header2

דוד המלך כמשענת להלכות (המשך) – אגדה ח

פ"ב ה"ו  (הלכה ד בכ"י ליידן) דף כ ע"ג עמ' 1278

מקור תרגום
1 רב כהנא אמ'. רב כהנא אמר.
2 על שם "הששי יתרעם לעגלה". על שם "הששי יתרעם לעגלה".
3 ומה כת' תמן. ומה כתוב שם.
4 "ואם מעט ואוסיפה לך כהנה וכהנה" "ואם מעט ואוסיפה לך כהנה וכהנה"

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

בבלי, סנהדרין כא ע"א

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מדרש

עיון קצר באגדה

מדרשו של רב כהנא נועד לעגן במקרא את הלכת המשנה[1] 'לא ירבה לו נשים אלא שמונה עשרה'. המדרש מתבסס על צירוף שני מקורות מקראיים:

-          האחד מזכיר את בנו השישי של דוד מאשתו השישית.[2] מהמקור משתמע כי שש נשים היו לו בהיותו מלך בחברון.

-          השני תוכחת נתן הנביא לדוד על חטאו עם בת שבע המסתיימים בהבהרה כי דוד זכה בבית אדוניו, כלומר מלכותו, נשותיו, בית ישראל ויהודה,[3] ואם מעט היה הדבר בעיניו היה מוסיף לו 'כָּהֵנָּה וְכָהֵנָּה'.[4]

לפי המדרש, צמד המילים 'כָּהֵנָּה' ככינוי מוסב לשש הנשים שהיו לו לפי הפסוק  'הַשִּׁשִּׁי יִתְרְעָם לְעֶגְלָה', ומאחר שהמילה נזכרת פעמיים, הרי אפשר היה שתהיינה לו עוד שתים עשרה על השש, כלומר, יחד שמונה עשרה נשים.


[1] משנה סנהדרין פ"ב מ"ד.

[2] דברי הימים א פרק ג (א) וְאֵלֶּה הָיוּ בְּנֵי דָוִיד אֲשֶׁר נֽוֹלַד־לוֹ בְּחֶבְרוֹן הַבְּכוֹר׀ אַמְנֹן לַאֲחִינֹעַם הַיִּזְרְעֵאלִית שֵׁנִי דָּנִיֵּאל לַאֲבִיגַיִל הַֽכַּרְמְלִֽית:(ב) הַשְּׁלִשִׁי לְאַבְשָׁלוֹם בֶּֽן־מַעֲכָה בַּת־תַּלְמַי מֶלֶךְ גְּשׁוּר הָרְבִיעִי אֲדֹנִיָּה בֶן־חַגִּֽית:(ג) הַחֲמִישִׁי שְׁפַטְיָה לַאֲבִיטָל הַשִּׁשִּׁי יִתְרְעָם לְעֶגְלָה אִשְׁתּֽוֹ:

[3] יש המפרשים כי הכוונה ליכולתו לבחור לו נשים כראות עיניו מישראל ומיהודה. ראו רמב"ם, הלכות מלכים פ"ד ה"ד.

[4] שמואל ב פרק יב

(ז) וַיֹּאמֶר נָתָן אֶל־דָּוִד אַתָּה הָאִישׁ כֹּה־אָמַר יְקֹוָק אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אָנֹכִי מְשַׁחְתִּיךָֽ לְמֶלֶךְ עַל־יִשְׂרָאֵל וְאָנֹכִי הִצַּלְתִּיךָ מִיַּד שָׁאֽוּל:

(ח) וָאֶתְּנָה לְךָ אֶת־בּית אֲדֹנֶיךָ וְאֶת־נְשֵׁי אֲדֹנֶיךָ בְּחֵיקֶךָ וָאֶתְּנָה לְךָ אֶת־בֵּית יִשְׂרָאֵל וִֽיהוּדָה וְאִם־מְעָט וְאֹסִפָה לְּךָ כָּהֵנָּה וְכָהֵֽנָּה: