header2

שאלת חמור

פ"ו ה"א דף כג ע"ב עמ' 1291

מקור תרגום
1   חזקיה שאל. חזקיה שאל
2   הרי שהיה יוצא ליהרג ונשתתק. הרי שהיה יוצא ליהרג ונשתתק.
3   כן אנו אומ'. כן אנו אומרים.

4   הא לא נשתתק היה לו ללמד על עצמו זכות.

זה לא נשתתק היה לו ללמד על עצמו זכות.
5   שמע ר' יוחנן ומר. שמע רבי יוחנן ואמר.
6   הא שאלתא דחמרא. זו שאלה של חמור.
7   אלא כיני. אלא כיני.
8   הרי שהיה יוצא ליהרג ואמ'. הרי שהיה יוצא ליהרג ואמר.
9   יש לי ללמד על עצמי זכות. ונשתתק.   יש לי ללמד על עצמי זכות. ונשתתק.
10 כן אנו אומ'. כן אנו אומרים.
11 הא אילו לא נשתתק הא אילו לא נשתתק
12 היה לו ללמד על עצמו זכות. היה לו ללמד על עצמו זכות.
13 אמ'. הא אמירה. אמר. זו אמירה

עדי נוסח

אוסף מאיר בניהו, ירושלים (תרביץ מ"ו, עמ' 68)

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה

עיון קצר באגדה

במשנה נאמר: '...אפילו הוא אמר יש לי ללמד על עצמי זכות מחזירין אותו אפילו ארבעה וחמשה פעמים ובלבד שיהא ממש בדבריו'.[1] חזקיה שאל להלכה, כאשר הנאשם משתתק ולא מסוגל לדבר, האם יש לפטור אותו, כי ייתכן שהיה יכול ללמד על עצמו זכות. רבי יוחנן הגיב ואמר כי זו שאלה של חמור.[2] יש מקום להניח כי כוונתו היתה שאין השאלה הולמת תלמיד חכם.


 [1] משנה, סנהדרין פ"ו מ"א.

[2] דימוי השואל לחמור מושפע, כנראה, מפולקלור עמים הרואים בו בעל חיים עצלן, עקשן וטיפש (וורמברנט, אנציקלופדיה עברית י"ז, ערך 'חמור', עמ' 561 – 562). במקורות חז"ל מאופיין החמור באופן חיובי, הוא מסגל לעצמו את המידות טובות של בעליו ומקיים מצוות כמותם. לדוגמא האגדות על חמורם של פנחס בן יאיר (בבלי, חולין ז ע"א), של ר' יוסי (תענית כד ע"א) ושל חנינא בן דוסא (אבות דרבי נתן אבות נוסחא א, פרק ח ד"ה כשם שהצדיקים). בנוסף, את רצועות המלקות יש להכין מעורו של חמור מהנימוק 'יבוא מי שמכיר אבוס בעליו ויפרע ממי שאינו מכיר אבוס בעליו' בבלי, מכות כג ע"א