header2

אילו ניתנה התורה חתוכה

פ"ד ה"ב (הלכה א בכ"י ליידן) דף כב ע"א עמ' 1286

מקור תרגום
1   אמ' ר' ינאי. אמר רבי ינאי.
2   אילו ניתנה התורה חתוכה אילו ניתנה התורה חתוכה[1]
3   לא היתה לרגל עמידה. לא היתה לרגל עמידה.[2]
4   מה טע'. מה טעם.
5   "וידבר י'י אל משה". "וידבר י'י אל משה".
6   אמר לפניו. אמר לפניו.
7   רבונו של עולם. רבונו של עולם.
8   הודיעיני היאך היא ההלכה. הודיעיני היאך היא ההלכה.
9   אמ' לו. אמר לו.
10 "אחרי רבים להטות". "אחרי רבים להטות".
11 רבו המזכין זכו. רבו המזכין זכו.
12 רבו המחייבין חייבו. רבו המחייבין חייבו.
13 כדי שתהא התורה נדרשת כדי שתהא התורה נדרשת
14 מ'ט פנים טמא ומ'ט פנים טהור. מ'ט פנים טמא ומ'ט פנים טהור.
15 מיניין ודגל'ו. מיניין ודגל'ו.
16. וכן הוא או' וכן הוא אומר

17 "אמרות י'י אמרות טהורות כסף צרוף

     בעליל לאר' מזוקק שבעתים".

"אמרות ה' אמרות טהורות כסף צרוף בעליל

לארץ מזוקק שבעתיים"

18 ואו' "מישרים אהבוך ואומר מישרים אהבוך

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

רבינו חננאל, סנהדרין לו ע"א

 

סוגה

מימרה וסיפור

 

עיון קצר באגדה

האגדה נפתחת במימרתו של רבי ינאי[3]; לדבריו אילו היתה התורה ניתנת 'חתוכה', כלומר, היו ניתנות בה כל ההלכות, היא לא הייתה שורדת. המציאות המשתנה מחייבת קביעות הלכתיות משתנות[4]. על מימרתו של רבי ינאי נשאל 'מה טעמא', וניתנות שתי תשובות הבאות להסביר את קביעתו.

תשובה ראשונה (שורות 4 – 15)

התשובה מובאת באמצעות סיפור מקראי בלבוש מדרשי. משה פונה לקב"ה ומבקש לדעת מהי ההלכה, 'הודיעיני היאך היא ההלכה'. בקשתו מבטאת את רצונו לקבל תורה חתוכה, שהקב"ה יקבע לנצח את ההלכה. לתשובתו של הקב"ה שני חלקים:

חלק א (שורות 5 – 12)

מוצגת מעין תמונה של בית דין לפני פסיקת הדיינים 'רבו המזכין זכו. רבו המחייבין חייבו.', משמע פסק הדין נקבע על פי דעת רוב הדיינים. אולם בנוסף נאמר 'אחרי רבים להטות', ובכך נרמז שאין מדובר במשפט אלא בקביעת הלכות. ניתן להבין כי רק בדרך זו תשרוד התורה ותהיה לתורת חיים.

חלק ב' (שורות 13 – 15)

התורה אינה חתוכה כדי שתהיה 'נדרשת מ'ט פנים טמא ומ'ט פנים טהור'. המספר שבע הוא מספר טיפולוגי[5] , וכאן מוצע לדרוש בתורה עניינים מנוגדים שבע פעמים שבע, ובאופן זה למצות את הכתוב כדי לקבוע את ההלכה. כמו כן נוסף מדרש המבהיר מדוע יש לדרוש 'מ'ט פעמים'. הפסוק 'ְודִגְלוֹ עָלַי אַהֲבָה' (שיר השירים ב' ד') בא לאמר כי למרות המחלוקות בין החכמים בעניין מסוים שוררת דיניהם אהבה ואהבת האל להם בשעת לימודם[6]. המילה הנזכרת מהפסוק היא 'ודגלו' שבגימטריה הוא ארבעים ותשע.

תשובה שנייה (שורות 16 – 18)

התשובה השנייה על השאלה 'מה טעמא' שנשאלה בנוגע למימרת רבי ינאי מורכבת משני מדרשים. מובאים שני פסוקים ללא הסבר או הבהרה.

מדרש ראשון

אִמֲרוֹת יְהֹוָה אֲמָרוֹת טְהֹרוֹת כֶּסֶף צָרוּף בַּעֲלִיל לָאָרֶץ מְזֻקָּק שִׁבְעָתָיִם (תהלים י"ב ז')

דברי ה' הן אֲמָרוֹת טהורות כמו כסף צרוף. הסיפא של הפסוק קשה, יש המפרשים אותו כי האֲמָרוֹת נראות ברורות לכל יושבי הארץ[7], אולם נראה כי במדרש דנן ישנה הנגדה בין האֲמָרוֹת הטהורות ככסף צרוף בהיותן בשמיים (דבר שאינו נזכר ישירות) לעומת הארץ, בה גדלה איכותו של הכסף הצרוף שבעתיים, וכך גם האֲמָרוֹת הנדרשות על ידי החכמים[8].

מדרש שני

מֵישָׁרִים אֲהֵבוּךָ (שיר השירים א' ד')

החכמים דורשים את התורה בדרשות של טמא לעומת טהור מ"ט פעמים ומישרים את ההלכה כמתבקש מתוך אהבה בך, באל[9].

שני המדרשים נועדו לחזק את הרעיון בדבר חשיבות דרישת התורה מ'ט פעמים.


[1] פסוקה, מוחלטת (בן יהודה, כרך רביעי,  ערך 'חתך', עמ' 1822); הכוונה תורה שבה ניקבעו כל ההלכות (פרנקל יונה, דרכי האגדה והמדרש א', עמ' 147.

[2] אחד המובנים של המילה הוא הפסקת האמונה והחקירה, הפסקת ההתפתחות (בן יהודה כרך תשיעי, ערך 'עמידה', עמ' 4559). לפי מובן זה לרגל, לבסיס לא תהיה אפשרות להתפתח. יונה פרנקל מדמה את הדעה האחידה לכלי העומד על רגל אחת, ובשל כך נופל (דרכי המדרש והאגדה, שם).

[3] לדעת ע"צ מלמד, רבי ינאי הוא אמורא ולא תנא. הוא אינו מציין אם הכוונה לאמורא הארץ ישראלי בן הדור הראשון.

[4] ראו קורבן העדה על המקום.

[5] מופיע פעמים רבות בהקשרים של קודש: שבת – היום השביעי, שמיטה – השנה השביעית, ספירת העומר – שבעה שבועות שהם שבע פעמים שבע, שבעת המינים ועוד.

[6] פרנקל יונה, דרכי האגדה והמדרש, עמ' 147.

[7] עמוס חכם, ספר תהילים (פירוש), עמ' נה.

[8] פרנקל יונה מציין את הקשיים בהבנת המדרש על הפסוק. הוא מציין את החזרה על המילה אימרות ומרחיב על כך (פרנקל יונה, דרכי האגדה והמדרש, עמ' 147).

[9] ראו הפרשנים הקלאסיים על המקום המתלבטים בפירוש המדרש. ההסבר מוצע בהתבסס על חלק מדבריהם.