header2

קריאת שמע לפני השינה – אגדה ג

ברכות פ"א ה"א דף ג ע"א עמ' 5 – 6

מקור תרגום
מתני. מעשה שבאו בניו מבית המשתה. מתני. מעשה שבאו בניו מבית המשתה.
אמרו לו. לא קרינו את שמע. אמרו לו. לא קרינו את שמע.
אמ' להן. אמ' להן.
אם לא עלה עמוד השחר חייבין אתם לקרות. אם לא עלה עמוד השחר חייבין אתם לקרות.
ורבן גמליאל פליג על רבנין <<ועבד עובדא<< >>. ורבן גמליאל חלק על חכמים ועשה מעשה
והא ר' מאיר פליג על רבנןר>> !(ולא1) [ו]! עבד עובדא כוותיה. והרי רבי מאיר חלק על חכמים ולא עשה מעשה כשיטתו
והא ר' !(עקיבא) [מאיר]! פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה. והרי רבי עקיבא חלק על חכמים ולא עשה מעשה כשיטתו
והא ר' !(שמעון) [עקיבא]! פליג על רבנין ולא עבד עובדא כותיה. והרי רבי שמעון חלק על חכמים ולא עשה מעשה כשיטתו
והן אשכחנן דר' מאיר פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה. והיכן[1] מצאנו שרבי מאיר חלק על חכמים ולא עשה מעשה כשיטתו
דתני. סכין אלוונתי(ן)[ת] לחולה בשבת. ששנה סכין אלוונתית[2] לחולה בשבת
אימתי. בזמן שטרפו [ביין ושמן] מערב שבת. אימתי בזמן שטרפו ביין ושמן מערב שבת
אבל אם לא טרפו מערב שבת אסור. אבל אם לא טרפו מערב שבת אסור
תני. אמר ר' שמעון בן אלעזר. שנויה (ברייתא) אמר ר' שמעון בן אלעזר
מתיר היה ר' מאיר לטרוף יין ושמן ולסוך לחולה בשבת. מתיר היה רבי מאיר לטרוף יין ושמן ולסוך לחולה בשבת
וכבר חלה ובקשנו לעשות לו כן. ולא הניח לנו. וכבר חלה ובקשנו לעשות לו כן ולא הניח לנו
ואמרנו לו. ר'. דבריך <<את>> מבטל בחייך. ואמרנו לו רבי דבריך מבטל בחייך
ואמ' לן. אע'פ שאני מיקל לאחרים מחמיר אני על עצמי. ואמר לנו אף על פי שאני מיקל לאחרים מחמיר אני על עצמי
דהא פליגי עלי חבריי. שהרי חולקים עלי חבריי
והן אשכחנן דר' עקיבה פליג על רבנין ולא והיכן מצאנו שרבי עקיבא חלק על חכמים ולא עשה מעשה כשיטתו
עבד עובדא כוותיה. כמו ההיא[3] ששנינו שם
כיי דתנינן תמן. השדרה[4] והגולגולת משני מתים רביעית דם משני מתים ורובע עצמות משני מתים
השזרה והגולגולת משני מתים. רביעית דם משני מתים. ורובע עצמות משני מתים. אבר מן המת משני מתים. אבר מן החי משני אנשים. אבר מן המת משני מתים. אבר מן החי משני אנשים
ר' עקיבה מטמא וחכמ' מטהרין.. ר' עקיבא מטמא וחכמים מטהרין.
תני. מעשה שהביאו קופה מליאה עצמות מכפר- טבי והניחוה באויר הכנסת בלוד. שנויה (ברייתא) מעשה שהביאו סל מלא עצמות מכפר טבי והניחוה באויר (בית) הכנסת בלוד
ונכנס תודרוס הרופא ונכנסו כל הרופאים עמו. ונכנס תודרוס הרופא ונכנסו כל הרופאים עמו
אמ' תודרוס הרופא. אמר תודרוס הרופא
אין כאן שזרה ממת אחד ולא גולגולת ממת אחד. אין כאן שדרה ממת אחד ולא גולגולת ממת אחד
אמרו. הואיל ויש כאן מטהרין ויש כאן מטמאין. נעמוד על המיניין. אמרו הואיל ויש כאן מטהרין ויש כאן מטמאין נעמוד על המניין
התחילו מר' עקיבה וטיהר. התחילו מרבי עקיבא וטיהר
אמרו לו. הואיל והיית מטמא וטיהרת טהור. אמרו לו הואיל והיית מטמא וטיהרת טהור.
והן אשכחנן דר' שמעון פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה. והיכן מצאנו שרבי שמעון חלק על חכמים ולא עשה מעשה כשיטתו
כיי דתנינן תמן. ר' שמעון או'. כמו ההיא ששנינו שם רבי שמעון אומר
כל הספחין מותרין חוץ מספיחי כרוב. כל הספחין מותרין חוץ מספיחי כרוב
וחכמ' אומ'. כל הספחין אסורין.

