header2

ספק התפלל – אגדה א

פ"א ה"א דף ב ע"ב עמ' 1

מקור

ספק התפלל ספק לא התפלל.

אל יתפלל.

ודלא כר' יוחנן. דאמ' ר' יוחנן.

(ה)[ו]לואי שיתפלל אדם כל היום כולו.

למה. שאין תפילה מפסדת.

תרגום

ספק התפלל ספק לא התפלל.

אל יתפלל.

ושלא כרבי יוחנן. שאמר רבי יוחנן.

הלוואי שיתפלל אדם כל היום כולו.

למה. שאין תפילה מפסדת.


עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 1[1]

כ"י וטיקן עמ' 42

 

מקבילות

ירושלמי ברכות פ"א ה"ב דף ג ע"ב עמ' 7

ירושלמי ברכות פ"ד ה"ד דף ח ע"ב עמ' 39

ירושלמי  שבת פ"א ה"ב דף ג ע"א עמ' 368

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה

בסוגיה מוסר רבי זעירא בשם רבי ירמיה כי אדם שספק לו אם התפלל תפילת עמידה, אל יתפלל שנית, שכן תפילה הינה מתקנת חכמים, ובספק בתקנת חכמים יש להקל.

דברי רבי ירמיה אינם תואמים את הבנתו של רבי יוחנן למהותה של תפילה. לדברי רבי יוחנן יכול אדם להתפלל כל היום מפני 'שאין תפילה מפסדת', כלומר, אם אדם חש צורך להתפלל אף כי אינו חייב, שיתפלל ויבורך משום שהתפילה רק תזכה אותו. בעל קרבן העדה[2]מפרש כי על ידי ריבוי תפילה תורתו של האדם משתמרת; הפני משה[3] מפרש כפשוטו 'שהרי אינו מפסיד בזה'.[4]


[1] חסרות מס' מילים.

[2] קורבן העדה: 'שע"י ריבוי תפלה תורתו משתמרת כמו שאמרו על חסידים ראשונים לכך הפסיק לתפלה. א"נ אין שום הפסד אם יתפלל כל היום דרך נדבה'  (קרבן העדה, ירושלמי שבת פ"א ה"ב דף ג ע"א).

[3] פני משה על אתר: 'וטעמיה לפי שאין תפלה מפסדת ולדידיה אם ספק הוא לו צריך שיתפלל שהרי אינו מפסיד בזה'.

[4] עלי תמר מבאר את הפרשנים לעיל: 'ולואי שמתפלל כל היום למה שאין תפלה מפסדת. הפיסקא למה שאין תפלה מפסדת ליתא בבבלי והיא חשובה לביסוס דעתו של ר"י שכן מי שאוסר סובר שלא יתכן להתפלל יותר משלש תפלות חובה שכן אין מקריבין אלא שני תמידים והתפלות כנגד תמידים תקנו וכן להטעם דשלש תפלות אבות תקנום שלש ולא ארבע או יותר וא"כ אם הוא מוסיף תפלות הוא מפסיד הענין וכוונת התפלה ברם ר"י סובר שאמנם אין מקריבין אלא שני תמידים אבל יחיד יכול להקריב קרבן נדבה וכן הוא מתפלל תפלת נדבה ובאופן כזה אין תפלה מפסדת לא התמידין ולא ג תפלות חובה שתקנו האבות.' (עלי תמר ירושלמי ברכות פ"ד ה"ד דף ח ע"ב)