header2

קריאת שמע ותפילה – אגדה ב

אגדה ב – פ"א ה"ב דף ג ע"ב עמ' 7

 

מקור

ר' יוחנן בשם ר' שמעון בן יוחי.

כגון אנו שעוסקין בתלמוד תורה

אפי' לקרית שמע אין אנו מפסיקין.

ר' יוחנן אמרה על גרמיה.

כגון אנו שאין אנו עסוקין בתלמוד תורה

אפי' לתפילה אנו מפסיקין.

דין כדעתיה ודין כדעתיה.

ר' יוחנן כדעתיה. דר' יוחנן אמ'.

וולואי שמתפלל אדם כל היום.

למה. שאין תפילה מפסדת.

ר' שמעון בן יוחי כדעתיה.

דר' שמעון בן יוחי אמ'.

אילו הוינא קאים על טורא דסיני בשעתא דאיתיהיבת תורה ליש'

הוינא מתבעי קומוי רחמנא

דיתברי לבר נשא תרין פומין.

חד דהוה לעי באוריתא.

וחד דעביד ליה כל צורכיה.

חזר ומר.

ומה אין חד הוא לית עלמא יכיל קאים ביה מן דילטוריא דיליה.

אילו הוו תרין על אחת כמה וכמה.

תרגום

רבי יוחנן בשם רבי שמעון בן יוחי

כגון אנו שעוסקין בתלמוד תורה

אפילו לקריאת שמע אין אנו מפסיקין

רבי יוחנן אמרה על עצמו

כגון אנו שאין אנו עסוקין בתלמוד תורה

ואפילו לתפילה אנו מפסיקין

זה כדעתו וזה כדעתו

רבי יוחנן כדעתו שרבי יוחנן אומר

ולואי שמתפלל אדם כל היום

למה שאין תפילה מפסדת

רבי שמעון בן יוחי כדעתו

שרבי שמעון בן יוחי אמר

אילו הייתי עומד על הר סיני באותה שעה שניתנה תורה לישראל

הייתי מבקש מלפני האל

שיברא לבן האדם שני פיות

אחד שיהיה (לעיסוק) בתורה

שיעשה לו כל צרכיו

חזר ואמר

ומה שיש (לאדם פה) אחד אין העולם יכול לעמוד מרכילות שלו

אילו היו שניים על אחת כמה וכמה


עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 4

כ"י וטיקן עמ' 46

 

מקבילות

ירושלמי שבת פ"א ה"ב דף ג ע"א – ע"ב עמ' 368

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה

בסוגיה הובאה המשנה ממסכת שבת[1] שעניינה הפסקת פעילות לצורך קריאת שמע, ובהקשר אליה עולה השאלה האם יש להפסיק תלמוד תורה לצורך קריאת שמע או תפילה. באגדה מובאות עמדותיהם של התנא רבי שמעון בן יוחאי ושל האמורא רבי יוחנן בהקשר לתפילה.

רבי יוחנן מספר בשמו של רבי שמעון בן יוחאי שהעיד על עצמו[2] כי אפילו לקריאת שמע אינו מפסיק מלימודו, ואילו רבי יוחנן ומעיד על עצמו[3] שמפסיק אפילו לתפילה, היינו הן לקריאת שמע הן לתפילה.[4]

בעל האגדה מציין כי כל אחד פועל לעמדתו; רבי יוחנן מפסיק לתפילה שכן אמר 'ולוואי שיתפלל כל היום כי אין תפילה מפסדת'.[5] עמדתו של רבי שמעון בן יוחאי מובנת מתוך משאלת לב, שלו היה נמצא על הר סיני היה מבקש שהאל יברא לאדם שני פיות, האחד לתורה, והאחר לכל השאר. בעל האגדה מספר כי רבי שמעון בן יוחאי התחרט שמא העולם לא היה עומד בלשון הרע, לו היה לאדם פה נפרד לענייני חולין. משאלתו של רבי שמעון בן יוחאי משקפת אהבת לימוד תורה קיצונית, אולם כשנאמר הדבר בהקשר לקריאת שמע ולתפילה, הרי שיש בדבריו משום המעטה מחשיבותם.

אפשר כי השקפותיהם נובעות מדרכם בלימוד תורה. רבי שמעון רואה בלימוד הכול, ואילו רבי יוחנן רואה בו חלק חשוב, אבל לא בלעדי. לעמדתו של רבי יוחנן יש לתפילה ערך חשוב בחיי האדם, ולכן ראוי להפסיק את הלימוד ולהתפלל, ולעומת זאת רבי שמעון סבור כי עצמו הוא שונה מבני אדם אחרים שלא יידעו לנצל את פיהם לדברים חיוביים אלא ללשון הרע, וכיוון שהוא שונה, ייתכן שגם לומדי התורה יכולים, ואולי רצוי, שלא יפסיקו את לימוד התורה לצורך התפילה.


[1] משנה שבת פ"א מ"ב: '...מפסיקים לקרות ק"ש ואין מפסיקין לתפלה'.

[2] אף כי המשפט נאמר בלשון רבים.

[3] ראו הערה קודמת.

[4] שניהם אינם מקיימים את המשנה, רבי שמעון בן יוחאי אינו מפסיק מלימודו לקריאת שמע, ואילו רבי יוחנן מפסיק לימודו לתפילה. רבי יוחנן גם לא קיבל את עמדת התנא רבי חנניא בן עקביא שאמר: 'כותבי ספרים תפילין ומזוזות הן ותגריהן ותגרי תגריהן וכל העוסקין במלאכת שמים לאתויי מוכרי תכלת פטורין מקריאת שמע ומן התפילה ומן התפילין ומכל מצות האמורות בתורה לקיים דברי רבי יוסי הגלילי שהיה רבי יוסי הגלילי אומר העוסק במצוה פטור מן המצוה' (בבלי סוכה כו ע"א).

[5] הרחבה על מימרתו ראו האגדה ספק התפלל – אגדה א פ"א ה"א דף ב ע"ב עמ' 1