header2

שכרן של עושי מצוות – אגדה ב

פ"א ה"א דף טו ע"ד עמ' 81

מקור תרגום
אמ' ר' בא בר כהנא. אמר רבי בא בר כהנא
השוה הכת' מצוה קלה שבקלות למצוה חמורה שבחמורות. השוה הכתוב מצוה קלה שבקלות למצוה חמורה שבחמורות
מצוה קלה שבקלות זה שילוח הקן. מצוה קלה שבקלות זה שילוח הקן
ומצוה חמורה שבחמורות זה כיבוד אב ואם. ומצוה חמורה שבחמורות זה כיבוד אב ואם
ובשתיהן כת' "והארכת ימים". ובשתיהן כתוב והארכת ימים
אמ' ר' אבון. אמר רבי אבון
ומה אם דבר שהוא פריעת החוב ומה אם דבר שהוא פריעת החוב
כת' בו "למען ייטב לך ולמען יאריכון ימיך". כתוב בו למען ייטב לך ולמען יאריכון ימיך
דבר שיש בו חסרון כיס וסיכון נפשות לא כל שכן. דבר שיש בו חסרון כיס וסיכון נפשות לא כל שכן
אמ' ר' לוי. אמר רבי לוי
והוא ד(רו)[ר]ב(א)[ה] מנה. והוא שגדול ממנו
גדול הוא דבר ש[הוא] בפריעת חוב גדול הוא דבר שהוא בפריעת חוב
מדבר שאינו בפריעת חוב. מדבר שאינו בפריעת חוב

 

 

 

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 103

 

מקבילות

תלמוד ירושלמי מסכת קידושין פרק א ה"ז עמ' 1157

פסיקתא רבתי (מהד' איש שלום) פיסקא כג - י' הדברות פ' תליתאה

מדרש תנחומא (מהד' בובר) פרשת עקב

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו.

 

סוגה

מימרה.

 

עיון קצר באגדה

בהקשרה של מצוות כיבוד הורים מביא בעל הסוגיה את קביעתו של רבי אחא בשם רבי אבא בר כהנא, לפיה הקב"ה לא פירט מתן שכרן של עושי מצוות כדי שלא יקיימו את המצוות בשביל שכר המצווה. בהקשר זה מבאר רבי בא בר כהנא כי אין שכר המצווה נגזר מחומרתה או מקלותה אלא משיקול דעתו של האל.

קביעה זו נלמדת מהשוואתן של שתי מצוות: כיבוד הורים ושילוח הקן. על אף שמצוות שילוח הקן נחשבת כמצווה קלה[1] ואילו כיבוד הורים אינה קלה שכן אין לה שיעור[2] והיא נמשכת לכל אורך חיי ההורים, שכרן שווה. זאת על מנת ללמדנו "שלפעמים מצווה קטנה שכרה כגדולה, לפיכך תהדר אחר הקטנה כגדולה".[3]

רבי אבון מציע אבחנה שונה להמחשת מסקנתו של רבי אחא בשם רבי אבא בר כהנא כי "הקב"ה לא פירט מתן שכרן של עושי מצוות. לטענתו, כיבוד הורים היא מצווה קלה, שכן הינה פירעון חוב של הבן להוריו על שגידלוהו, ואף על פי שזו מצווה קלה, שכרה אריכות ימים. לעומת זאת רבות מהמצוות יש בקיומן משום חסרון כיס או סיכון נפשות[4] והינו מצפים לשכר רב על קיומן. אף על פי כן אין שכרן של מצוות אילו מפורט, שכן אין לקיים את המצווה לשם שכרה.

כנגד הצעתו של רבי אבון שמוסקת בדרך של קל וחומר יוצא רבי לוי בטענה ערכית. לדעתו, גדול יותר השכר על פריעת חוב מהשכר המצופה במצוות שיש בהן חסרון כיס או סיכון נפשות, שכן בפריעת חוב יש מעשה שהינו טוב לשמים וטוב לאדם.[5]



[1] כך מוגדרת מצווה זו במשנה חולין פרק י"ב מ"ה.

[2] ראו משנתנו פ"א מ"א וכן את המשתמע מתגובת חכמים לאמו של רבי טרפון 'אפילו עושה כן אלף אלפים עדיין לחצי כבוד שאמרה תורה לא הגיע'.

[3] ראו מהר"א פולדא על הדף.

[4] כגון תרומות ומעשרות וכיוצא בהן וסכנת נפשות כגון מילה (פני משה על הדף).

[5] ראו מהר"א פולדא על הדף.