header2

הלכה ב – דואג האדומי אין לו חלק לעולם הבא

אגדה א – דף כט ע"א  עמ' 1323

תרגום

דואג אדם גדול בתורה היה.

באו ישראל ושאלו את דוד.

לחם הפנים מהו שידחה את השבת.

אמר להם.

סידורו דוחה את השבת

לא לישתו ולא עריכתו דוחין את השבת.

והיה שם דואג ואמר.

מי הוא זה שבא להורות לפניי.

אמרו לו. דוד בן ישי הוא.

מיד הלך ונתן עצה לשאול מלך ישראל

להמית את נוב עיר הכהנים.

זה הוא שכתוב

"ויאמר המלך לרצים הניצבים עליו סובו והמיתו את כהני י'י כי           גם ידם עם דוד ולא גלו את אזניו".

מי היו.

אמר רבי שמואל בן רב יצחק.

אבנר ועמשא היו.

אמרו לו.

כלום יש לך עלינו

אלא זו חגורה[2] וזה המעיל.[3]

הרי מושלכים לך.

"ולא אבו עבדי המלך לשלוח את ידם בכהני י'י".

"ויאמר המלך לדוייג".

אמר רבי יהודה בן פזי.

"לדויג": כתוב.

אמר לו.

תפשת כדג. אתה עשית[4] (מזה דבר) חשוב.[5]

"סוב אתה ופגע בכהני י'י".

"ויסב דואג האדומי ויפגע בכהנים" וגו'.

האגדה

1   דואג אדם גדול בתורה היה.

2   באו יש' ושאלו את דוד.

3   לחם הפנים מהו שידחה את השבת.

4   אמ' להם.

5   סידורו דוחה את השבת

6   לא לישתו ולא עריכתו דוחין את השבת.

7   והיה שם דואג ואמ'.

8   מי הוא זה שבא להורות לפניי.

9   אמרו לו. דוד בן ישי הוא.

10 מיד הלך ונתן עצה לשאול מלך יש'

11 להמית את נוב עיר הכהנים.

12 הדא היא דכת'

13 "ויאמר המלך לרצים הניצבים עליו סובו והמיתו את כהני י'י כי גם ידם עם דוד" $וגו' עד$ "ולא גלו את אזניו".

14 מי היו.

15 אמ' ר' שמואל בר רב יצחק.

16 אבנר ועמשא היו.

17 אמרו ליה.

18כלום אית לך עלינן

19אלא הדין זונרה והדין כלינירין.

20 הא טריפין[1] לך.

21 "ולא אבו עבדי המלך לשלוח את ידם בכהני י'י".

22 "ויאמ' המלך לדוייג".

23 אמ' ר' יהודה בר פזי.

24 "לדויג": כת'.

25 אמ' לו.

26 תפשתה כדג. אתה עברתה רבתה.

27 "סוב אתה ופגע בכהני י'י".

28"ויסב דואג האדומי ויפגע בכהנים" וגו'.

עיון קצר באגדה

במשנה[6] נאמר כי לדואג האדומי אין חלק לעולם הבא. האגדה באה להסביר את הסיבה לכך. לשם כך מרחיב סיפור האגדה את הסיפור המקראי על בוא דוד לאחימלך הכהן בנוב בעת בריחתו מפני שאול. הוא קיבל ממנו לחם ונשק. דואג האדומי גילה את אוזנו של שאול המלך על כך, ולכן ציווה שאול להרוג את כל כוהני נוב על שיתוף הפעולה עם דוד. עבדי שאול סרבו, ואילו דואג האדומי הסכים וביצע את הצו.[7]

בסיפור שלושה חלקים:

חלק א' – השאלה ההילכתית שנשאל דוד ותוצאתה (שורות 1 – 13)

בפתיחה האגדה נאמר כי דואג האדומי אדם גדול בתורה, לכאורה אמירה שאין לה מקום שכן ללא הסבר נאמר כי פנו לדוד בשאלה הילכתית הקשורה ללחם הפנים. סביר כי בעל האגדה בחר בנושא זה לשאלה כיוון שבמקרא אחימלך הכהן מתנצל בפני דוד כי רק לחם קודש יש ברשותו.[8] תשובת דוד לשאלה תואמת להלכה במשנה.[9]

הפתיחה מובנת משאלתו של דואג האדומי 'מי הוא זה שבא להורות לפניי.'. באופן יצר בעל האגדה מתח דרמתי שנוצרע מתחושת הכעס והעלבון של דואג האדומי שדוד פלש לתחומו. מצד אחד הוא דול בתורה, אך לא פנו אליו אלא לדוד.

