header2

יהונתן בן גרשום בן מנשה – אגדה א

פ"ט ה"ב דף יג ע"ד עמ' 70 – 71

מקור תרגום
ר' חונא ושמעון קמטריא רבי חונא ושמעון קמטריא
בשם ר' שמואל בר נחמן. בשם רבי שמואל בר נחמן
ויהונתן בן גרשום בן מנשה" נו'ן תלוי. ויהונתן בן גרשום בן מנשה נון תלוי
אם זכה בן משה. אם זכה בן משה
ואם לאו בן מנשה. ואם לאו בן מנשה

 

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 94

 

מקבילות

שיר השירים רבה פרשה ב' ד"ה בשלפי המרד

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מדרש

 

עיון קצר באגדה

ניתן להניח כי אגב איזכורו של שמעון קמטריא בסוגיה הובא המדרש של רבי שמואל בר נחמן על ידי רבי חונא ועל ידי שמעון קמטריא.

רבי שמואל בר נחמן מבאר את הסיבה בשלה כתובה בשם 'מְנַשֶּׁה' האות נו"ן כתלויה כלומר מעל השורה בפסוק: 'וַיָּקִימוּ לָהֶם בְּנֵי דָן אֶת הַפָּסֶל וִיהוֹנָתָן בֶּן גֵּרְשֹׁם בֶּן מְנַשֶּׁה הוּא וּבָנָיו הָיוּ כֹהֲנִים לְשֵׁבֶט הַדָּנִי עַד יוֹם גְּלוֹת הָאָרֶץ' (שופטים י"ח ל').

לשיטת הדרשן מאפשר כתיב זה להציג שתי אפשרויות לשושלתו של יהונתן:

א.     לא להתייחס לנו"ן התלויה ולראות את יהונתן כבן למשפחת משה רבנו, בנו של גרשום[1] ומכאן שהוא נכדו של משה.

ב.     לראות בנו"ן התלויה חלק מהשם 'מנשה', ולפיכך על פי פשוטו של מקרא, מנשה הוא בנו של יוסף,[2] גרשום נכדו של יוסף, ויהונתן, נינו.

שתי האפשרויות של שושלתו של תיקבענה בהתאם למעשיו; אם הלך בדרך הנכונה הרי שזכה להימנות על משפחת משה

[1] למשה רבנו היו שני בנים האחד גרשום והשני אליעזר: '...שֵׁם הָאֶחָד גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה:  וְשֵׁם הָאֶחָד אֱלִיעֶזֶר כִּי אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה' (שמות י"ח ג' – ד').

[2] בראשית מ"א נ"א: 'וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת שֵׁם הַבְּכוֹר מְנַשֶּׁה כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי'.