header2

הברכות של רבי יוחנן לפני התפילה ואחריה

פ"ד ה"ד דף ח ע"א עמ' 38 – 39

מקור תרגום
ר' יוסי ציידניא בשם ר' יוחנן. רבי יוסי ציידניא בשם רבי יוחנן
לפני תפילתו הוא או'. לפני תפילתו הוא אומר
"י'י שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך". ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהילתך
לאחר תפילתו הוא או'. לאחר תפילתו הוא אומר
"יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך י'י צורי וגואלי". יהיו לרצון אמרי פי והגיון לבי לפניך ה' צורי וגואלי
רבי יודן אמ' תרויהון קומי צלותיה. רבי יודן אמר שניהם לפני התפילה

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 70

 

מקבילות

בבלי ברכות ד ע"ב, ברכות ט ע"ב (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה, אנקדוטה.

 

עיון קצר באגדה

רבי יוסי ציידניא הביא בשמו של רבי יוחנן שתי בקשות אותן אמר, האחת לפני תחילת תפילת העמידה, והשנייה אחריה.

-          לפני התפילה הוא פתח בפסוק: 'אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ' (תהלים נ"א י"ז), היינו שתהיה תפילתו תהילה לאל. שלוש הברכות הראשונות בתפילת העמידה הן תהילה ושבח לאל, לכן אפשר כי כוונתו של רבי יוחנן שהפנייה לאל בתפילה על י"ב בקשותיה תהווה תהילתו.

-          לאחר סיום תפילת העמידה הוא מבקש: 'יִהְיוּ לְרָצוֹן אִמְרֵי פִי וְהֶגְיוֹן לִבִּי לְפָנֶיךָ יְהֹוָה צוּרִי וְגֹאֲלִי' (תהלים י"ט ט"ו). והכוונה שתהיה תפילתו, אשר נאמרה מליבו באמונה מלאה כי האל הוא סלע מבטחו וגואלו, רצויה בפני האל.

 

הפתיחה והסיום מלמדים כי תפילתו הייתה כנה מעומק הלב מתחילתה ועד סופה.

על רבי יודן מסופר שאמר את שני הפסוקים לפני תפילת העמידה, באופן זה תהילת האל היא גם קבלת תפילתו.

באגדה אין פתיחה המבארת מדוע חידש רבי יוחנן תפילות אלה, אך מתוך ההקשר לאגדה הקודמת ניתן להסביר כי אפשר שרצה להימנע מתפילת קבע שגרתית שאין בה תחנונים.