header2

תפילת הנכנסים לכרכים והיוצאים מהן

פ"ט ה"ד דף יד ע"ב עמ' 73 – 74

מקור מקור
נכנס לכרך מתפלל שתים נכנס לכרך מתפלל שתים
אחת בכניסתו ואחת ביציאתו אחת בכניסתו ואחת ביציאתו
בכניסתו מהו אומר בכניסתו מהו אומר
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתכניסני לכרך זה לשלום יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתכניסני לכרך זה לשלום
ביציאתו אומר מודה אני לפניך ה' אלהי כו' ביציאתו אומר מודה אני לפניך ה' אלהי כו'
בן עזאי אומ' בן עזאי אומ'
מברך ארבע שתים בכניסתו ושתים ביציאעזתו מברך ארבע שתים בכניסתו ושתים ביציאתו
בכניסתו הוא אומר בכניסתו הוא אומר
יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתכניסני לכרך זה לשלום יהי רצון מלפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שתכניסני לכרך זה לשלום
נכנס אומר נכנס אומר
מודה אני לפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שנכנסתי לשלו' כן יהי רצון מלפניך שתוציאני מתוכו לשלו' כשיצא אומר מודה אני לפניך ה' אלהי ואלהי אבותי שנכנסתי לשלו' כן יהי רצון מלפניך שתוציאני מתוכו לשלו' כשיצא אומר
יהי רצון מלפניך ה' אלהי שתוצאני מכרך זה לשלום יהי רצון מלפניך ה' אלהי שתוצאני מכרך זה לשלום
יצא אומר יצא אומר
מודה אני לפניך ה' אלהי שהוצאתני לשלום כן יהי רצון מלפניך שתוליכני לביתי לשלום או למקו' פלוני לשלום מודה אני לפניך ה' אלהי שהוצאתני לשלום כן יהי רצון מלפניך שתוליכני לביתי לשלום או למקו' פלוני לשלום
הדא דאמר במדורה גוים הדא דאמר במדורה גוים
אבל בישראל אין צריך לברך אבל בישראל אין צריך לברך
אם היה מקו' שהורגין שם אפילו במדורת ישר' אם היה מקו' שהורגין שם אפילו במדורת ישר'
צריך לברך צריך לברך

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 97

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה

דברי הלכה ארוכים על תפילות, שראוי לו ליהודי להתפלל בכניסתו לעיר וביציאתו ממנה, קודמים להסבר שכולו אגדה.

ההסבר מצמצם את ההלכה. לפי החלק ההלכתי התפילות נאמרות בכניסה לכול עיר, לפי דברי האגדה רק בכניסה לעיר שבה גרים גויים, ומקום שבו גרים יהודים חייבים לברך רק אם זהו מקום בו הורגים אנשים.

ההסבר מתבסס על השקפת עולם לפיה מקום של גויים הוא מסוכן תמיד, כי התנהגותם שלילית. לעומת זאת מקום שגרים יהודים הוא מקום בטוח ואין בו סכנה, למעט מקום בו ידוע שנהרגו אנשים.[1]



[1] ראה הסבר הפני משה על המקום.. הסבר שונה בחלקו. בסוגיה בבלי ברכות ס',א מוצג צמצום שונה. שם מבחינים בין עיר שיש בה חשש לסכנה לעיר שאין בה חשש כזה. ללא הבדל מי הם החיים בתוכה.