header2

תפילה אישית – אגדה ו

פ"ד ה"ב דף ז ע"ד עמ' 37

מקור תרגום
ר' תנחום בר איסכולסטיקא מצלי. רבי תנחום בר איסכולסטיקא מתפלל
יהי רצון מלפניך י'י אלהיי ואלהי אבותיי יהי רצון מלפניך י'י אלהיי ואלהי אבותיי
שתשבור ותשבית עולו של יצר הרע מלבינו. שתשבור ותשבית עולו שליצר הרע מלבינו
שכך בראתנו לעשות רצונך שכך בראתנו לעשות רצונך
[ואנו חייבים לעשות רצונך]. ‏ ואנו חייבים לעשות רצונך ‏
את חפץ ואנו חפיצים. את חפץ ואנו חפיצים
ומי מעכב. שאור שבעיסה. ומי מעכב. שאור שבעיסה
גלוי וידוע לפניך שאין בנו כח לעמוד בו; גלוי וידוע לפניך שאין בנו כח לעמוד בו
אלא יהי רצון מלפניך י'י אלהיי ואלהי אבותיי אלא יהי רצון מלפניך י'י אלהיי ואלהי אבותיי
שתשביתהו מעלינו ותכניעהו. שתשביתהו מעלינו ותכניעהו
ונעשה רצונך כרצונינו בלבב שלם. ‏ ונעשה רצונך כרצונינו בלבב שלם ‏

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 69

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

תפילה

 

עיון קצר באגדה

תפילתו של רבי תנחום בר איסכולסטיקא מתמקדת בבקשה מהאל שיסייע להתגבר על היצר הרע. לעמדתו האדם רוצה לקיים ולעשות את רצונו של האל, אך היצר הרע מעכב אותו, והוא ללא עזרת האל אינו יכול לו.

בדבריו הוא מדמה את היצר הרע ל'שאור שבעיסה',[1] כשם שהשאור גורם לתפיחת הבצק, כן היצר הרע גורם לאדם ל'תפוח', היינו להתגאות.[2]


[1] רש"י מפרש בבבלי: 'שאור שבעיסה - יצר הרע שבלבבנו, המחמיצנו' (ברכות יז ע"א).

[2] הדימוי 'שאור שבעיסה' עבר שינוי במשמעותו במרוצת השנים; בתקופת התלמוד משמעותו שלילית. ראו בן יהודה ט"ז, ערך 'שאר', (לקראת סוף ההסבר הניב 'שאור שבעיסה') עמ' 7512.