וחכמים אומרים כל הספחין אסורין

שאין כיוצא בהן בירקות שדה

ר' שמעון בן יוחי עבד עובדא בשמיטתא. שמעון בר יוחאי עשה מעשה בשמיטה
חמא חד מלקט ספיחי שביעית. ראה אחד מלקט ספיחי שביעית
אמ' ליה. ולית אסור. <2> ולאו ספיחין אינון. אמר לו וכי אין זה אסור ולא ספיחין אלו
<1> אמר{י} ליה. <3> ולא את הוא שאת מתיר. אמרו לו ולא אתה הוא שמתיר
אמ' ליה. ואין חביריי חולקין עלי. אמר להם ואין חבריי חולקים עליי
וקרי עלוי ופורץ גדר ישכנו נחש. וקרא עליו (על המלקט) ופורץ גדר ישכנו נחש
וכן הות ליה. וכן היה לו
ורבן גמליאל פליג על רבנן ועבד עובדא כוותיה ורבן גמליאל חלק על חכמים ועשה מעשה כשיטתו

עדי נוסח

שרידי הירושלמי ברכות פ"א עמ' 2

כ"י וטיקן עמ' 45

 

מקבילות

תוספתא (מהד' ליברמן) שבת פי"ב הי"ב עמ' 53 – 54

תוספתא (מהד' צוקרמאנדל) אהלות פ"ד ה"ב עמ' 600

ירושלמי שבת פי"ד ה"ג דף יד ע"ג עמ' 443

בבלי נזיר נב ע"א

בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת וישלח פרשה עט (יח) עמ' 945

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור

 

עיון קצר באגדה

מועד קריאת שמע של ערבית נתון במחלוקת תנאים, ובמשנה[5] מסופר כי רבן גמליאל הורה לבניו לקרוא שמע של ערבית לפני עלות השחר בניגוד לעמדתם של חכמים. בעל האגדה תמה כיצד הורה רבן גמליאל כך ומציין כי שלושה תנאים, רבי מאיר, רבי עקיבא ורבי שמעון חלקו על דעת חכמים, אך לא פעלו בניגוד לקביעתם.

באגדה מובאים שלושת המקרים שבהם פעלו החכמים מתוך מודעות כי עליהם לקיים את קביעת הרוב ולא את עמדתם האישית.

מקרה ראשון – רבי מאיר

רבי מאיר מתיר טיפול רפואי מסויים בשבת, ואילו חכמים אוסרים.[6] כשחלה, רצו תלמידיו לטפל בו, אך הוא סרב ואמר: 'אע'פ שאני מיקל לאחרים מחמיר אני על עצמי דהא פליגי עלי חבריי'. באגדתנו הוא מציין כי לא יקל על מחלתו כיוון שחבריו חולקים עליו, אולם בתוספתא (ראו מקבילה) דבריו בדבר קבלת דין הרוב ברורים ואישיים יותר: 'אף על פי שאני אומ' כן לא מלאני לבי מימי לעבור על דברי חבירי'.

