header2

זמן קריאת שמע בשחרית – אגדה ד

פ"א ה"ב דף ג ע"ב עמ' 7

מקור

ר' יהושע או'.

עד שלש שעות.

ר' אידי [ו]רב המנונא [ו]רב אדא בר אחא בשם רב.

הל' כר' יהושע בשוכח.

ר' הונא אמ'.

תרין אמוראין.

חד אמ'. בשוכח.

מ(ת)[ג]יב ליה חבריה.

וכי יש הלכה בשוכח.

כך היא הל'.

ולמה אמרו בשוכח.

כדי שיהא אדם מזרז בעצמו לקרותה בעונתה.

תרגום

רבי יהושע אומר

עד שלש שעות

רבי אידי ורב המנונא ורב אדא בר אחא בשם רב

הלכה כרבי יהושע בשוכח

רבי הונא אמר

שני אמוראים

אחד אמר בשוכח

משיב לו חברו

וכי יש הלכה בשוכח

כך היא הלכה

ולמה אמרו בשוכח

כדי שיהא אדם מזרז עצמו לקראה בזמנה

סוגה

מימרה

עיון קצר באגדה

המועד האחרון שראוי לקרוא בו קריאת שמע לפי רבי יהושע הוא "עד שלוש שעות".[1]

רב פסק כי הלכתו של רבי יהושע היא לשוכח, כלומר, רק מי ששכח לקרוא עם הנץ החמה יכול קרוא עד שלוש שעות לאחר מכן. על פסיקת רב ישנה מחלוקת בין שני אמוראים; האחד אמר כי רב התכוון שדברי רבי יהושע כוונו רק לשוכח, ואילו אמורא אחר הגיב בתמיהה, וכי יש הלכה ייחודית לשוכח? כלומר, לעמדתו יש לראות בדברי רבי יהושע הלכה לכל אדם, גם למי שמלכתחילה התכוון לקרוא מאוחר.

בעל הסוגיה מסיים את הדיון באמירה 'כך היא ההלכה', כלומר, קביעתו של רבי יהושע היא לכל אדם ולא מכוונת לשוכח.[2]

בעל הסוגיה שב ובודק את הסיבה בשלה סייג רב את ההלכה לשוכח בלבד ומנמק 'כדי שיהא אדם מזרז בעצמו לקרותה בעונתה'. נימוק זה מבטא תפיסה לפיה יש לדרבן את האדם ולהמריצו לקרוא קריאת שמע עם הנץ החמה.

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 4

כ"י וטיקן עמ' 46

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

מילות מפתח קריאת שמע, שוכח

 


[1] משנה ברכות פ"א מ"ב.

[2] ראו הפני משה על אתר.