header2

מתפלל ותובע צרכיו – מה קודם?

פ"ד ה"ד דף ח ע"ב עמ' 39

מקור תרגום
אית תניי תני. מתפלל ואחר כך תובע צרכיו. יש תנאים שונים מתפלל ואחר כך תובע צרכיו
ואית תניי תני. תובע צרכיו ואחר כך מתפלל. ויש תנאים שונים תובע צרכיו ואחר כך מתפלל
מאן דמר. מתפלל ואחר כך תובע צרכיו. מי שאמר מתפלל ואחר כך תובע צרכיו
"תפילה לעני כי יעטוף" ואחר כך "ולפני י'י ישפוך שיחו". תפילה לעני כי יעטוף ואחר כך ולפני ה' ישפוך שיחו  
ומן דמר. תובע צרכיו ואחר כך מתפלל. ומי שאמר תובע צרכיו ואחר כך מתפלל
"לשמוע אל הרינה" ואחר כך "אל התפילה" לשמוע אל הרינה ואחר כך אל התפילה

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 71

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה 

האגדה נפתחת במחלוקת תנאים בנוגע למקום הראוי של בקשת הצרכים הפרטיים בתפילה. מדבריהם אין זה ברור אם כוונתם לסדר בתפילת העמידה או בתפילה הקצרה.[1]

ישנם תנאים הסבורים כי ראוי להתפלל קודם ורק אחר כך לבקש את הצרכים הפרטיים. עמדתם מציגה מבנה דומה לתפילת העמידה המלאה, שכן המתפלל פותח בדברי שבח לאל,[2] ולאחר מכן מבקש את צרכיו.[3] בעמדה זו משתקפת גישה כי ראוי לבקש מהאל רק לאחר שמשבחים אותו.

 

לעומתם ישנם תנאים הסבורים כי על אדם לתבוע ראשית את צרכיו ואחר כך להתפלל. נראה כי עמדה זו מתייחסת לתפילה הקצרה; המתפלל פותח בבקשותיו האישיות ואחר מכן אומר את דברי השבח לאל ואת דברי התודה לו מתוך אמונה בגדולת האל ואמונה שייענה לו.

 

לאישוש כול השקפה מובא פסוק ממנו ניתן ללמוד כי זו הדרך הנכונה:

-          כאסמכתא להשקפה הראשונה מובא הפסוק 'תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף וְלִפְנֵי יְהֹוָה יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ' (תהלים ק"ב א')  בפסוק נזכרת ראשית התפילה, ואחריה הביטוי 'יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ' היינו יתנה צרתו ויבקש צרכיו.[4]

-          כאסמכתא להשקפה השנייה מובא הפסוק 'וּפָנִיתָ אֶל תְּפִלַּת עַבְדְּךָ וְאֶל תְּחִנָּתוֹ יְהֹוָה אֱלֹהָי לִשְׁמֹעַ אֶל הָרִנָּה וְאֶל הַתְּפִלָּה אֲשֶׁר עַבְדְּךָ מִתְפַּלֵּל לְפָנֶיךָ הַיּוֹם (מלכים א' ח' כ"ח). 'הָרִנָּה' נדרשת כבקשה על הצרכים הפרטיים, והתפילה היא הקבועה.[5]


[1] לאור זאת גם אין זה ברור אם דברי רב חסדא 'שלש ברכות הראשונות ושלש האחרונות' שנאמרו שלפני המחלוקת מתייחסים למבנה תפילת שמונה עשרה או לתפילה קצרה, מכל מקום אפשר שהם מעין הקדמה למחלוקת. מוסקוביץ מציין כי המונח 'אית תניי תני' מוסב לעיתים על אמוראים מאוחרים, אך זה נדיר מאוד (הטרמינולוגיה, עמ' 66 והערה 277).

[2] שלוש הברכות הראשונות.

[3] בהנחה כי המחלוקת הובאה בהקשר לדברי רב חסדא, כי אז לאחר שלוש הברכות הראשונות, מבקש האדם את צרכיו ומסיים בשלוש האחרונות שהן ברכות הודיה. מבנה זה דומה למבנה תפילת העמידה המלאה.

[4] לפי פשוטו של מקרא יש כאן תקבולת התפילה והשיח הם היינו הך, אך המדרש אינו כפשוטו. ראו מראה הפנים (על אתר) המביא מקור בו זה נלמדת מפסוק ההשקפה השנייה.

[5] הפסוק צוטט במלואו כדי להראות שאפשר היה ללמוד את ההיפך מחלקו הראשון של הפסוק. תחילה התפילה ואחר כך התחינה האישית.