header2

מינוי פרנסים על הציבור – אגדה ד

פ"ח ה"ו (ה"ז בכ"י ליידן) דף כא ע"א עמ' 111

מקור תרגום
ר' חגיי כד הוה מקים פרנסין רבי חגיי כאשר היה מעמיד פרנסים
הוה מטעין לון אוריתא. היה טוען להם תורה
לומ' שכל שררה שניתנה מתורה ניתנה. לומר שכל שררה שניתנה מתורה ניתנה
"בי מלכים ימלוכו" "בי שרים ישורו". בי מלכים ימלוכו בי שרים ישורו
ר' חייא בר בא מקים ארכונין. רבי חייא בר בא מעמיד שרים[1]

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 128 – 129

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

אנקדוטה

 

עיון קצר באגדה

באגדה מובאים שני תיאורים על דברי חכמים כשהיו ממנים פרנסי צדקה.

א.      רבי חגי היה אומר כי המינוי שלהם הוא מהאל נותן התורה,[2] וכדי לתת תוקף לדעתו הביא את הפסוקים: 'בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ ...,בִּי שָׂרִים יָשֹׂרוּ ...' שֹׁפְטֵי צֶדֶק (משלי ח' ט"ו – ט"ז).  כפשוטו הפסוק עוסק בחוכמה שבזכותה ובכוחה מושלים מלכים ושרים, אך לפי הדרשן מדובר באל, השלטון למלכים ולשרים מוענק בידי האל, ומכאן שפרנסי צדקה נחשבים כשרים.

ב.      רבי חייא בר בא נתן לפרנסי הצדקה מעמד של שרים, אפשר שבדרך זו ניסה לשכנעם לקבל את התפקיד.[3]



[1] סוקולוף, ערך 'ארכון', עמ' 75.

[2]  ידיד נפש מפרש כי המועמד נבחן בידיעותיו בתורה, וכי רק חכמים בתורה ראויים להיות פרנסי צדקה.

[3] לפי הפני משה רבי חייא בר בא אינו מתאר אירוע אחר אלא מסביר את דברי קודמו..