header2

איילת השחר

פ"א ה"א דף ב ע"ג עמ' 3

 

מקור

דלמא.

ר' חייא רבא ור' שמעון בן חלפתא

הוו מהלכין בהדא בקעת ארבל בקריצתה

וראו איילת השחר שבקע אורה.

אמ' רר חייא רבה לר' שמעון בן חלפתא.

בירבי. כך היא גאולתן שליש'.

כתחילה קימאה קימאה.

כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת.

מאי טעמ'.

"כי אשב בחושך י'י אור לי".

[כך] (כ)[ב]בתחילה "ומרדכי יושב בשער המלך".

ואחר כך "ויקח המן את הלבוש ואת הסוס".

ואחר כך "וישב מרדכי אל שער המלך".

ואחר כך "ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות".

ואחר כך "ליהודים היתה אורה ושמחה".

תרגום

סיפור דברים[1]

רבי חייא רבא ורבי שמעון בן חלפתא

היו מהלכין בזו[2] בקעת ארבל בעלות השחר[3]

וראו איילת השחר שבקע אורה

אמר רבי חייא רבה לר' שמעון בן חלפתא

בירבי[4] כך היא גאולתן של ישראל

בתחילה מעט מעט[5]

כל מה שהיא הולכת היא רבה והולכת

מה הטעם

כי אשב בחושך ה' אור לי

כך בתחילה ומרדכי יושב בשער

המלך

ואחר כך ויקח המן את הלבוש ואת

הסוס

ואחר כך וישב מרדכי אל שער המלך

ואחר כך ומרדכי יצא מלפני המלך בלבוש מלכות

ואחר כך ליהודים היתה אורה ושמחה


עדי נוסח

כ"י ותיקן עמ' 43

 

מקבילות                             

ירושלמי יומא פ"ג  ה"ב דף מ ע"ב עמ' 571 – 572

מדרש תהלים (בובר) מזמור כב

שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ו

אסתר רבה (וילנא) פרשה י סימן יד

 

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

סיפור ומדרש

 

עיון קצר באגדה

הסיפור מובא אגב הזכרתה של איילת השחר באגדות הקודמות.

רבי חייא הגדול ורבי שמעון בן חלפתא,  שפעלו כחמישים שנה לאחר מרד בר כוכבא, היו מהלכים עם הנץ קרן האור הראשונה בסמוך לבקעת ארבל.[1] כשראה רבי חייא קרן אור זו השווה אותה לתהליך גאולת ישראל. דבריו מנוגדים לתפיסת הגאולה שאפיינה את דור בר כוכבא ותומכיו.

רבי חייא או בעל הסוגיה מבססים את הרעיון על פסוק שעיסוקו בגאולה[2] 'אַֽל־תִּשְׂמְחִ֤י אֹיַ֙בְתִּי֙ לִ֔י כִּ֥י נָפַ֖לְתִּי קָ֑מְתִּי כִּֽי־אֵשֵׁ֣ב בַּחֹ֔שֶׁךְ יְהֹוָ֖ה א֥וֹר לִֽי' (מיכה ז' ח'). כפי שקשה להבחין בתחילת הזריחה ולעקוב אחר התקדמותה עד שהיא מצויה במלוא אורה, כן הגאולה. תחילתה קשה לאבחנה, אך עם הזמן היא מתקדמת ונוכחת.

הרעיון של התקדמות איטית בשלבי הגאולה מודגם בסיפורו של מרדכי בשושן: [3]

-          'וּמָרְדֳּכַי יֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ' – בשלב הראשון ישב מרדכי בשער המלך.

-          'וַיִּקַּח הָמָן אֶת הַלְּבוּשׁ וְאֶת הַסּוּס' – סיפור שניתן לראות בו 'קרן אור'.

-          'וַיָּשָׁב מָרְדֳּכַי אֶל שַׁעַר הַמֶּלֶךְ' – מרדכי חוזר לשבת בשער המלך, מצב המכהה את 'קרן האור' שנגלתה קודם לכן בעת שישב על הסוס לבוש בגדי מלכות.

-          'לַיְּהוּדִים הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה' – מצבם של היהודים לאחר ביטולן של גזירות המן.


[1] הבקעה אינה אלא רמה היורדת מקצהו הצפוני של מצוק הארבל לכיוון דרום מערב. בבקעה זו מצויים היום הישובים מצפה וכפר חיטין. (ראו הרחבה נאמן, אנציקלופדיה לגאוגרפיה תלמודית. כרך א', עמ' 143-154)

[2] על הקשר לגאולה שבפסוק זה ראה בפירושו של הרד"ק : כי אשב בחשך ה' אור לי - אם אשב בגלות בחשך כלומר בצרה גדולה שהיא נמשלת לחשך אני בוטח בה' שיהיה עדיין אור לי ויוציאני מחשך לאור:

וכן באלשיך :כי אשב בחשך ישיבת הגלות הדומה ללילה ואולי אתייאש חלילה ואהיה עדי אובד, אין פחד כי הלא ה' אור לי, והוא כי בכמה מקומות מצינו שישועתו של ישראל ובו בטחנו, שאחר שישועתו לא תבצר אז תהיה ישועתנו, ובזה גם שיארך הגלות לא נירא מחשך היאוש, כי הנה ה' אור לי ע"י אמיתת ישועתנו:

[3] הקטע להלן נוסף לכ"י ליידן על ידי אחד המגיהים או על ידי מתקיני המהדורה ממסירה אחרת או מדעתם.