header2

תפילת שמונה עשרה – אגדה ד

פ"ד ה"ג דף ח ע"א עמ' 37

מקור תרגום
ר' חנינא בשם ר' פנחס. רבי חנינא בשם רבי פנחס
כנגד שמונה עשרה פעמים שאבות כתובין בתורה. כנגד שמונה עשרה פעמים שאבות כתובין בתורה
אברהם יצחק יעקב. אברהם יצחק יעקב.
אם יאמר לך אדם. תשעה עשרה הן. אם יאמר לך אדם. תשעה עשרה הן.
אמור לו . אמור לו
"והנה י'י נצב עליו " לית הוא מינהון. "והנה י'י נצב עליו " אין הוא מהם
אם יאמר לך אדם. שבע עשרה הן. אמור לו. אם יאמר לך אדם. שבע עשרה הן. אמור לו.       
"ויקרא בהם שמי ושם אבותיי אברהם ויצחק" מינון. "ויקרא בהם שמי ושם אבותיי אברהם ויצחק" מהם
ר' שמואל בר נחמני בשם ר' !יוחנן!. רבי שמואל בר נחמני בשם רבי יוחנן
 כנגד י"ח ציוויין שכת' בפרשת משכן שיני. כנגד י"ח ציוויין שכתובים בפרשת משכן שני
אמ' ר' חייא בר ווא. אמר רבי חייא בר ווא
ובלבד מן "ואתו אהליאב בן אחיסמך" עד סופיה דסיפרא. ובלבד מן "ואתו אהליאב בן אחיסמך"עד סופו של הספר

 

עדי נוסח

כתב יד ותיקן עמ' 69.


מקבילות

ירושלמי תענית פ"ב ה"בדף סה ע"ג עמ' 713 - 714

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרות ומדרשים

 

עיון קצר באגדה

האגדה, כקודמתה, עוסקת בסיבת מספר הברכות שבתפילת העמידה, ומובאות בה שתי מסורות בגינם מונה תפילת העמידה שמונה עשרה ברכות.

 

המסורת הראשונה מובאת על ידי רבי חנינא בשם רבי פנחס, ולפיה שמונה עשרה הברכות נתקנו כנגד שמונה עשרה הפעמים בהן נכתבו בתורה האבות יחד בפסוק אחד. המספר אינו מבאר את הסיבה לתיקון כנגד איזכורי האבות, אך אפשר כי הדבר נעוץ במסורת המייחסת את תיקונן של התפילות לאבות.[1]

 

המסורת השניה מובאת על ידי רבי שמואל בר נחמני בשם רבי יוחנן. המסורת תולה את מניין הברכות כנגד שמונה עשר הצוויים הכתובים בפרשת המשכן השני,[2] אך גם בה אין כל ביאור לסיבת העמדת שמונה עשרה הברכות כנגד הצווים שבבניין המשכן. אפשר כי הדבר קשור במסורת המייחסת את תיקונה של התפילה כנגד הקורבנות.[3]

 

באגדה מצויות מסורות המעידות  על נסיונו של בעל האגדה להסביר את מספר הברכות לשמונה עשרה בלבד, וכל אפשרות להוסיף או לגרוע ברכות על סמך מספר האיזכורים בפסוקים נדחה.[4]



[1] 'רבי יהושע בן לוי אמר תפילות מאבות למדום...'. ראו ירושלמי ברכות פ"ד ה"א דף ז ע"א עמ' 32.

[2] ראו שמות מפרק ל"ח כ"א עד פרק מ' ל"ח.

[3] 'רבי יהושע בן לוי אמר תפלות כנגד תמידין תקנום' (בבלי ברכות כו ע"ב).    

[4] יש לתת את הדעת לדמיון שבין אגדה זו לקודמתה. באגדה הקודמת מספר הברכות משתנה בין שבע עשרה לתשע עשרה קובע את מספר האיזכורים, בעוד שבאגדה שלפנינו מספר הברכות קבוע, שמונה עשרה בלבד, ולפי זה נקבע אילו איזכורים נכללים ואילו לא.