header2

רבי יוחנן ורבי ינאי

פ"ג ה"ו דף סד ע"ב עמ' 1173

מקור תרגום
אמ' ר' יוחנן לר' ינאי. אמר רבי יוחנן לרבי ינאי
ואית מתנית' אמרה כן. ויש משנה אומרת כך.
אמ' ליה. אמר לו
ולינאי עליבא את שאיל מילה בקידושין. ולינאי העלוב אתה שואל דבר (בעיניני) קידושין.
חזר ר' ינאי ופתר מתנית' חזר רבי ינאי ופתר מתניתא
"על מנת שירצה אבא. "על מנת שירצה אבא.
רצה האב מקודשת ואם לאו אינה מקודשת". רצה האב מקודשת ואם לאו אינה מקודשת".
באו' על מנת דו אמ'. באומר על מנת זו[1] אמר והוא לא אמר.
"מת האב הרי זו מקודשת". "מת האב הרי זו מקודשת".
כמאן דאמר כמי שרוצה
מת הבן מלמדין את האב שיאמר איני רוצה מת הבן מלמדין את האב שיאמר איני רוצה
כמאן דאמר כמי שאמר.
אמר רבי זעירא לרבי יוסי אמר רבי זעירא לרבי יוסי
יכיל ר' ינאי מיפתור מתניתה היך דו בעי יכול רבי ינאי לפתור (את הקושי ש) במשנה כשני מקרים שונים.
אמר ליה כן אמר רשב"ל אמר לו כן אמר רבי שמעון בן לקיש
לא מיתמנע ר' מיכלל באתר חד ופרט באתר חד לא נמנע רבי לכלול במשנה במקום אחד לכלול חד ופרט.

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 230 (חלקי)

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה[2]

האגדה הובאה בהקשר למשנה:[3] 'האומר לאשה התקדשי לי... על מנת שירצה אבא רצה האב מקודשת ואם לאו אינה מקודשת מת האב הרי זו מקודשת מת הבן מלמדין את האב לומר שאינו רוצה'.

בעל הסוגיה הצביע על סתירה בין המצוי ברישא של המשנה לבין הסיפא שלה; ברישא נאמר   'על מנת שירצה אבא רצה האב מקודשת ואם לאו אינה מקודשת...', וניתן להסיק שכל זמן שלא אמר האב את דעתו, משמע אינו רוצה בקידושין, בסיפא נאמר: '...מת האב הרי זו מקודשת...', נמצא שאף כי האב לא הביע דעתו הסיקו שהאב רוצה בקידושין.

על סתירה זו שאל רבי יוחנן את רבי ינאי: 'ואית מתנית' אמרה כן', כלומר, האם ניתן למצוא משנה שבסיפא שלה מצויה עמדה הסותרת את המצוי בראשיתה.

החלק האגדי בא לידי ביטוי בתשובת רבי ינאי 'ולינאי עליבא את שאיל מילה בקידושין'; רבי ינאי שהיה רבו של רבי יוחנן, מכנה עצמו 'עלוב', הוא תמה על שתלמידו פונה אליו בשאלה. בכך הוא מרומם את תלמידו מעליו, כי הרי השאלה מעידה על השואל. התשובה משקפת צניעות וענווה ויכולת גבוהה של הערכת הזולת והכרה בגדולתו.

רק לאחר שהציג עצמו כך הציע רבי ינאי פתרון לשאלה, לפיו המשנה עוסקת השני מקרים שונים תשובה לשאלתו של רבי יוחנן. תשובתו מעמידה את המשנה בשני מקרים שונים.[4]

רבי זעירא תמה על הסברו של רבי ינאי כי המשנה עוסקת בשני מקרים שונים. רבי יוסי השיב לו והתבסס על מימרת רבי שמעון בן לקיש 'לא מיתמנע ר' מיכלל באתר חד ופרט באתר חד', היינו רבי לא נמנע מלכתוב דין כללי ואחריו להוסיף דין פרטי השייך לכלל שלפניו.[5]

נמצא כי דרך תשובתו של רבי ינאי ודרך מימרת רבי שמעון בן לקיש נלמדת אחת מהדרכים של רבי בעריכת המשנה.


[1]ראו ערוך השלם ערך "דו" חלק ג עמ' 20. הערך מבאר "דו"  כ  "זו"

[2]באגדה זו החלק ההילכתי (בגופנים מודגשים) ארוך, ואילו החלק האגדי קצר מאוד. עם זאת מצאנו לנכון להביאה כאגדה כיוון שיש בה מסר ערכי בתחילתה ומידע מעניין על דרכו של רבי בעריכת המשנה.

[3]קידושין פ"ג מ"ו.

[4]החלק ההילכתי אינן מענייננו לכן הובא הסברו בהערה;

מקרה אחד – 'על מנת שירצה אבא...'. במקרה זה מדובר שקיימת ציפייה שהאב ייתן את הסכמתו לקידושין, ושתיקתו מתפרשת כסירוב. ואם האב מת טרם הסכים לנישואין אך גם לא מחה כנגדם, הנישואין תקפים. 

מקרה שני – 'מת הבן מלמדים את האב שיאמר איני רוצה'. המקרה מוצג כעוסק במקדש שאמר: 'על מנת שירצה האב' ואין כך הדבר. המקרה חריג מאחר שחכמים לא רצו לחייב את האישה לעבור ייבום, לכן 'מלמדים את האב שיאמר איני רוצה', אף כי הבן לא התנה את הקידושין בהסכמת האב, ובכך בטלים הקידושין.  

[5]הדין העקרוני הוא 'האומר לאשה התקדשי לי... על מנת שירצה אבא רצה האב מקודשת ואם לאו אינה מקודשת'. המקרה הפרטי 'מת האב הרי זו מקודשת מת הבן מלמדין את האב לומר שאינו רוצה'.