מקרה שני – רבי עקיבא

במשנה[7] מובאת מחלוקת בין רבי עקיבא ובין חכמים בנושא טהרה וטומאה, אך משהוחלט להעמיד למניין החלטה באירוע שקרה בבית כנסת בלוד, הוא שנשאל ראשון 'הצביע' בניגוד לעמדתו. מיד לאחר מכן נפסק ההליך כי אמרו חכמים 'הואיל והיית מטמא וטיהרת טהור'. במקרה זה האמירה שרבי עקיבא פסק כחכמים בניגוד לעמדתו אינה ישירה אלא מובנת מעצם הפסקת ההצבעה וסיבתה.

מקרה שלישי – רבי שמעון

במשנה[8] מובאת מחלוקת בין רבי שמעון ובין חכמים בנוגע לספיחין בשנת שמיטה, אולם משהבחין רבי שמעון באדם המלקט ספיחין בניגוד לדעת חכמים, נזף בו וקילל אותו, וקללתו נתקיימה. לתלמידיו שתמהו על תגובתו, השיב בשאלה רטורית 'ואין חביריי חולקין עלי', שמשמעותה כי יש לקיים את אשר קבעו חכמים ולא לפעול על פי דעתו שהיא דעת יחיד.

האגדה מגובשת מבחינה צורנית; באותה הלשון נמסר על שלושת התנאים שלא הורו בניגוד לחכמים: והא ר' ... פליג על רבנין ולא עבד עובדא כותיה'. בפירוט המקרים נמצא אותו משפט הפותח תיאור כל אחד מהם: 'והן אשכחנן דר' עקיבה פליג על רבנין ולא עבד עובדא כוותיה' ואחריו המקור התנאי ובו ההלכה והמחלוקת עליה. תשע פעמים מוזכר באגדה הביטוי 'עבד עובדא', וחמש מתוכן במשפט שלילה 'לא עבד עובדא'. לאגדה מסגרת ברורה, שכן נפתחת ומסתיימת באותו המשפט 'ורבן גמליאל פליג על רבנן ועבד עובדא כוותיה'.

העיצוב הצורני של האגדה מבטא את עמדת בעל האגדה המדגיש כי למרות שהיתה לחכמים עמדה מוצקה המנוגדת לעמדתם של חכמים, הם קיבלו את דעת הרוב ולא עברו עליה, ולעומתם רבן גמליאל לא עשה כן. אפשר כי ההתאמה בין העיצוב הצורני של האגדה ובין תוכנה מבטא את השקפתו של בעל האגדה הרואה בשלילה את מעשהו של רבן גמליאל.[9]


[1] סוקולוף, ערך 'הן', עמ' 166.

[2] יין ישן, מים צלולים ואפרסמון (ליברמן, תוספתא שבת, עמ' 53 הערה 33). מסתמך על המפורש בבבלי.

[3] ערוך השלם ד', ערך 'כיי', עמ' 217.

[4] סוקולוף, ערך 'שזרה', עמ' 543.

[5] משנה ברכות פ"א מ"א: 'מאימתי קורין את שמע בערבית ... עד סוף האשמורה הראשונה דברי ר' אליעזר וחכמים אומרים עד חצות רבן גמליאל אומר עד שיעלה עמוד השחר מעשה שבאו בניו מבית המשתה אמרו לו לא קרינו את שמע אמר להם אם לא עלה עמוד השחר חייבין אתם לקרות'.

[6] ראו המקבילה תוספתא שבת (ליברמן) פי"ב הי"ב עמ' 53 – 54.

[7] משנה אהלות פ"ב מ"ו: 'השדרה והגולגולת משני מתים ורביעית דם משני מתים ורובע עצמות משני מתים ואבר מן המת משני מתים ואבר מן החי משני אנשים ר"ע מטמא וחכמים מטהרין'

[8] משנה שביעית פ"ט מ"א: '...ר' שמעון אומר כל הספיחים מותרין חוץ מספיחי כרוב שאין כיוצא בהם בירקות שדה וחכ"א כל הספיחין אסורין'.

[9] אפשר כי עורך הסוגיה בתקופה מאוחרת הוסיף את ההצדקה למעשהו של רבן גמליאל 'שנייא הכא שהיא לשינון', הסבר שאין לו סימוכין במשנה.