header2

הסיבות להקצאת הפאה בקצה השדה

פאה פ"ד ה"ג (הלכה ה בכ"י ליידן) דף יח ע"ג עמ' 96

מקור מקור
תני בשם ר' שמעון. תני בשם רבי שמעון
מפני חמשה דברים [1]לא יתן אדם פיאה אלא בסוף שדהו. מפני חמש' דברים לא יתן אדם פיאה אלא בסוף שדהו
מפני גזל עניים ומפני ביטול עניים מפני גזל עניים ומפני ביטול עניים
ומפני הרמאין ומפני מראית העין. ומפני הרמאין ומפני מראית העין
ומשום שאמרה תורה "לא תכלה פאת שדך". ומשום שאמרה תורה לא תכלה פאת שדך
מפני גזל עניים כיצד. מפני גזל עניים כיצד
שלא יראה אדם את השעה קנויה ויאמר לקרובו עני. שלא יראה אדם את השעה קנויה ויאמר לקרובו עני
בוא וטול לך את הפיאה. בא וטול לך את הפיאה
מפני ביטול עניים כיצד. מפני ביטול עניים כיצד
שלא יהו עניים יושבין ומשמרין כל היום ואו'. שלא יהו עניים יושבין ומשמרין כל היום ואומרים
עכשיו הוא נותן פיאה עכשיו נותן פיאה. עכשיו הוא נותן פיאה עכשיו נותן פיאה
אלא ילכו וילקטו בשדה אחרת ויבואו בשעת הכילוי. אלא ילכו וילקטו בשדה אחרת ויבואו בשעת הכילוי
מפני הרמאין כיצד. מפני הרמאין כיצד
שלא יאמר. כבר נתתי. שלא יאמר כבר נתתי
ויהא בורר את היפה ומוציא את הרע. ויהא בורר את היפה ומוציא את הרע
מפני מראית העין כיצד. מפני מראית העין כיצד
שלא יהו העוברים והשבים אומ'. שלא יהו העוברים והשבים אומרים
ראו היאך קצר איש פל' שדהו ולא הניח פיאה לעניים. ראו היאך קצר איש פלוני שדהו ולא הניח פיאה לעניים
ומשום שאמרה תורה "לא תכלה פאת שדך". ומשום שאמרה תורה לא תכלה פאת שדך

 

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 116

 

מקבילות

תוספתא פאה פ"א הלכה ו'(מהדורת ליברמן עמ' 42 – 43 )

ספרא פרשת קדושים פ:א,הלכה י' (בשינויים)

ב. שבת כ"ג,א' –ב' (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

ספר הלכות גדולות סימן ג' הלכות פאה עמ' קה דיבור המתחיל ולא מתבעי

תשובות הגאונים גאוני מזרח ומערב סימן צו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה

האגדה התנאית מלמדת על תקנת חכמים המחייבת את בעל השדה להניח פאה בקצה השדה דווקא.

חמש סיבות מנה בעל האגדה:

-          גזל עניים

שלא ייתן בעל השדה את הפאה לעני שהוא חפץ ביקרו וימנע את הפאה מעניים אחרים. הפעולה נחשבת גזלה.

-          ביטול עניים

אם מיקומה של הפאה אינו מוגדר, ישבו עניים ויחכו שבעל הבית יגדיר את מיקומה. לא כן הדבר כאשר הפאה ניתנת רק בסוף השדה ויודעים הנזקקים להגיע בזמן ולקבלה.

-          הרמאין

שתי אפשרויות לרמייה: האחת, ישקר לעניים ויאמר שכבר נתן פאה במרכז השדה, והשנייה, שייתן את הפאה בחלק השדה המניב פחות.

-          מראית העין

בל יאמרו עוברים ושבים שבעל שדה זה לא נתן פאה.

-          שאמרה התורה לא תכלה פאת שדך

-          כדי שיקפיד בעל השדה לקיים את המצווה כקביעתה בתורה.[2]

שלוש הסיבות הראשונות נועדו להגן על העניים מבעלי שדה לא הגונים, ושתי הסיבות האחרונות כדי להגן על שמו הטוב של בעל השדה.


 



[1] ברוב המקבילות ארבעה דברים. ראה הערותיו של ליברמן בתוספתא כפשוטה עמ'130.

[2] ליברמן מסביר כי הסיבה האחרונה אפשר ואינה אלא הסבר כללי לקביעת החכמים, לכן יש לספור רק ארבע סיבות ולא חמש [תוספת כפשוטה (זרעים) עמ' 131].