header2

מידותיו של חלד – אגדה ג

פ"א ה"א דף ב ע"ג עמ' 3

מקור

ורבנן אמרין. בשני אבות הראשונים.

"כימי השמים על הארץ".

וכשם שבין הארץ לרקיע מהלך חמש מאות שנה. 
כך בין רקיע לרקיע [מהלך חמש מאות שנה].
ועוביו מהלך חמש מאות שנה.

ומה חמית מימר.

עוביו שלרקיע מהלך חמש מאות שנה.

אמ' ר' בון.

"יהי רקיע בתוך המים"

יהי רקיע בתווך.

תרגום

וחכמים אומרים בשני אבות ראשונים

כימי השמים על הארץ

וכשם שבין הארץ לרקיע מהלך חמש מאות שנה

כך בין רקיע לרקיע מהלך חמש מאות שנה

ועוביו מהלך חמש מאות שנה

ומה ראית לומר

עוביו של רקיע מהלך חמש מאות שנה

אמר רבי בון

יהי רקיע בתוך המים

יהי רקיע בתווך


עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 43    

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה 

בסוגיא זו מובאת דעתם של חכמים בקשר לעוביו של רקיע, דעה החולקת על דעתו של רבי יהודה ,הסובר כי " ...כשם שעוביו של רקיע מהלך חמישים שנה כך עוביה של ארץ ועוביו של תהום מהלך חמישים שנה.

לטענת חכמים המרחק שבין הארץ עד הרקיע הינו כשנות חייהם של האבות הראשונים משמע חמש מאות שנה.[1] מסקנת חכמים נובעת מדרישת הפסוק לְמַ֨עַן יִרְבּ֤וּ יְמֵיכֶם֙ וִימֵ֣י בְנֵיכֶ֔ם עַ֚ל הָֽאֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֨ר נִשְׁבַּ֧ע יְהוָ֛ה לַאֲבֹתֵיכֶ֖ם לָתֵ֣ת לָהֶ֑ם כִּימֵ֥י הַשָּׁמַ֖יִם עַל־הָאָֽרֶץ:((דברים פרק יא:כא)  דרישה המשווה בין שנות חיי אבותיכם "לכימי" השמים על הארץ.

מוסיף בעל האגדה וטוען כי למרחק של " כמהלך של חמש מאות שנה" קיימת זהות אף למהלך הקיים בין יתר הרקיעים וכן לעוביו של כל רקיע.

לשאלת המקור ממנו נלמד כי עוביו של רקיע זהה למהלך של חמש מאות שנה משיב רבי בון על ידי מדרשו של הפסוק וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים יְהִ֥י רָקִ֖יעַ בְּת֣וֹךְ הַמָּ֑יִם וִיהִ֣י מַבְדִּ֔יל בֵּ֥ין מַ֖יִם לָמָֽיִם:  (בראשית א:ו)

המילה "בתוך"  נדרשת כ"בתווך" אמצע. משמע שעור עוביו של הרקיע כשיעורו של "התווך שיעור החלל שבין הארץ לרקיע שהוא חמש מאות שנה אף כך הוא שיעורו של הרקיע.


[1] אברהם חי מאה שבעים וחמש שנה ראו בראשית פרק כה (ז) וְאֵ֗לֶּה יְמֵ֛י שְׁנֵֽי־חַיֵּ֥י אַבְרָהָ֖ם אֲשֶׁר־חָ֑י מְאַ֥ת שָׁנָ֛ה וְשִׁבְעִ֥ים שָׁנָ֖ה וְחָמֵ֥שׁ שָׁנִֽים: יצחק חי מאה שמונים שנה וראו בראשית פרק לה פסוק כח ויִּֽהְי֖וּ יְמֵ֣י יִצְחָ֑ק מְאַ֥ת שָׁנָ֖ה וּשְׁמֹנִ֥ים שָׁנָֽה:יעקב חיי מאה ארבעים ושבע שנה בראשית פרק מז פסוק כח וַיְחִ֤י יַעֲקֹב֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם שְׁבַ֥ע עֶשְׂרֵ֖ה שָׁנָ֑ה וַיְהִ֤י יְמֵֽי־יַעֲקֹב֙ שְׁנֵ֣י חַיָּ֔יו שֶׁ֣בַע שָׁנִ֔ים וְאַרְבָּעִ֥ים וּמְאַ֖ת שָׁנָֽה:יחד חמש מאות ושתיים שנים.