header2

ברכה על יין שהחמיץ

פ"ו ה"ג דף י ע"ג עמ' 52

מקור תרגום
החמיץ יינו או'. ברוך דיין האמת. החמיץ יינו אומר ברוך דיין האמת
בא לאוכלו או'. שהכל נהיה בדברו. בא לאוכלו אומר שהכל נהיה בדברו
[ראה גוביי אומ'. ברוך דיין האמת. ראה ארבה[1] אומר ברוך דיין האמת
בא לאכלן אומר. שהכל נהיה בדברו]. בא לאכלן אומר שהכל נהיה בדברו
ראה נובלות שנשרו או'. ברוך דיין האמת. ראה נובלות[2] שנשרו אומר ברוך דיין האמת
בא לאוכלן או'. ברוך שהכל נהיה בדברו. בא לאוכלן אומר ברוך שהכל נהיה בדברו

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 80

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

רב ניסים גאון ברכות מ"ב

 

סוגה

ברכה

 

עיון קצר באגדה

המשנה[3] קובעת כי כל דבר שאין גידולו מהארץ, היינו אינו צומח יש לברך 'ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שהכל נהיה בדברו'. בין חכמים לבין רבי יהודה התגלעה מחלוקת; לדעתם כך מברכים גם על החומץ, על הנובלות ועל הגוביי, ואילו לעמדתו אין מברכים, והוא מבהיר את עמדתו: 'כל שהוא ממין קללה אין מברכין עליו'. דעתו לא התקבלה.

 

בסוגיה מובאים שני נוסחי ברכה, האחד כאשר מתגלה האסון לעיני האדם, היינו הוא מגלה שיינו הפך לחומץ, שהתמרים יבשו ונשרו או כשהארבה פושט על השדות – במקרים אלו עליו לברך:[4] 'ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם ברוך דיין אמת'. זו ברכה קשה המזכירה מות אדם; וראוי לזכור כי בהחמצת היין יש הפסד כספי, אך קשה מכך כאשר ארבה פושט על היבול, דבר שעלול להוביל לרעב, ואפשר כי לאוכלוסיה מסויימת גם פירות שלא הבשילו ונשרו הוא אסון לא רק חומרי. הברכה השנייה נאמרת אם יש בכוונת האדם להשתמש בחומץ או לאכול את הפירות או הארבה, במקרה זה עליו לברך את הברכה שקבעו חכמים במשנה 'שהכל נהיה בדברו'.

 

בחרנו לראות בקטע זה אגדה בשל עיצובו ובשל המסר הערכי העולה ממנה; מבחינת העיצוב יש בקטע חזרות על הפעלים 'ראה' ו'בא לאוכלו', וכמו כן חזרות על הברכות 'ברוך דיין אמת' ו'שהכל נהיה בדברו' – וכל אלו מופיעות לסירוגין. חזרות אלו יוצרות מקצב של שירה. ומבחינת המסר, הברכה 'ברוך דיין אמת' אומנם מעוררת תחושה קשה, אך המסר העולה ממנה הוא ש'חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה...'.[5]



[1] סוקולוף, ערך 'גוב #2', עמ' 122.

[2] לפי שני אמוראים בבבלי זהו תבשיל שמראהו שונה מהרגיל או תמרים שיבשו: 'רבי זירא ורבי אילעא, חד אמר: בושלי כמרא. וחד אמר: תמרי דזיקא' (בבלי ברכות מ' ע"ב).  בעל שולחן ערוך בחר את ההסבר השני: 'תמרים שבשלם ושרפם החום ויבשו' (שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רד);  לפי הפני משה (על הדף) נובלות אלו פירות האילן שלא הבשילו ונשרו ממנו.

[3] ברכות פ"ד מ"ג.

[4] בגמרא נמסר רק סיום הברכה 'ברוך דיין אמת'.

[5] משנה ברכות פ"ט מ"ה.