header2

חקירת עדים בדיני ממונות – אגדה א

פ"ד ה"א דף כב ע"א  עמ' 1286

מקור תרגום
1 אמ' ר' יוחנן. אמר רבי יוחנן.
2 בשביל לחוס על ממון יש' אמרו. בשביל לחוס על ממון ישראל אמרו.
3 "האיך אתה יודע שזה חייב לזה". איך[1] אתה יודע שזה חייב לזה.
4  ר' חייה בר בא בעא קומי ר' יוסי. רבי חייא בן אבא שאל לפני (את) רבי יוסי.
5 היך עבדין עובדא. איך עושים מעשה.[2]
6 אמ' ליה. כר' יוחנן. אמר לו. כרבי יוחנן.
7 דר' יוחנן אמ'. שרבי יוחנן אמר.
8 בשביל לחוס על ממון יש' אמרו. בשביל לחוס על ממן ישראל אמרו.
9 "היאך אתה יודע שזה חייב לזה" איך אתה יודע שזה חייב לזה.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ואנקדוטה.

עיון קצר באגדה

האגדה נפתחת במימרה ערכית של רבי יוחנן, בה נטען כי על מנת לחוס על ממון ישראל אין צורך לחקור עדים בקפדנות בדיני ממונות. העמדה המובעת במימרה מנוגדת למשנה עליה היא מוסבת, שכן לפי המשנה חייבים בחקירה ובדרישה קפדניים גם בדיני ממונות[3]. ברקע מצויה סתירה[4] בין המשנה עליה נסובה האגדה לבין משנה אחרת שאף היא עוסקת בחקירת עדים, אולם בה לא נדרש לחקור ולדרוש בדיני ממונות, אלא להסתפק בשאלה המופנית אל העד[5]. יש המפרשים את הסתירה בהבחנה בין דין תורה לבין תקנת חכמים[6].

רבי חייא בר בא פונה לרבי יוסי[7] בשאלה כיצד לנהוג, ורבי יוסי בתשובתו חוזר על מימרת רבי יוחנן. מכאן שהאמירה הערכית של רבי יוחנן נעשתה מעין קביעה הילכתית, כי יש להקל בחקירה כשמדובר בדיני ממונות[8].


[1] לא בשאלה אלא בניחותא, עסיס, אוצר לשונות ירושלמים א', עמ' 399 הערה 585.

[2] עסיס, שם, שם, עמ' 404 הערה 635.

[3] משנה, סנהדרין פ"ד מ"א: 'אחד דיני ממונות ואחד דיני נפשות בדרישה ובחקירה שנאמ' משפט אחד יהיה לכם ...'.

[4] במקרים רבים בתלמוד הירושלמי הסתירה אינה מוצגת.

[5]משנה סנהדרין פ"ג מ"ו: 'כיצד בודקים את העדים היו מכניסין אותן ומאיימין עליהן ומוציאין את כל האדם לחוץ ומשיירין את הגדול שבהן ואומרים לו אמור היאך אתה יודע שזה חייב לזה אם אמר הוא אמר לי שאני חייב לו איש פלוני אמר לי שהוא חייב לו לא אמר כלום עד שיאמר בפנינו הודה לו שהוא חייב לו מאתים זוז ואחר כך מכניסין את השני ובודקים אותו אם נמצאו דבריהם מכוונים נושאין ונותנים ...'.

[6] ראו פרשנים קלאסיים על המקום.

[7] תמוה מדוע פנה לרבי יוסי ולא למורו ורבו רבי יוחנן. אפשר כי לא היה שלם בדעתו עם מימרתו של רבי יוחנן ובעקיפין רצה לדעת מהי עמדתו של רבי יוסי, ואפשר כי היה זה לאחר מות רבו.

[8] מימרתו של רבי יוחנן 'בשביל לחוס על ממון ישראל' מופיעה בהקשרים רבים בספרות השו"ת, ותמיד בהקשר לצורך להקל על חיי היום היום של האדם.