header2

צריך המתפלל להסב פניו לכותל

פ"ד ה"ד דף ח ע"ב עמ' 39 – 40

מקור מקור
ר' יסא רי חלבו ר' ברכיה רבי יסא רבי חלבו רבי ברכיה
ר' חלבו מטי בה בשם ר' אבדומא דמן חיפא. רבי חלבו הגיע[1] בה[2] בשם רבי אבדומא דמן חיפא
צריך אדם להסב פניו (בת) לכותל להתפלל. צריך אדם להסב פניו לכותל להתפלל
מה טעם. מה טעם
"ויסב חזקיהו פניו אל הקיר". ויסב חזקיהו פניו אל הקיר
באיזה קיר נשא עיניו. באיזה קיר נשא עיניו
רבי יהושע בן לוי אמ'. רבי יהושע בן לוי אמר
בקירה שלרחב נשא עיניו. בקירה שלרחב נשא עיניו
"כי ביתה בקיר החומה". כי ביתה בקיר החומה
אמ' לפניו. רבון שלעולם. אמר לפניו רבון של עולם
רחב שתי נפשות הצילה לך. רחב שתי נפשות הצילה לך
ראה כמה נפשות הצלת לה. ראה כמה נפשות הצלת לה
הדא היא דכת' "ויבואו הנערים" וגו'. זה היא שכתוב ויבואו הנערים וגו'
תני רבי שמעון בן יוחי. שנה רבי שמעון בן יוחאי
אפי' הי!תה! במשפחתה מאתים אנשים אפילו היו במשפחתה מאתים אנשים
והלכו ודבקו במ(ש)[א]תים משפחות והלכו ודבקו במאתים משפחות
כולהם ניצולו בזכותה. כולם ניצולו בזכותה
אבותיי שקירבו לך כל הגרים האילו על אחת כמה וכמה. אבותיי שקירבו לך כל הגרים האלו על אחת כמה וכמה
רבי חיננא בר פפא אמ'. רבי חיננא בר פפא אמר
בקירות בית המקדש נשא עיניו. בקירות בית המקדש נשא עיניו
"בתתם ספם את סיפי ומזוזותם אצל מזוזותיי והקיר ביני וביניהם". בתתם ספם את סיפי ומזוזותם אצל מזוזותיי והקיר ביני וביניהם
בני אדם גדולים היו בני אדם גדולים היו
ולא היו יכולין לעלות ולהתפלל בבית המקדש בכל שעה ולא היו יכולין לעלות ולהתפלל בבית המקדש בכל שעה
והיו מתפללין בתוך בתיהם. והיו מתפללין בתוך בתיהם
והקב'ה מעלה עליהם כאילו מתפללין בבית המקדש. והקב'ה מעלה עליהם כאילו מתפללין בבית המקדש
אבותיי שעשו לך את כל השבח הזה  על אחת כמה וכמה אבותיי שעשו לך את כל השבח הזה  על אחת כמה וכמה
רבי שמואל בר נחמן אמ'. רבי שמואל בר נחמן אמר
בקירה שלשונמית נשא עיניו. בקירה של שונמית נשא עיניו
שנ' "נעשה נא עליית קיר קטנה". שנאמר נעשה נא עליית קיר קטנה
אמ' לפניו. רבונו שלעולם. אמר לפניו. רבונו של עולם
השונמית קיר אחת עשתה לאלישע והחיית את בנה. השונמית קיר אחד עשתה לאלישע והחיית את בנה
אבותיי שעשו לך את השבח הזה אבותיי שעשו לך את השבח הזה
על אחת כמה וכמה שתתן לי את נפשי. על אחת כמה וכמה שתתן לי את נפשי
ורבנן אמרי. וחכמים אמרו
בקירות לבו נשא עיניו. בקירות לבו נשא עיניו
"מעיי מעיי אוחילה קירות ליבי הומה לי". מעיי מעיי אוחילה קירות ליבי הומה לי
אמ' לפניו. רבונו שלעולם. אמר לפניו רבונו של עולם
חיזרתי על רמ'ח איברים שנתת בי חיזרתי על רמ'ח איברים שנתת בי
ולא מצאתי שהכעסתיך באחת מהן. ולא מצאתי שהכעסתיך באחת מהן
על אחת כמה וכמה תינתן לי נפשי. על אחת כמה וכמה תינתן לי נפשי

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 71

 

מקבילות

ירושלמי סנהדרין פ"י ה"ב דף כח ע"ג עמ' 1319 – 1320

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

אמוראים רבים מסרו זה לזה ש'צריך אדם להסב פניו לכותל להתפלל'. בעל הסוגיה צירף למימרתם אגדה הנשענת על התנהגותו של המלך חזקיה בתפילתו לאל ככתוב 'וַיַּסֵּב אֶת פָּנָיו אֶל הַקִּיר וַיִּתְפַּלֵּל אֶל יְהֹוָה: אָנָּה יְהֹוָה זְכָר נָא אֵת אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנֶיךָ בֶּאֱמֶת וּבְלֵבָב שָׁלֵם וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי וַיֵּבְךְּ חִזְקִיָּהוּ בְּכִי גָדוֹל' (מלכים ב' כ' ב' – א').

