header2

המכמין עֵדָיו מאחורי הגדר

פ"ג ה"ח (הלכה ו בכ"י ליידן) דף כא ע"ג  עמ' 1283

מקור תרגום
1   ר' אבהו בשם ר' יוחנן. רבי אבהו בשם רבי יוחנן.
2   המכמין עידיו אחורי גדר לא עשה כלום. המסתיר עדיו אחורי גדר לא עשה כלום.

3   כהדא חד בר נש אשגח למיגוס גו אריסטון.

כזה אדם אחד השגיח[1] לסעוד[2]  עם[3] איש מכובד.[4]
4   אמ' ליה. הב לי מה ד[א1]ת חייב לי. אמר לו. תן לי מה שאתה חייב לי.
5   אמ' ליה. אין. אמר לו. כן.
6   בתר דקמון אמ' ליה. אחרי שקמו אמר לו.
7   לי נא חייב לך כלום. אני לא חייב לך כלום.
8   אמ' ליה. אית לי סהדין. אמר לו. יש לי עדים.
9   אמ' ליה. אמר לו.

10 לא אמרית אלא בגין דלא מיערבב מגוסתך.

לא אמרתי אלא בגין שלא (רציתי) להרוס[5] סעודתך.
11 אתא קומי ר' אמי ומר. בא לפני רבי אמי ואמר.
12 הדא דמר ר' יוחנן. זה שאמר רבי יוחנן.
13 המכמין עדיו אחורי גדר לא עשה כלום. המסתיר עדיו אחורי גדר לא עשה כלום.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

סיפור

עיון קצר באגדה

רבי אבהו הביא בשמו של רבי יוחנן הלכה לפיה, עדים שהוסתרו כדי שיאזינו לדברי אחד מבעלי הדין ואחר כך יעידו עליהם, עדותם לא תתקבל. קביעתו של רבי יוחנן מהווה פרשנות למשנה[6] בה נאמר כי עדות היא קבילה, אם אמרו העדים "...בפנינו הודה לו שהוא חייב לו...". משמע, על הנתבע לראות את העדים ולדעת על תיפקודם במקום.

מילת הקישור בין החלק ההלכתי לבין הסיפור היא 'כהדא', ובכך נרמז כי הסיפור ימחיש את ההלכה.

על פי המסופר הסתיר אדם עדים, דאג להשתתף בסעודה של בעל דינו, ובעת שהתקיימה ביקש את חובו. האדם אליו הופנתה הבקשה הסכים, אך לאחר הסעודה התכחש לדבריו. על טענתו של תובע החוב כי יש לו עדים[7] השיב כי הסכים קודם לכן בשעת הסעודה כיוון שלא רצה לקלקלה. אין זה ברור מי מבין שתי הדמויות הפועלות דאג לזַמֵּן את הסעודה, וכן מיהו הלווה, ומיהו בעל החוב[8], אלא שבפועל אין זה משנה מבחינת המחשת קביעתו של רבי יוחנן, שכן רבי אמי, לפניו הובא הסכסוך חזר על דברי רבי יוחנן.

הלכתו של רבי יוחנן 'המכמין עידיו אחורי גדר לא עשה כלום' משמשת כמסגרת לסיפור; היא מובאת בפתיחת הסיפור על ידי רבי אבהו (שורות 1 – 2) ובסיומו על ידי בעל האגדה בשם רבי אמי (שורות 12 – 13). המבנה ממחיש את ההלכה ומחזק אותה.


[1] סוקולוף, 'שגח', עמ' 537; במובן לקח לתשומת ליבו, לרצונו.

[2] סוקולוף, ערך 'מגוס', עמ' 289.

[3]  סוקולוף, ערך 'גו', עמ' 121.

[4] סוקולוף, ערך 'אריסטון #2', עמ' 75.

[5] סוקולוף, ערך 'ערבב', עמ' 418.

[6] זו המשנה עליה מוסבת הסוגיה (משנה, סנהדרין פ"ג מ"ו).

[7]  הפרשנים על המקום חלוקים בשאלה האם העדים הם עדים שהתובע הסתיר אותם במכוון מהנתבע או שאלו אורחים אחרים שישבו לידם ושמעו את השיחה.

[8] הפרשנים על המקום חלוקים בדעותיהם אם המארח הוא מתכנן ההזמנה או שהאורח דאג לקבל הזמנה. כמו כן הם חלוקים בשאלה מי תובע את מי.