header2

מלכות אונסת – אגדה א

פ"ג ה"ה (הלכה ג בכ"י ליידן)  דף כא ע"ב עמ' 1281

מקור תרגום
1   אמ' ר' יוסי ביר' בון. אמר רבי יוסי בן רבי בון.
2   תמן אין מלכות אונסת. שם אין מלכות אונסת.
3   ברם הכא המלכות אונסת. אבל כאן המלכות אונסת.
4   בראשונה כשהיתה המלכות אונסת בראשונה כאשר הייתה המלכות אונסת
5   הורי ר' ינאי הורה רבי ינאי
6   שיהו חורשין חרישה הראשונה. שיהיו חורשים חריש ראשון.
7   חד משומד הוה איעבר בשמיעתא.[1] מומר (כופר)[2] אחד היה עובר ב(שנת) שמיטה.
8   חמתון רמיין קובעתיה. ראה אותם מרימים (אוספים) רגבי אדמה.[3] 
9   אמ' לון. אמר להם.
10 האסטו. שרה מררה. ההוא זו.[4] הותר למרוד.[5]
11 שרא לכון מירמא קובעת. התיר לכם להרים רגבי אדמה.[6]
12 אמ' ר' יעקב בר זבדי. אמר רבי יעקב בן זבדי.
13 קשיתה קומי ר' אבהו. הקשיתי בפני רבי אבהו.
14 לא כן אמ' זעירא ור' יוחנן בשם ר' ינאי לא כן אמר זעירא ורבי יוחנן בשם רבי ינאי

15 ר' ירמיה ר' יוחנן בשם ר' שמעון בן יהוצדק.

רבי ירמיה רבי יוחנן בשם רבי שמעון בן יהוצדק.
16 נמנו בעליית בית נתזה בלוד. נמנו בעלית בית נתזה בלוד.[7]
17 על התורה מניין. על התורה מניין.
18 אם אמ' גוי ליש' אם אמר גוי לישראל

19 לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה

לעבור על אחת מכול המצוות האמורות בתורה
20 חוץ מע'ז וגילוי עריות ושפיכות דמים חוץ מעבודה זרה גילוי עריות ושפיכות דמים
21 יעבור ואל ייהרג. יעבור ועל יהרג.
22 הדא דת[י1]^מר בינו לבין עצמו. זה שתאמר בינו לבין עצמו.
23 אבל ברבים אפי' על מצוה קלה אבל ברבים אפילו על מצווה קלה
24 אל ישמע לו. אל ישמע לו.
25 כגון פפוס ולוליינוס אחיו כגון פפוס ולולינוס אחיו
26 שנתנו להן מים בכלי זכוכית צבועה שנתנו להם מים בכלי זכוכית צבועה
27 ולא קיבלו מהן. ולא קבלו מהם.
28 אמ'.  אמר.
29 לא אתכוון משמדתהון אלא מגבי ארנונין. לא התכוונו להופכם למשומדים אלא לגבות הארנונה.[8]


עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי, שביעית פ"ד לה ע"ב/ה"ב עמ' 189

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה וסיפור מעין היסטורי

עיון קצר באגדה

האגדה מוסבת על דיון הילכתי שעוסק בסתירה בין שני מקורות שעניינם שנת שמיטה[9] ומובאת תשובת רבי יוסי ברבי בון (שורות 1 – 3) כי אין סתירה ביניהם. המשנה בשביעית נאמרה בשעה שאין המלכות אונסת, ואילו המשנה בסנהדרין בשעה שהמלכות אונסת, כלומר, מאלצת את הציבור לעשות דברים בעל כורחם. בהקשר לתשובה זו מובאת האגדה.

