header2

 

קריאת שמע לפני השינה – אגדה ב

פ"א ה"א דף ב ע"ד עמ' 4 – 5

 

מקור

תני.

הקורא את שמע בבית הכנסת בשחר יצא ידי חובתו.

בערב לא יצא ידי חובתו.

מה בין הקורא בשחרית ומה בין הקורא בערבית.

ר' הונא בשם רב יוסף.

מה טעםאמרו אדם צריך לקרות שמע בביתו בערב.

בשביל להבריח את המזיקין.

(מילתיה אמרה שהלכה כחכמ'1).

מילתיה אמרהשאין אומ' דברים אחר אמת ויציב.

מילתיה דר' שמואל בר נחמני אמ'

כן.

!(ד)![ר']; שמואל בר נחמני כד הוה

נחית לעיבורה הוה מקבל

גבי ר' יעקב גרוסה.

והוה ר' זעירא מטמר ביני קופייא

משמענא היך הוה קרי

שמע.

והוה קרי וחזר וקרי עד דהוא שקע מיניה [גו] שינתיה.

ומאי טעמ'.

ר' אחא ור' תחליפא חמוי בשם ר' שמואל בר נחמן.

"רגזו ואל תחטאו אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה".

תרגום

תני

הקורא את שמע בבית הכנסת בשחר יצא ידי חובתו

בערב לא יצא ידי חובתו

מה בין הקורא בשחרית ומה בין הקורא

בערבית

רבי הונא בשם רב יוסף

מה טעם אמרו אדם צריך לקרות שמע בביתו בערב

בשביל להבריח את המזיקין.

- - - - - - - -

מאמירה זו נלמד שאין אומר דברים אחר אמת ויציב.

מהדבר (שאירע) לרבי שמואל בר נחמני(נלמד כך)

ר' שמואל בר נחמני כאשר היה יורד למקום ששם מעברים (חודש או שנה) היה מתאכסן אצל רבי יעקב גרוסה

והיה רבי זעירא מסתתר בין הסלים (באותו הבית) כדי לשמוע איך היה קורא (ר' שמואל בר נחמני) שמע

והיה קורא וחוזר וקורא עד דהוא שקע ממנה בשנתו

ומה הטעם

רבי אחאורבי תחליפא חמיו בשם רבי שמואל בר נחמן

רגזו ואל תחטאו אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה.


עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 44

 

מקבילות

מדרש תהלים (בובר) מזמור ד

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה, סיפור ומדרש

 

עיון קצר באגדה

הסיפור מובא בסוגיה כדי לבדוק ולברר אם מותר להפסיק בין קריאת שמע של ערב לבין השינה.

בברייתא[1]  נמצא כי אדם יוצא ידי חובת קריאת שמע של שחרית בבית הכנסת, אך לא כן בתפילת ערבית. באגדה ניתנות שתי סיבות להבדל בין קריאת שמע של שחרית ובין זו של ערבית.

תשובה ראשונה

רבי הונא מוסר בשמו של רב יוסף כי קריאת שמע בבית נועדה להבריח את המזיקים, כלומר, להציל את האדם.[2] להבנת בעל הסוגיה זו הסיבה להלכה 'אין אומ' דברים אחר אמת ויציב'.[3]

תשובה שנייה

מסופר שרבי זעירא חפץ היה לדעת איך קורא רבי שמואל בר נחמני בערבית קריאת שמע 'היך הוה קרי שמע'. המילה 'איך' מכוונת לעניין קריאת שמע בצמידות לשינה. רבי זעירא הסתתר בין סלים באכסניה ושמע כי החכם קרא וחזר וקרא עד שנפלה עליו התרדמה. מהסיפור נלמד כי אדם קורא שמע בלילה ברשות היחיד במיטתו עד לשנתו.

רבי אחא ורבי תחליפא מביאים בשמו של רבי שמואל בר נחמני אסמכתא לדין זה על ידי מדרש הפסוק 'רִגְזוּ וְאַל תֶּחֱטָאוּ אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ סֶלָה' (תהלים ד' ה). 'אִמְרוּ בִלְבַבְכֶם' אפשר שהמדרש רומז לאמירת קריאת שמע בה נאמר 'בְּכָל לְבָבְךָ', ו'עַל מִשְׁכַּבְכֶם וְדֹמּוּ' רומז שלא יהיה הפסק בין האמירה לשינה.

בחינת המדרש בספרות חז"ל מעלה כי הוא בא בהקשר של התגברות על היצר הרע,[4] כך שבאגדתנו המדרש הולם הן את הקביעה ש'אין אומרים דברים אחרי אמת ויציב' והן את הברחת המזיקים, במקרה זה הברחת המזיקים הפנימיים, את היצר הרע. קבלת עול מלכות שמים מהווה ערובה לנצחון על מזיקין או יצר הרע.


[1] הברייתא מובאת רק כאן בירושלמי.

[2] אפשר כי בבסיס האמירה 'בשביל להבריח את המזיקין' מצוי מעין איום שנועד למנוע מבני אדם לומר קריאת שמע בביתם בלילה.

[3] ההלכה מצויה בתוספתא, ואין כל איזכור לסיבה זו (ראו תוספתא (מהד' ליברמן) ברכות פ"ג ה"ו עמ' 13). מן הראוי לציין כי הסיבה חסרה בכ"י וטיקן וגם בכ"י ליידן ישנם שיבושים.

כמו כן יש בתקופה קדומה נהגו לומר 'אמת ויציב גם בלילות. ראו פני משה על הדף.

[4] ראו לדוגמא בבלי ברכות ד ע"ב, ה ע"א; פסיקתא דרב כהנא (מנדלבוים) פיסקא כד; מדרש תהלים (בובר) מזמור ד.