header2

הלכה ה – זכויותיו וחובותיו של מלך

אגדה יג – דוד המלך כמשענת להלכות דף כ ט"ג עמ' 1278

תרגום

"ויתיצבו בתוך החלקה ויצילוה".

כתוב אחד אומר "ויצילוה".

וכתוב אחר אומר "ויצילה".

אלא מלמד

שהחזירה לבעליה והיתה חביבה עליו כשדה מליאה כרכום.

האגדה

1 "ויתיצבו בתוך החלקה ויצילוה".

2 כתוב אחד או' "ויצילוה".

3 וכתוב אחר או' "ויצילה".

4 אלא מלמד

5 שהחזירה לבעליה והיתה חביבה עליו כשדה מליאה כרכום 

עיון קצר באגדה

בתיאור אחת ממלחמות דוד  ישנו הבדל לשוני בין שני מקורות; בשמואל[1] נאמר הפועל ביחיד: 'וַיִּתְיַצֵּב בְּתוֹךְ הַחֶלְקָה וַיַּצִּילֶהָ וַיַּךְ אֶת פְּלִשְׁתִּים' (שמואל ב' כ"ג י"ב), ואילו בדברי הימים[2] ברבים: 'וַיִּתְיַצְּבוּ בְתוֹךְ הַחֶלְקָה וַיַּצִּילוּהָ וַיַּכּוּ אֶת פְּלִשְׁתִּים' (דברי הימים א' י"א י"ד). השוני אינו משמעותי, ופרשנים מסורתיים לא התייחסו אליו. בנקל אפשר לומר כי פסוק אחד מתמקד בגיבור המוביל את הניצחון, והפסוק האחר מתמקד בעם.

השוני משמש לדרשן כבסיס למדרש 'שהחזירה לבעליה והיתה חביבה עליו כשדה מליאה כרכום'. מתוך המדרש ברור כי הוא מתבסס על הפסוק מספר שמואל, שכן אומר 'החזירה', כלומר, נוקט לשון יחיד.

מלשון המדרש לא ברור על מי היתה חביבה השדה. לפי פרשנים קלאסיים על המקום, בעל החלקה הצליח להציל את חלקתו. הוא שיכנע את דוד שלא לאבדה, או שלא לקחתה ממנו, ואם ייקחנה, כי אז לשלם לו פיצוי כספי ראוי. לכן השדה נראית בעיניו כשדה יקרה במיוחד, כביכול זהו שדה כרכום[3], או כמספר שדות כרכום.

אך אולי ראוי לפרש, כי בעל המדרש מבקש להבליט את גדולת דוד, שלאחר הניצחון החזיר את החלקה לבעליה. דוד ראה אותה כחלקת שדה יקרה, כשדה כרכום, ובמעשה זה הדגיש כי השתמש בה רק לצורכי המלחמה, ובסיומה החזיר את השדה לבעלים.  



[1] שמואל ב' כ"ג י"א – י"ב.  

[2] דברי הימים א' י"ג – י"ד.  

[3] הכרכום נמנה על משפחת האירוסים. הוא שימש לתבלינים, לרפואה ולצבע. בתנ"ך נזכר הכרכום כצמח בושם, ובמשנה ובתלמוד כצמח תבלין ורפואה. לצורך הכנת התבלין או הרפואה נדרשים פרחים רבים מאוד, ולכן חומר הגלם, כלומר פרחי הכרכום, נחשב ליקר ביותר בעבר וכיום.  



 

סוגה

מדרש


מונחי דיון

אלא

חכמים

מושגים

עדי נוסח

לא נמצאו

מקבילות

לא נמצאו

מקצת עדי נוסח עקיפים

רות רבה (לרנר), פ"ה א'