באגדה שלושה חלקים:

חלק א' – הוראת רבי ינאי[10] (שורות 4 – 6)  

המשבר בקיסרות הרומית  בין השנים 235 – 284 לספירה גרם להכבדה גדולה בעול המסים, במיוחד מסים המוטלים אד – הוק כדוגמת הארנונה[11]. השלטון הרומאי דרש מסים אלה גם בשנת השמיטה, שנה בה חל איסור מן תורה לעבד את האדמה[12]. כדי לעמוד בדרישות השלטון הרומי הורה רבי ינאי כי מותר לחרוש בשנת השמיטה חריש ראשון אשר יאפשר לחקלאי לשלם את הארנונה[13].

חלק ב' – ביקורתו של המשומד (שורות7 -11 )

המשומד ראה ישראל שעושים מלאכה בשדה בשנת השמיטה; אם נפרש 'קובעת' כרגבי אדמה, הרי שראה אותם חורשים יותר מחרישה ראשונה. אם נפרש 'קובעת' כאוספים לגורן את הגדישים בצורת הכובעים, הרי שראה אותם אוספים יבול ומכאן שזרעו. כך או כך נראה ששאלתו, כיצד הם עושים מעבר למה שהתיר רבי ינאי, הולמת את הסיטואציה, ונראה שנאמרה בלעג[14].

חלק ג' – שאלת רבי  יעקב ותשובת רבי אבהו (שורות 12 – 29)

רבי יעקב בר זבדי תמה על הוראתו של רבי ינאי העומדת בניגוד לכתוב בתורה ולהוראות חכמים. הוא שאל את רבי אבהו וביסס את תמיהתו על הלכה שנקבעה בעליית בית נתזה בלוד בתקופת התנאים בדור יבנה ועל הבנתה מאוחר בדור אושא ואילך.

ההלכה שנקבעה בעליית בית נתזה בלוד: 'כל עבירות שבתורה אם אומרין לאדם עבור ואל תהרג יעבור ואל יהרג חוץ מעבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים'[15]. ההלכה נפסקה בדור יבנה במניין חכמים[16], דבר המלמד על הכרעה לא קלה[17], ומטרתה היתה למנוע מצב שבו על כל מצווה ומצווה ימסור ישראל את נפשו. לאחר מרד בר כוכבא, כנראה, בימי גזרות השמד שגזר אדריאנוס[18], פירשו את ההלכה באופן שונה וקבעו שהיא תקפה רק כאשר הגזרה נגזרת על היחיד שלא בפרהסיה, אולם אם נגזרה עליו ברבים, הוא חייב למסור נפשו עליה: 'אבל בפרהסיא אפילו מצוה קלה יהרג ואל יעבור'[19]. בהמשך מזכיר רבי יעקב בר זבדי את פפוס ולולינוס שנהגו כך וסירבו לשתות מים בכלי של זכוכית צבועה שהיו שותים בו יין נסך[20].

תשובת רבי אבהו אישרה שאכן כל עמודי בניין השאלה נכונים, אלא שתוקפם הוא כאשר המלכות גוזרת גזרות נגד הדת, כאשר מטרתה להכריח היהודים לעזוב את דתם. אבל בזמן שכוונת המלכות היא רק לגבות מסים אין למסור את הנפש אלא לקיים דרישתם. רבי ינאי צדק בהוראתו, שכן בזמנו נגזרה הגזרה כדי לקבל את הארנונה, ולא היה בה משום ניסיון להעביר את ישראל על דתם.


[1] לדעת פליקס יש לומר בשמיטתא, (שביעית א', עמ' 229 הערה64); הדבר משתמע גם מתוכנה של האגדה.

[2] סוקולוף, ערך 'משמד', עמ' 335.

[3] שני פירושים ל'קובעתיה': א. רגבי עפר (סוקולוף, ערך 'קובעה', עמ' 478; פליקס, תלמוד ירושלמי מסכת שביעית א', עמ' 230 הערה 65). ב. גדיש עשוי בצורת כובע (פרשנים מסורתיים על הדף).

[4]  ערוך השלם א', ערך 'אסטו', עמ' 168; סוקולוף מפרש be it (ערך 'האסטו', עמ' 158).

