header2

הלכה ו – זכויותיו וחובותיו של מלך

אין רוכבים על סוסו דף כ ט"ג עמ' 1279

תרגום

מלך ישראל אין רוכבין על סוסו, 

ואין יושבין על כסאו[1]

ואין משתמשין לא בכתרו ולא בשרביטו  

ולא באחד מכל משמשיו.  

וכשמת כולן נשרפין לפניו.

שנאמר "בשלום תמות ובמשרפות אבותיך ישרפו עליך".

האגדה

1 מלך יש' אין רוכבין על סוסו,

2 ואין יושבין על ניסלו

3 ואין משתמשין לא בכתרו ולא בשרביטו

4 ולא באחד מכל משמשיו.

5 וכשמת כולן נשרפין לפניו.

6 שנ' "בשלום תמות ובמשרפות אבותיך ישרפו עליך".

עיון קצר באגדה

המדרש על הפסוק 'אַךְ שְׁמַע דְּבַר יְהֹוָה צִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ יְהוּדָה כֹּה אָמַר יְקֹוָק עָלֶיךָ לֹא תָמוּת בֶּחָרֶב:

בְּשָׁלוֹם תָּמוּת וּכְמִשְׂרְפוֹת אֲבוֹתֶיךָ הַמְּלָכִים הָרִאשֹׁנִים אֲשֶׁר הָיוּ לְפָנֶיךָ כֵּן יִשְׂרְפוּ לָךְ וְהוֹי אָדוֹן יִסְפְּדוּ לָךְ כִּי דָבָר אֲנִי דִבַּרְתִּי נְאֻם יְהֹוָה' (ירמיהו ל"ד ד' – ה') בא לבסס את ההלכה 'וכשמת כולן נשרפין לפניו'.

בירמיהו הובטח לצדקיהו שלא ימות בחרבו של נבכודנצר, אלא ימות בשלום ויזכה שישרפו את גופתו כפי שנהגו באבותיו המלכים. אין בכתוב קשר לנאמר בחלק ההילכתי למעט האיזכור של שריפת הגופה. המדרש רחוק מפשוטו של מקרא, ואינו משמש כאסמכתא להלכה .[2]



[1] ערוך השלם ה', ערך 'ניסלא', עמ' 338.

[2] ראוי לשים לב שאיש מהפרשנים המסורתיים לא מזכיר מדרש זה.



 

סוגה

מדרש

מונחי דיון

שנאמר

חכמים

מושגים

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

משנה, סנהדרין פ"ב מ"ה

תוספתא (צוקרמאנדל), סנהדרין פ"ד ה"ב, עמ' 420

ספרי דברים (פיקלשטיין), סימן קנז לפסוק טו, עמ' 209

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו