחד מבני זרח שהיו לו חמישה בנים. הוא תמה על הכתוב בסיומו של הפסוק  "כלם חמישה" וכי אין אנו יודעים כי חמישה היו. אלא שאיזכור "החמישה" בא ללמד שעכן (בין אם הינו זמרי ובין אם הינו הימן) כיפר על חטאו במיתתו שהינה מיתת בית דין ויש לו חלק לעתיד לבוא כיתר הרוגי בית דין.[4]



[1]
מקבילה לשורות 6 – 8.

[2]דברי הימים א' ב' ו'.

[3]אין באמירתו של ריב"ל בכדי לבאר קביעה זו. ודאי כי אין כוונות ריב"ל לטעון כי עכן עשה את מעשה זמרי (ראו במדבר כ"ה). לפי קרבן העדה עכן דיבר בעזות מצח אל יהושע כפי שעשה זמרי; הפני משה מבאר כי עכן כזמרי עבר על איסור עריות, ואפשר כי כשם שזמרי זנח את האלוהים ודבק בבעל פעור. כמו כן עכן לא הלך בדרך האלוהים כשמעל בחרם.

 [4]ראו במקבילה שבתוספתא סנהדרין פ"ט ה"ה: 'הרוגי בית דין יש להם חלק לעולם הבא...'.