[5]  פליקס מציע למרוד. מסתמך על פירושו של זכריה פרנקל. (שביעית א', עמ' 230 הערה 65).

[6] אפשר שהמשומד אמר דבריו אחרי שראה אותם חורשים מספר חרישות או כשראה אותם אוספים את הגדישים. הבנת המשפט עשויה להיות כדלהלן: המשומד אמר שרבי ינאי התיר רק הרמת רגבי אדמה, כלומר, חרישה ראשונה. ומזה משתמע שלא התיר מעבר לכך דבר (פליקס, שביעית א', עמ' 230 הערה 65).

[7] ש' ספראי סבור כי הדברים היו בדור יבנה (בימי הבית ובימי המשנה ב', עמ' 417 -418); לדעת ליברמן, היה זה בדור אושא, בתקופת גזרות השמד (תוספתא כפשוטה ג', עמ' 29).

[8]  פליקס, שביעית א',  עמ' 231 הערות 73 – 77; אופנהיימר, הגליל בתקופת המשנה, עמ' 91.

[9] משנה, שביעית פ"ד ה"ב וסנהדרין פ"ג מ"ג.

[10] מדובר ברבי ינאי האמורא הארץ ישראלי בן הדור השני. מן הראוי לציין כי שימש כראש ישיבת עכברא שייחודה התבטא בתלמידי החכמים אשר במקביל ללימודיהם עיבדו את האדמה והתפרנסו ממנה.

[11] אופנהיימר, הגליל בתקופת המשנה עמ' 90 -93.

[12] מן התורה אסורים זריעה וקציר בשדה וזמירה ובצירה באילן (ויקרא כ"ה א' – ז'). שאר העבודות האסורות הן מסקנת  חכמים מן התורה. יש אומרים המלאכות למעט אלו הארבע הן מדרבנן. (ח' אלבק, מבוא למשנה (שביעית), עמ' 133).

[13] מדובר בחריש ראשון בחורף לאחר ירידת הגשמים, חריש שתפקידו לעקור את הקוצים ואת עשבי הבר. לדעת פליקס, החריש נועד כדי להניח דעת השלטון שיזכה בשנה השמינית לגבות מסי ארנונה מוגדלים (פליקס, מסכת שביעית א', עמ' 229). אופנהימר חולק עליו וסבור שיש לקבל את גירסת הבבלי שגם הזריעה מותרת: 'פוקו וזרעו בשביעית משום ארנונא' (סנהדרין עד ע"א). לדעתו, לא סביר שהשלטון הרומי היה מוכן לוותר על ארנונה בשנה השביעית (אופנהיימר, הגליל בתקופת המשנה, עמ' 92). פרשנים קלאסיים על המקום חולקים באותה מחלוקת.

[14] על לעגו של המשומד ראו פליקס, מסכת שביעית א', עמ' 231. דברי הפרשנים הקלאסיים על המקום נראים דחוקים.

[15] בבלי, סנהדרין עד ע"א. ובלשון דומה באגדה 'אם אמ' גוי ליש' לעבור על אחת מכל מצות האמורות בתורה חוץ מע'ז וגילוי עריות ושפיכות דמים יעבור ואל ייהרג'.

[16] שוורץ, על המניין ומשמעותו, עמ' 77 הערה 14.

[17] על ההכרעה בדור יבנה ראו אופנהיימר, קדושת החיים וחירוף הנפש, עמ' 86.

[18] ראה אופנהיימר אהרון, שם שם, עמ' 86.

[19] בבלי, סנהדרין עד ע"א. ובלשון האגדה: 'הדא דת[י1]^מר בינו לבין עצמו. אבל ברבים אפי' על מצוה קלה אל ישמע לו.' ראו הדיון התלמודי בבלי, סנהדרין עד ע"א – ע"ב.

[20] ג' אלון, תולדות היהודים בא"י בתקופת המשנה והתלמוד א', עמ' 261; פליקס, שביעית א', עמ' 231.