שלושה אמוראים ובעל האגדה אינם רואים בקיר אליו הסב המלך פניו קיר כפשוטו, אלא כזיכרון של אחרים אשר התפללו ונענו. החכמים התמקדו בדרשתם ב'קיר' שאליו הסב חזקיה פניו בתפילתו, כלומר, את מי הוא ראה לנגד עיניו כשהתפלל.

 

-          רבי יהושע בן לוי דרש כי חזקיה פנה לקירה של רחב; היא הצילה שני המרגלים, ובזכות המעשה ניצלו רבים. [3] אבותיו של חזקיה קֵרבו גרים רבים,[4]  ולכן ראוי כי בזכותם יינצל הוא ולא ימות.

-          רבי שמואל בר נחמן דרש כי פנה לקירה של השונמית היא דאגה לאלישע הנביא, בנתה לו עלייה,[5] ובעבור מעשה זה ניצל בנה. אבותיו של חזקיה 'עשו שבח' לאל, כלומר, בנו את בית המקדש, ולכן ראוי כי יינצל.

-          רבי חיננא בר פפא דרש כי חזקיה פנה לקירות בית המקדש. האל קיבל תפילתם של רבים כאילו התפללו בבית המקדש, אותו בית מקדש שבנו אבותיו של חזקיה, לכן ראוי שיינצל. [6]

-          לפי מדרש חכמים אמר כי חזקיה פנה ל'קירות ליבו'. גישתם קרובה לכתוב 'וַיֹּאמַר אָנָּה יְהֹוָה זְכָר נָא אֵת אֲשֶׁר הִתְהַלַּכְתִּי לְפָנֶיךָ בֶּאֱמֶת וּבְלֵב שָׁלֵם וְהַטּוֹב בְּעֵינֶיךָ עָשִׂיתִי...' (ישעיהו ל"ח ג'). מדרשם של החכמים שונה משל הקודמים כי אין בו משענת על מעשה אחרים אלא על מעשיו הוא.[7] בקשתו באה משום עצמו, הוא לא הכעיס את האל בכל רמ"ח אבריו, ולכן ראוי שהאל ייענה לתפילתו ולא ימות. 

 

הקטע בנוי בתבנית של שני זוגות: האחד, הקיר של רחב וההסכם שעשתה, ותפילה מול קירות בית המקדש. השני, הקיר של השונמית ותפילתה, והתפילה מול קירות ליבו.

 

כאמור, המדרשים על חזקיה הובאו לאור הקביעה 'צריך אדם להסב פניו לכותל להתפלל', ונראה כי בדרך זו מתרכז המתפלל בתפילה ולא בקורה סביבו.[8]


 


[1] סוקולוף, ערך  'מטי', עמ' 302.

[2] כוונת הביטוי שהגיע בשלשלת המסירה עד הראשון שאמר.

[3] 'וְלִשְׁנַיִם הָאֲנָשִׁים הַמְרַגְּלִים אֶת הָאָרֶץ אָמַר יְהוֹשֻׁעַ בֹּאוּ בֵּית הָאִשָּׁה הַזּוֹנָה וְהוֹצִיאוּ מִשָּׁם אֶת הָאִשָּׁה וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לָהּ כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתֶּם לָהּ:  וַיָּבֹאוּ הַנְּעָרִים הַמְרַגְּלִים וַיֹּצִיאוּ אֶת רָחָב וְאֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ וְאֶת אַחֶיהָ וְאֶת כָּל אֲשֶׁר לָהּ וְאֵת כָּל מִשְׁפְּחוֹתֶיהָ הוֹצִיאוּ וַיַּנִּיחוּם מִחוּץ לְמַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל' (יהושע ו' כ"ב – כ"ג).  

[4]ראו הסברו של הפני משה על המקום. הכוונה למעשיו של שלומה המלך שכול נושאי הסבל שלו היו גרים.

[5] 'נַעֲשֶׂה נָּא עֲלִיַּת קִיר קְטַנָּה וְנָשִׂים לוֹ שָׁם מִטָּה וְשֻׁלְחָן וְכִסֵּא וּמְנוֹרָה וְהָיָה בְּבֹאוֹ אֵלֵינוּ יָסוּר שָׁמָּה' (מלכים ב' ד' י')

[6]ההסבר נשען על מדרש לפסוק 'בְּתִתָּם סִפָּם אֶת סִפִּי וּמְזוּזָתָם אֵצֶל מְזוּזָתִי וְהַקִּיר בֵּינִי וּבֵינֵיהֶם וְטִמְּאוּ אֶת שֵׁם קָדְשִׁי בְּתוֹעֲבוֹתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ וָאֲכַל אֹתָם בְּאַפִּי' (יחזקאל מ"ג ח'). המדרש רחוק ביותר מפשוטו של מקרא, שכן במקור ישנה בקורת על התנהגות האנשים, ואילו כאן הוא מוסבר כשבח. ראו הפני משה על המקום.

[7] המדרש הוא על פסוק מירמיהו 'מֵעַי מֵעַי אחולה אוֹחִילָה קִירוֹת לִבִּי' (ד' י"ט). השימוש בפסוק הוא כמליצה בלבד.

[8] ראו המאירי בבלי ברכות ה ע"ב.