header2

 

מידותיו של חלד – אגדה א

פ"א ה"א דף ב ע"ג עמ' 3

מקור

ואתיא דר' חייא כר' יודה.

דתני בשם ר' יודה.

עוביו של : רקיע מהלך חמשים שנה.

אדם בינוני מהלך ארבעים מיל ביום.

עד שהחמה נוסרת ברקיע מהלך חמשים שנה

אדם מהלך ארבעת מיל.

נמצאת או'.

שעוביו שלרקיע אחד מעשרה ביום.

וכשם שעוביו שלרקיע מהלך חמשים שנה

כך עוביה שלארץ ועוביו שלתהום

מהלך חמשים שנה.

ומה טעם.

"היושב על חוג הארץ"

וכת'

"וחוג שמים יתהלך"

וכת'

"בחוקו חוג על פני תהום".

"חוג" "חוג" !("חוג")! לגזירה שוה.

תרגום

ובא כרבי חייא כרבי יהודה

ששנה בשם רבי יהודה

עוביו של רקיע מהלך חמשים שנה

אדם בינוני מהלך ארבעים מיל ביום

עד שהחמה מנסרת ברקיע מהלך

חמישים שנה

אדם מהלך ארבעת מיל

נמצאת אומר

שעוביו של רקיע אחד מעשרה ביום

וכשם שעוביו של רקיע מהלך חמשים

שנה

כך עוביה של ארץ ועוביו של תהום

מהלך חמשים שנה

ומה טעם

היושב על חוג הארץ

וכתיב

וחוג שמים יתהלך

וכתיב

בחוקו חוג על פני תהום

חוג חוג לגזירה שוה


עדי נוסח

כ"י ותיקן עמ' 43

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

עניינה של אגדה זו הוא עוביו של רקיע. באגדה אחרת[1] אמר רבי חננא: 'מאיילת השחר עד שיאור המזרח מהלך אדם ארבעת מיל'. בעל האגדה סבור כי מצויה זהות בין אמירתו של רבי חננא ובין קביעתו של רבי יהודה שעוביו של הרקיע הינו זמן מהלך של חמישים שנה. אדם ממוצע הולך ארבעים מיל ביום, ולפי אמירתו של רבי חננא[2]  הולך אדם ארבעה מילין מאיילת השחר ועד שיאור המזרח,  כלומר, עשירית הזמן שהולך אדם במשך יום שלם. ובהתאמה, ניתן לומר שעוביו של הרקיע 'מהלך של חמישים שנה' הוא עשירית מהמרחק של מהלך החמה במשך היום, מכאן שהמרחק אותו עוברת החמה במשך היום כולו הוא הוא המרחק אותו יעבור אדם במשך חמש מאות שנים.    

בעל האגדה טוען כי כשם שעוביו של רקיע מהלך חמישים שנה כן עוביה של הארץ ושל התהום הינו מהלך של חמישים שנה. לימוד זה נסמך על גזירה שווה בין המילה 'חוג' הצמודה לשמים, לארץ ולתהום בפסוקי המקרא: 'הַיֹּשֵׁב֙ עַל־ח֣וּג הָאָ֔רֶץ וְיֹשְׁבֶ֖יהָ כַּחֲגָבִ֑ים הַנּוֹטֶ֤ה כַדֹּק֙ שָׁמַ֔יִם וַיִּמְתָּחֵ֥ם כָּאֹ֖הֶל לָשָֽׁבֶת' (ישעיהו מ' כ"ב); 'עָבִ֣ים סֵֽתֶר־ל֖וֹ וְלֹ֣א יִרְאֶ֑ה וְח֥וּג שָׁ֝מַ֗יִם יִתְהַלָּֽךְ' (איוב כ"ב י"ד); 'בַּהֲכִינוֹ שָׁ֭מַיִם שָׁ֣ם אָ֑נִי בְּח֥וּקוֹ ח֗וּג עַל־פְּנֵ֥י תְהֽוֹם' (משלי ח' כ"ז).


[1] ראו האגדה איילת השחר עד הנץ החמה פ"א ה"א דף ב ע"ג עמ' 2 – 3. 

[2] אומנם נכתב רבי חייא, אך לפי ההבנה האגדה הינה המשכה של אגדה המובאת בשם רבי חננה. ראו כ"י וטיקן עמ' 43.