header2

לא היו עונין אמן בבית המקדש

פ"ב ה"י (ה"ה בכ"י ליידן) דף סה ע"ד עמ' 716

מקור תרגום
תני. תני
לא היו עונין אמן בבית המקדש. לא היו עונין אמן בבית המקדש
ומה היו אומ'. ומה היו אומרים
ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד. ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד
ומניין שלא היו עונין אמן במקדש. ומניין שלא היו עונין אמן במקדש
ת'ל "קומו ברכו את י'י אלהיכם מן העולם ועד העולם". תלמוד לומר קומו ברכו את י'י אלהיכם מן העולם ועד העולם
ומניין על כל ברכה וברכה. ומניין על כל ברכה וברכה
ת'ל "ומרומם על כל ברכה ותהילה". ומרומם על כל ברכה ותהילה

 

עדי נוסח

שרידי הירושלמי עמ' 178

 

מקבילות

ירושלמי ברכות, פ"ט ה"ה דף יד ע"ג עמ' 75

תוספתא (מהד' ליברמן) ברכות פ"ו הכ"ב עמ' 39 (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

במשנה[1]נאמר: 'מעשה בימי ר' חלפתא ור' חנניה בן תרדיון שעבר אחד לפני התיבה וגמר את כל הברכה ענו אחריו אמן ...'.[2] האגדה מבארת מדוע לא אמרו אמן בבית במקדש.[3]

באמירה 'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד' ישנה הבעה מפורשת של ברכה לאל.לדברי בעל האגדה המקור לברכה הוא הפסוק 'וַיֹּאמְרוּ הַלְוִיִּם יֵשׁוּעַ וְקַדְמִיאֵל בָּנִי חֲשַׁבְנְיָה שֵׁרֵבְיָה הוֹדִיָּה שְׁבַנְיָה פְתַחְיָה קוּמוּ בָּרֲכוּ אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם מִן הָעוֹלָם עַד הָעוֹלָם וִיבָרְכוּ שֵׁם כְּבוֹדֶךָ וּמְרוֹמַם עַל כָּל בְּרָכָה וּתְהִלָּה' (נחמיה ט' ה).[4] הלויים הנזכרים ברישא של הפסוק קראו לעם לברך את האל והוסיפו '... מִן הָעוֹלָם עַד הָעוֹלָם', ומכאן דרשו חז"ל כי זו ברכה שצריכה להיאמר לעד בבית המקדש, יש לחזור עליה בכל פעם שמברכים.

בהמשך האגדה נשאל: 'ומניין על כל ברכה וברכה', כלומר, מניין שהיו אומרים על כל ברכה וברכה שבתפילה ולא רק בסופה של התפילה. והתשובה נלמדה מהסיפא של הפסוק 'וּמְרוֹמַם עַל כָּל בְּרָכָה וּתְהִלָּה'. המילה 'וּמְרוֹמַם' נדרשת שלא כפשוטה אלא כפועל בציווי, היינו, יש לְרוֹמֵם את האל על כל ברכה.

האגדה משקפת מציאות לפיה הברכות בבית המקדש היו שונות מאלו שמחוצה לו. מברכים 'אמן' מחוץ לבית המקדש, ובבית המדרש מברכים: ו'ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד'.



[1] תענית פ"ב מ"ה, בירושלמי זו ה"י. להלן יובא חלקה הראשון של המשנה הרלוונטי לאגדה.

[2] זהו הנוסח בכ"י פארמה ובכ"י קויפמן, כמו כן זוהי הגירסה בהלכה בירושלמי. וכך גרס גם הריטב"א בפירושו לבבלי תענית טו ע"ב ד"ה גירסת רבנו אלפסי. לעומת זאת רש"י גרס 'ולא ענו אחריו אמן' (בבלי תענית טז ע"ב ד"ה הכי גרסינן), ופרשני הירושלמי, הפני משה וקרבן העדה, הגיהו את המשנה כמוהו.

[3] בימי רבי חלפתא ורבי חנינה בן תרדיון, תנאים בני הדור השלישי, בית המקדש כבר היה חרב, מכאן שהברכות בעת התענית לא נאמרו במקדש והציבור אמר כנהוג אמן.  

[4] אין זה פשוטו של מקרא; הפסוק נאמר בעת גרוש הנשים הנוכריות, ואין לו קשר ייחודי לבית המקדש.