header2

הלכה א – רובו זכויות, רובו עבירות ומעויין

אגדה – דף כז ט"ג /ה"א עמ' 1314       

תרגום

רובו זכיות יורש גן עדן.

רובו עבירות יורש גיהנם

היה שווה.[1]

אמר רבי יוסי בן חנינה.

''נושא עוונות'' אין כתוב כאן אלא "נושא עון".

הקב'ה חוטף שטר אחד מן העבירות

והזכיות מכריעות. 

אמר רבי אלעזר.

"ולך י'י חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו".

''מעשהו'' אין כתוב כאן אלא "כמעשהו".

ואם אין לו אתה נותן לו משלך.

היא דעתו של רבי אלעזר.

רבי אלעזר אמר.          

"ורב חסד". מטה כלפי חסד.


[1] סוקולוף, ערך 'מעין', עמ' 322. הכוונה שהעבירות והזכויות שוות.

.

 אגדה

   רובו זכיות יורש גן עדן.

2  רובו עבירות יורש גיהנם

3   היה מעויין.

4   אמ' ר' יוסי בן חנינה.

5   ''נושא עוונות'' אין כתוב כאן אלא "נושא עון".

6   הקב'ה חוטף שטר אחד מן העבירות

7   והזכיות מכריעות.

8   אמ' ר' לעזר.

9   "ולך י'י חסד כי אתה תשלם לאיש כמעשהו".

10 ''מעשהו'' אין כת' כאן אלא "כמעשהו".

11  ואין לית ליה את יהיב ליה מן דידך.

12  היא דעת' דר' לעזר.

12  ר' לעזר אמ'.

13 "ורב חסד". מטה כלפי חסד. 

עיון קצר באגדה

האגדה נפתחת בשני כללים ברורים באשר לאדם שזכויותיו רבות מעבירותיו, או שהעבירות רבות מהזכויות ועוברת להמצגת מצב בו עבירותיו של אדם וזכויותיו שוות.

לדברי רבי יוסי בן חנינה במצב זה מעלים האל עבירה אחת, ובכך יוצר יתרון לזכויות. את דעתו הוא מבסס על מדרש הפסוק: 'מִי אֵל כָּמוֹךָ נֹשֵׂא עָוֹן וְעֹבֵר עַל פֶּשַׁע לִשְׁאֵרִית נַחֲלָתוֹ לֹא הֶחֱזִיק לָעַד אַפּוֹ כִּי חָפֵץ חֶסֶד הוּא' (מיכה ז' י"ח). בפסוק נאמר 'נושא עוון' ולא נושא עוונות, ומכאן שהאל נושא את אחד העוונות, כלומר, אל מחוץ לחשבון.[1]

 

על מצב השוויון דרש רבי אלעזר את הפסוק: 'וּלְךָ אֲדֹנָי חָסֶד כִּי אַתָּה תְשַׁלֵּם לְאִישׁ כְּמַעֲשֵׂהוּ' (תהילים ס"ב י"ג). כפשוטו מלמד הפסוק כי האל גומל לאדם כמעשהו, מעשהו של האל, כלומר כדרכו בחסד. אולם באגדה ניתנה לכך משמעות שונה: 'ואין לית ליה את יהיב ליה מן דידך',משמע, במצב של שוויון האל לעיתים מזכה את האדם בזכויות נוספות השמורות עימו.

סתם התלמוד מוסיף כי דעתו של רבי אלעזר אינה רק במקרה הנדון, אלא ביחס לדרכו של האל השופט את האדם, האל תמיד נוטה לזכותו של האדם ולא לחובתו. את דבריו מבסס על פניית משה לאלוהים: 'וַיַּעֲבֹר יְהֹוָה עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא יְהֹוָה יְהֹוָה אֵל רַחוּם וְחַנּוּן אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב חֶסֶד וֶאֱמֶת' (שמות ל"ד ו'). דברי משה מלמדים כי זו דרכו של האל, הוא רב חסד בכל ולכל דרך החסד היא האמת שלו.[2] 


[1] לפי פשוטו של מקרא לשון היחיד אינו על עוון אחד אלא על המקבץ כולו כפי שנאמר גם בהמשך ביחס לפשע. המדרש רחוק מפשוטו של מקרא.

[2] משה פנה בבקשה לאל לאחר חטא העגל וביקש שילך בדרך של 'רב חסד'. לפי פשוטו של מקרא היתה זו בקשה מיוחדת, כביכול, מבקש משה להזכיר לאל כי זו דרכו, ושילך בה גם ביחס לחוטאים בחטא העגל.

 

 
 

סוגה

מימרה

מונחי דיון

חכמים

 

רבי יוסי בן חנינה

 

רבי אלעזר

 

מושגים

 

הקב"ה

 

גן עדן

גיהנום

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

ירושלמי, פאה פ"א דף טז ט"ב\ה"א עמ' 85

מדרש תהילים (בובר), ל' ד'

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו