header2

הקב'ה בא למידת הרחמים על ישראל – אגדה א

פ"ב ה"א דף סה ע"ב עמ' 713

מקור תרגום
תני בשם ר' מאיר. תני בשם רבי מאיר
"כי הנה י'י יוצא ממקומו". כי הנה י'י יוצא ממקומו
יוצא לו ממידה למידה. יוצא לו ממידה למידה
יוצא לו ממידת הדין יוצא לו ממידת הדין
ובא למידת רחמים על יש'. ובא למידת רחמים על ישראל

 

עדי נוסח

לא נמצאו

 

מקבילות

פסיקתא דרב כהנא (מהד' מנדלבוים) פיסקא כד – שובה עמ' 364 (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מדרש

 

עיון קצר באגדה

אגדה זו חותמת את העיסוק במידת 'אֶרֶךְ אַפַּיִם' של הקב'ה בעקבות הפסוק 'וְקִרְעוּ לְבַבְכֶם וְאַל בִּגְדֵיכֶם וְשׁוּבוּ אֶל יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם כִּי חַנּוּן וְרַחוּם הוּא אֶרֶךְ אַפַּיִם וְרַב  חֶסֶד וְנִחָם עַל הָרָעָה' (יואל ב' י"ג). פסוק שאותו משלב זקן על פי המשנה[1] בדברי כיבושין שאומר לציבור ברחובה של עיר. ואפשר כי מדרשו של רבי מאיר פותח נושא שנגזר מהיות האל ארך אפיים, והוא התנהלות האל כלפי עם ישראל.

רבי מאיר דרש את הפסוק 'כִּי הִנֵּה יְהֹוָה יֹצֵא מִמְּקוֹמוֹ... ' (מיכה א' ג').[2] הפסוק כפשוטו מתאר את האל יוצא להעניש, לדון לכף חובה את יהודה וישראל על פשעם וחטאתם.[3] אולם רבי מאיר דרש את הפסוק באופן מטאפורי; האל יצא ממקומו, ממידת הדין שבה נמצא אל מידת הרחמים.[4]

פרשנים מתלבטים כיצד יוצא האל ממקומו[5] והולכים בעקבות פירוש רש"י 'כי יצא מכיסא הדין לכיסא הרחמים'.[6] בעל יפה מראה הוסיף כי חמלתו של האל על ישראל היא כשהם חוזרים בתשובה.

ספק אם רבי מאיר דרש את הפסוק בהקשר לתעניות ציבור, אולם נראה שבעל הסוגיה שילב כאן את המדרש כדי לחתום את נושא האגדות שעוסקות ב'ארך אפיים' בנחמה, ואפשר שפתח את נושא התנהלותו כלפי ישראל בתפיסה שאל מתייחס לעם במידת הרחמים.



[1]תענית פ"ב מ"א.

[2]רש"י פירש את הפסוק: 'יוצא ממקומו - מכסא רחמים לכסא הדין'.

[3]כפי שנאמר בהמשך נבואת מיכה: 'בְּפֶשַׁע יַעֲקֹב כָּל זֹאת וּבְחַטֹּאות בֵּית יִשְׂרָאֵל מִי פֶשַׁע יַעֲקֹב הֲלוֹא שֹׁמְרוֹן וּמִי בָּמוֹת יְהוּדָה הֲלוֹא יְרוּשָׁלִָם' (מיכה א' ה').

[4]במקבילה בפסיקתא דרב כהנא מסתיים המדרש ב'ותשובתכם איני מקבל'.

[5]יפה מראה על הדף (עמ' 355) מבאר שאין העולם מקומו של האל אלא האל הוא מקום העולם. כמו כן מוסיף בעל יפה המראה כי אפשר הביאה כאן לדוגמא את המדרש על הפסוק, אבל בוא האל למידת הרחמים מתכוונת למקומות אחרים. קורבן העדה (על הדף) מבאר: 'דאין לומר כן מהיכן יוצא הלא מלא כל הארץ כבודו'.

[6]רש"י על הפסוק ד"ה יצא ממקומו.