header2

צדק צדק תרדוף

פ"ה ה"ב דף כב ע"ד  עמ' 1290

מקור תרגום
1 אמ' ר' אבין. אמר רבי אבין.
2 אפי' יפתר כת בכת אפילו יפתר כת בכת
3שנייא היא לדיני נפשות. שונה הוא לדיני נפשות.
4 דכת' "צדק צדק תרדוף". שכתוב "צדק צדק תרדוף".

עדי נוסח

אוסף מאיר בניהו, ירושלים (תרביץ מ"ו, עמ' 53 – 54)

מקבילות

ירושלמי, יבמות פט"ו דף טו ע"ב/ה"ה עמ' 900

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מדרש

עיון קצר באגדה

דבריו של רבי אבין עניינם בהסבר הילכתי על ההבדל בין פסילת עדותם של עדים אשר הוכחשו בדיני ממונות לעומת דיני נפשות.

לטענתו בדיני נפשות יש לזכות הנאשם כאשר העדות מוכחשת, וכדי לבסס גישתו הערכית הוא מביא את חלקו הראשון של הפסוק[1] 'צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ' (דברים ט"ז כ')[2].  אומנם רבי אבין ביקש לחזק את השקפתו בעזרת הפסוק, אך ההקשר בספר דברים הוא התביעה מהשופטים לפעול ביושר ובצדק בכל תחומי המשפט, לאו דווקא בדיני נפשות במיוחד.


[1] חלקו הראשון של הפסוק 'צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף' נדרש בנושאים רבים: אין מחזירין לחובה בדיני נפשות (ספרי דברים פרשת שופטים פיסקא קמד כ); הליכה אחר בית דין יפה (שם, שם ד"ה דבר אחר); אין להעדיף ערכאות נוכרים על בית דין עברי (מדרש תנאים לדברים פרק ט"ז י"ח); דרך הוראה של החכם לתלמידיו (שם, ט"ז י"ט); מתן צדקה (שם, ט"ז כ').

[2] מן ראוי לציין שע"צ מלמד אינו מביאו כמדרש הלכה של אמוראים.