header2

תפילת העמידה בשבת

פ"ד ה"ג דף ח ע"א עמ' 37

מקור תרגום
שבע שלשבת מניין שבע (תפילות בתפילת העמידה) של שבת מניין
אמ' ר' יצחק. אמר רבי יצחק
כנגד שבעה קולות שכת' ב"הבו לי'י' בני אלים" כנגד שבעה קולות שכתוב ב"הבו לה' בני אלים (תהילים כט)
אמ' ר' יודן ענתוריא. אמר רבי יודן ענתוריא
כנגד שבעה אזכרות שכת' ב"מזמור שיר ליום השבת". כנגד שבע אזכרות שכתוב במזמור שיר ליום השבת
תשע שלראש השנה מניין. תשע (תפילות בתפילת העמידה) של ראש השנה מניין
אמ' ר' אבא קרטיגניא. אמר רבי אבא קרטיגניא
כנגד תשע אזכרות שכת' בפרשת חנה. וכת' בסופה  "י'י ידין אפסי ארץ " כנגד תשע אזכרות שכתוב בפרשת חנה. וכתוב בסופה  ה' ידין אפסי ארץ
עשרים וארבע  שלתעניות מניין . עשרים וארבע  (תפילות בתפילת העמידה)  של תעניות מניין
ר' חלבו ור' שמואל בר רב נחמן תרויהון אמרין . רבי חלבו ורבי שמואל בר רב נחמן אומרים שניהם
כנגד עשרים וארבע פעמים שכת' בפרשה של: שלמה "רינה" ו"תפילה" ו"תחינה". כנגד עשרים וארבע פעמים שכתוב בפרשה של שלמה רינה ותפילה ותחינה


עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 69 – 70

 

מקבילות

ירושלמי תענית פ"ב ה"ב דף סה ע"ג עמ' 714

בבלי ברכות כט ע"א (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרות ומדרשים

 

עיון קצר באגדה

לאחר בדיקת הסיבה בשלה מונה תפילת העמידה ביום חול שמונה עשרה ברכות פונה בעל הסוגיה לבאר את הסיבה בשלה מונה התפילה שבע ברכות בשבת, תשע בראש השנה ובתעניות גשמים עשרים וארבע.

מקור הלימוד לשבע ברכות בתפילת העמידה בשבת נלמד משתי אפשרויות:

-          רבי יצחק כנגד שבעה הקולות המצויים במזמור כ"ט בתהילים.

-          רבי יודן ענתוריא כנגד שבעת איזכורי שם האל במזמור שיר ליום השבת, תהילים צ"ב.

שני ההסברים נסמכים על מניין שבע כמניין ימי השבוע.[1]

לדעתו של רבי אבא קרטיגניא הלימוד לתשע ברכות בעמידה של ראש השנה נסמך על תשע אזכרות שם האל בתפילת חנה (שמואל א' ב'), תפילה שסיומה 'יהֹוָה יָדִין אַפְסֵי אָרֶץ וְיִתֶּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ', סיום התואם את תפילת ראש השנה כיום הדין.

לדעתם של רבי חלבו ורבי שמואל בר רב נחמן נלמדות עשרים וארבע[2] ברכות בעמידה של תענית מעשרים וארבע הפעמים בהם נזכרו הלשונות 'רינה', 'תפילה' ו'תחינה' בתפילתו של שלמה בעת חנוכת בית המקדש (מלכים א' ח'). תפילתו של שלמה מאגדת מגוון של בקשות לעזרה מהאל וביניהן גם 'בְּהֵעָצֵר שָׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר כִּי יֶחֶטְאוּ לָךְ וְהִתְפַּלְלוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה וְהוֹדוּ אֶת שְׁמֶךָ וּמֵחַטָּאתָם יְשׁוּבוּן כִּי תַעֲנֵם' (מלכים א' ח' ל"ה).



[1] על כך ראו קורבן העדה במקבילה בתענית. ר"ש סיריליאו מרחיב 'שרקדו ההרים והארזים וזה היה במתן תורה וכתיב קול ה' יחיל מדבר וקול ה' חוצב להבות אש מיירי במתן תורה ונתנה תורה בשבת'.

[2]. מניין עשרים וארבע ברכות של תענית כולל את שמונה עשר ברכות העמידה, ולהן יש להוסיף שש ברכות כפי שמצוי במשנה תענית פ"ב מ"ב.