header2

חקירת עדים בדיני ממונות – אגדה ב

פ"ד ה"א דף כב ע"א  עמ' 1286

מקור תרגום

1 זעיר בר חיננא בשם ר' חנינה ורב יהודה (אמ').

זעיר בן חיננא בשם רבי חנינה ורב יהודה
2 חד אמ'. "ודרשת וחקרת ושאלת היטב". אחד אמר "ודרשת וחקרת ושאלת היטב"
3 וחד אמ'. "צדק צדק תרדוף". ואחד אמר "צדק צדק תרדוף"
4 הא כיצד. זה (הנה)[1] כיצד
5 אם את רואה הדין שיוצא לאמיתו חקריהו אם אתה רואה הדין יוצא לאמיתו חקור אותו
6 ואם לאו צדקיהו. ואם לאו הצדק אותו

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

דברים רבה (ליברמן), פרשת שופטים פ"ה סימן ו[2]

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה[3]

זעיר בר חיננא הביא את מדרשיהם של רבי חנינא[4] ושל רב יהודה בהקשר לחקירת עדים בדיני ממונות. האחד ביסס עמדתו על הפסוק 'וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ הֵיטֵב' (דברים י"ג ט"ו). מבחירת הפסוק ניתן להבין כי טען שיש לחקור ולדרוש את העדים בקפדנות; השני התבסס על הפסוק 'צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף' (דברים ט"ז כ'). אין לדעת בבירור מהי עמדתו של השני בנוגע לחקירת עדים. אפשר להניח כי לפנינו מחלוקת, וכי הוא מקל בחקירה, אך אפשר גם כי הדגשת הרדיפה אחר הצדק משמעה גם היא קפדנות בחקירה. אם כן הוא, כי אז אין ביניהם מחלוקת אלא שוני בבחירת פסוקים שונים לביסוס העמדה[5].

'הא כיצד' (שורה 4) ניתן לפרש כשאלה לאופן בו יש לנהוג הלכה למעשה, אולם ניתן לראותה גם כשאלה לדרך יישוב הסתירה בין שני הפסוקים בתורה[6]. כתשובה על השאלה מוצגים שני מצבים שכל אחד מהם דורש דרך חקירה שונה; במקרה בו ישנה התאמה מלאה בין העדים עולה חשש לעדות שקר, ואז יש לחקור בהקפדה גדולה כנלמד מהפסוק הראשון. ובמקרה בו אין חשש לעדות שקר די בחקירה כללית. עצם העלאתם של שני המצבים מבטלת מאליה את הסתירה.

בפועל נוהגים הלכה למעשה לפי הנאמר בפסוק השני, כיוון שבסמכותם של הדיינים להחליט בהתאם לתחושתם תוך כדי ההליך המשפטימה תהא דרך החקירה.


[1]  אפשטיין מציין כי רגיל בירושלמי לפרש 'הא' כ'הנה' או כ'הרי' ואחריה מילת שאלה. (אפשטיין, מבוא לנוסח המשנה א, עמ' 507 הערה 3).

[2] במקבילה בדברים רבה מביא רבי חנינא שני כתובים; אם מקשרים אותם לנושא בדיקת העדים, הם סותרים זה את זה, והוא מיישב את ההבדל ביניהם. כמו כן במקום הפסוק 'צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹף' (דברים ט"ז כ') מובא וּשְׁפַטְתֶּם צֶדֶק (דברים א' ט"ז).

[3] הקטע הנדון נבחר כאגדה ולא כמדרשי הלכה היות שהפסוקים משמשים כאסמכתאות גם במדרשים אחרים. לדוגמא, 'צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹף' משמש אסמכתא לפשרה (ראו בבלי, סנהדרין לב ע"ב) וגם להליכה אחר בית דין יפה (בבלי, שם). בנוסף משמש הפסוק אסמכתא להחזרת הדין לזכות (מדרש תנאים לדברים, ט"ז כ'). מן הראוי לציין כי ע"צ מלמד רואה בקטע מדרש הלכה. לשיטתו כל פסוק שנעשה בו שימוש בהקשר להלכה הוא מדרש הלכה (ע"צ מלמד, מדרשי הלכה של אמוראים בתלמוד הירושלמי, עמ' 98).

[4] נראה כי מדובר באמורא רבי חנינא בר חמא כיוון שעל פי כ"י ליידן בעל אחת הדעות הוא האמורא הבבלי רב יהודה. (היינמאן, תולדות תנאים ואמוראים ב', עמ' 489).

[5] ראו פרשנים קלאסיים על המקום, במיוחד, הפני משה ושירי קורבן ד"ה חד אמר ודרשת.

[6] הפסוקים בתורה אינם דנים בנושא הנדון כאן. הפני משה רואה את השאלה כדרך ליישוב הסתירה בתורה.