header2

 דוד המלך כמשענת להלכות – אגדה ב

פ"ב ה"ג (הלכה ב בכ"י ליידן) דף כ ע"ב  עמ' 1276

מקור תרגום
"ר' יודן או'. רבי יודן אומר.
נושא המלך אלמנת המלך. נושא המלך אלמנת המלך.
3 שמצינו בדוד שנשא אלמנת שאול. שמצאנו בדוד שנשא אלמנת שאול.
שנ'. ואתנה לך את בית אדניך ואת נשי     אדניך בחיקך". שנאמר. ואתנה לך את בית אדניך ואת נשי אדניך בחיקך.
5 זו רצפה ואביגיל ובת-שבע. זו רצפה ואביגיל ובת-שבע.

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

סוגה

מימרה ומדרש

עיון קצר באגדה

עמדת סתם משנה היא כי אין נושאין את אלמנת המלך לאשה, ואילו רבי יודן מסייג את האיסור וסבור כי 'נושא המלך אלמנתו של מלך'. את סברתו מבסס הוא על הפסוק: 'וָאֶתְּנָה לְךָ אֶת בֵּית אֲדֹנֶיךָ וְאֶת נְשֵׁי אֲדֹנֶיךָ בְּחֵיקֶךָ' (שמואל ב' י"ב ח'),[1] שממנו ניתן להבין כי נתן הנביא מתאר את העבר, את האפשרות שדוד נשא את נשות שאול.

במקרא אין עדות לנישואי דוד עם אלמנתו של שאול, ואפשר כי בפסוק 'וָאֶתְּנָה לְךָ אֶת בֵּית אֲדֹנֶיךָ וְאֶת נְשֵׁי אֲדֹנֶיךָ בְּחֵיקֶךָ' מבחין הדרשן בין 'בית אדונך' שזו אשת שאול לבין 'נשות אדונך', ובעל הסוגיה מבאר את זהותן על ידי שמות של שלוש נשים שהיה להן קשר עם דוד: רצפה בת איה פילגש שאול,[2] אביגיל היתה אשת נבל[3] ובת שבע אשת אוריה החתי.[4]

אפשרות לקשר משולש בין שלוש נשים אלו שאול ודוד אינו ברור.[5]


[1] הפסוק הינו חלק מתוכחתו של נתן הנביא לדוד על נישואיו עם בת שבע אשת אוריה החיתי.

[2] ראו שמואל ב' פרק ג'.

[3] ראו שמואל ב' פרק כ"ה.

[4] ראו שמואל ב' פרק י"א.

[5] על כך ראו פרשנים על הדף.