header2

אין רוכבים על סוסו של מלך

פ"ב ה"ו (הלכה ה בכ"י ליידן) דף כ ע"ג עמ' 1279

מקור תרגום
1 מלך יש' אין רוכבין על סוסו, מלך ישראל אין רוכבין על סוסו,
2 ואין יושבין על ניסלו ואין יושבין על כסאו[1]
3 ואין משתמשין לא בכתרו ולא בשרביטו ואין משתמשין לא בכתרו ולא בשרביטו
4 ולא באחד מכל משמשיו. ולא באחד מכל משמשיו.
5 וכשמת כולן נשרפין לפניו. וכשמת כולן נשרפין לפניו.

6 שנ' "בשלום תמות ובמשרפות אבותיך ישרפו עליך".

שנאמר "בשלום תמות ובמשרפות אבותיך ישרפו עליך".

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

משנה, סנהדרין פ"ב מ"ה

תוספתא (צוקרמאנדל), סנהדרין פ"ד ה"ב, עמ' 420

ספרי דברים (פיקלשטיין), סימן קנז לפסוק טו, עמ' 209

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מדרש

עיון קצר באגדה

המדרש על הפסוק 'אַךְ שְׁמַע דְּבַר יְהֹוָה צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה כֹּה אָמַר יְקֹוָק עָלֶיךָ לֹא תָמוּת בֶּחָרֶב:בְּשָׁלוֹם תָּמוּת וּכְמִשְׂרְפוֹת אֲבוֹתֶיךָ הַמְּלָכִים הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנֶיךָ כֵּן יִשְׂרְפוּ לָךְ וְהוֹי אָדוֹן יִסְפְּדוּ לָךְ כִּי דָבָר אֲנִי דִבַּרְתִּי נְאֻם יְהֹוָה' (ירמיהו ל"ד ד' – ה') בא לבסס את ההלכה 'וכשמת כולן נשרפין לפניו'.

בספר ירמיהו נתב שהובטח לצדקיהו כי לא ימות בחרבו של נבכודנצר, אלא ימות בשלום ויזכה שישרפו את גופתו כפי שנהגו באבותיו המלכים. אין בכתוב קשר לנאמר בחלק ההילכתי למעט האיזכור של שריפת הגופה. המדרש רחוק מפשוטו של מקרא.


[1] ערוך השלם ה', ערך 'ניסלא', עמ' 338.