התוצאה היא שדואג האדומי מציע לשאול המלך להרוג את כהני נוב.

להבאת הפסוק 'וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לָרָצִים הַנִּצָּבִים עָלָיו סֹבּוּ וְהָמִיתוּ כֹּהֲנֵי יְהֹוָה כִּי גַם יָדָם עִם דָּוִד וְכִי יָדְעוּ כִּי בֹרֵחַ הוּא וְלֹא גָלוּ אֶת אזנו אָזְנִי...' (שמואל א' כ"ב י"ז) ישנם שלושה תפקידים באגדה:

א. לאשש את קבלת עצתו של דואג האדומי.

ב. ליצור רושם, כי אכן המסופר באגדה מסופר גם במקרא.

ג. לשמש כמשפט מעבר לחלק השני.

הסיפא של הפסוק המספר על סירוב עבדי המלך להרוג את כוהני נוב לא הובא, אך החלק השני מתבסס עליו.

חלק ב' – סירובם של אבנר ושל עמשא להרוג את כוהני נוב (שורות 14 – 21)

בנוגע לזהותם של עבדי המלך אשר סרבו להרוג את כהני נוב מביא בעל האגדה את דברי רבי שמואל בר רב יצחק, כי אלו שרי צבאו, אבנר ועמשא. באקט דרמטי של התפטרות פומבית הם הסירו את סמלי תפקידם, החגורה והמעיל, והניחום לפני המלך. בנקודה זו באגדה הובא חלק הפסוק. 'וְלֹא אָבוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ לִשְׁלֹחַ אֶת יָדָם לִפְגֹעַ בְּכֹהֲנֵי יְהֹוָה'. הבאת הפסוק כאן יוצרת מתח דרמטי נוסף, לא רק עצם הסירוב למלך אלא גם השאלה כיצד יפתור את בעית כהני נוב שמרדו בו, כביכול. חולשת שאול המלך ניכרת בהעדר כל פעולת עונשין למסרבים.

חלק ג' – דואג הרג את כוהני נוב (שורות 22 – 28)

המלך פונה לדואג האדומי שיבצע את הוראתו. רבי יהודה בן פזי דורש את שמו של דואג האדומי אשר נכתב בעת הפנייה אליו ובעת הורגו את הכוהנים 'דויג' (שמואל א' כ"ב י"ח וכ"ב). הוא תפש את הכוהנים בבגידה, לכן עליו מוטלת העבודה הגדולה, להרוג אותם. 'תפשתה כדג. אתה עברתה רבתה.' (שורה 26). את המדרש הוא שם בפי המלך שאול כפקודתו לדואג להרוג את כהני נוב, ואכן כך עשה.

דואג אדומי, שהיה על פי האגדה אדם גדול בתורה אינו ראוי שיהיה לו חלק לעולם הבא. הסיבה היחידה המתוארת באגדה לפגיעה בכוהני נוב היא פגיעתו מבחירתם לשאול הלכה את דוד. היתה זו למעשה נקמתו האישית בהם, אך עשה זאת במעטה של קיום הוראת המלך.



סוקולוף, ערך 'טרף' (2), עמ' 232.[1]

סוקלוף, ערך 'זונר', עמ' 174.[2]

סוקולוף, ערך 'כלנידין', עמ' 261[3]

[4] במילה 'עברתה' היתה כנראה, טעות סופר, במקום האות רי"ש צריכה להיות האות דל"ת. מכאן שהמילה היא 'עבדתה', כלומר, עשית.  

סוקולוף, ערך 'רבו'(2), 'רבותה', עמ' 513. [5]

פ"י מ"ב. משנה, סנהדרין[6]  

ראו שמואל א' כ"א א' – י', ופרק כ"ב ז' – כ'.[7]

ראו שמואל א' כ"א ד' – ז'. [8]

291 משנה, מנחות פי"א מ"ב:  'אחד שתי הלחם ואחד לחם הפנים לישתן ועריכתן בחוץ ואפייתן בפנים ואינן דוחות את השבת'.

 

סוגה

סיפור ומדרש

מונחי דיון

הדא הוא דכתיב

חכמים

רבי שמואל בר רב יצחק

רבי יהודה בר פזי

מושגים

לחם הפנים

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו