header2

בעל הדין ומקום המשפט – אגדה א

פ"ג ה"ב (הלכה א בכ"י ליידן) דף כא ע"א עמ' 1280

מקור תרגום
1 היך אמרין. כמו שאומרים (איך? אומרים) [1]
2 תרין בני נש הוה לן דין באנטוכיא. שני בני אדם היה להן דין באנטוכיא[2]
3 אמ' חד לחבריה. אמר אחד לחברו
4 מה דר' יוחנן אמ' מקבל עלי. מה שרבי יוחנן אומר מקובל עלי
5 שמע ר' יוחנן ומר. שמע רבי יוחנן ואמר
6 לא כל מיניה מיטרפא בעל דיניה לא כול ממנו לאלץ[3] בעל דינו
7 אלא שמעין מיליהון תמן אלא שומעים דבריהם שם
8 ואין הוות צורכא כתבין ומשלחין עובדא לרבנן. ואם יהיה צורך כותבים ושולחים את סיפור[4] (האירוע) לחכמים

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

רבינו חננאל, בבלי, סנהדרין כד ע"א

סוגה

סיפור

עיון קצר באגדה

הסיפור מובא בהקשר לדיון הילכתי בין רבי יוחנן לריש לקיש. המשנה קובעת כי יכול אדם לפסול את דיינו של האחר, ריש לקיש אמר כי ניתן לפסול באנטיוכיא אבל לא כשמדובר בדין תורה[5], ואילו רבי יוחנן השיב, שאפילו בדין תורה מותר לאחד לפסול את דיינו של האחר.

לפי הסיפור מבקש אחד המִדַּיינים להעביר את הדיון מאנטיוכיא לטבריה, לרבי יוחנן. אף כי המבקש החמיא מאוד לרבי יוחנן באומרו שכל החלטה שלו תהיה מקובלת עליו, רבי יוחנן לא הסכים ואמר כי הדרישהאינה מוצדקת. לדבריו, אין לאכוף על אדם לצאת לבית דין הרחוק ממקום מושבו. הסיפור מלמד על ענוותנות של רבי יוחנן[6].

הקשרו של הסיפור הוא בהלכה שעניינה פסילת עדים. על תפקידו של הסיפור ניתן ללמוד מהמובנים השונים של המונח 'היך אמרין':

א.      המונח במובן 'כמו שאומרים' – הסיפור מובא כראיה שאין חובה לקבל את בקשת המתדיין לבוא לדין לפני רבי יוחנן[7].

ב.      המונח במובן 'איך שאומרים' – הסיפור ממחיש את דברי רבי יוחנן[8].

ג.       לפי דברי אפשטיין[9], פיסוק מונח הדיון בסוגין צריך להיות  'איך? אומרים'. משמע שואלים 'איך', ואומרים עוד בשמו של רבי יוחנן. לפי מובן זה הובא הסיפור ללא קשר לדבריו הקודמים של רבי יוחנן.


[1] ראו להלן בסעיף 'עיון קצר באגדה'.

[2] כנראה, הכוונה לחולת אנטיוכיא, אזור כפרי ליד העיר אנטיוכיא. באזור היו ישובים של יהודים שעסקו בעבודת האדמה. (פ' נאמן, אנציקלופדיה לגיאוגרפיה תלמודית א', ערך 'אנטיוכיא', עמ' 103 -104). אורבך סבור שהכוונה לאנטיוכיא עצמה (ההלכה עמ' 203).

[3] סוקולוף, ערך 'טרף 2', עמ' 232.

[4] סוקולוף, ערך 'עובד', עמ' 397.

[5] פני משה מבדיל בין דייני אנטיוכיא שהם הדיוטות לבין דיינים הדנים לפי דין תורה, שהן מומחים.

[6] אורבך, ההלכה, עמ' 203.

[7] קרבן העדה מפרש בדרך זו.

[8] פני משה מפרש בדרך זו.

[9] מבואות לספרות התנאים, עמ' 420.