header2

תפילת נעילה – אגדה א

פ"ד ה"א דף ז ע"ב – ע"ג עמ' 34

מקור תרגום
מניין לנעילה. מניין לנעילה
אמ' ר' לוי. "גם כי תרבו תפילה". אמר רבי לוי גם כי תרבו תפלה
מיכן שכל המרבה בתפילה נענה. מכאן שכל המרבה בתפלה נענה
מחלפא שיטתיה דר' לוי. מתחלפת שיטתו (שונה שיטת) של רבי לוי
תמן אמ' ר' אבא בריה דר פפי ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי. שם אמר רב אבא בריה דרב פפי רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי
"בכל עצב יהיה מותר ודבר שפתים אך למחסור". בכל עצב יהיה מותר ודבר שפתים אך למחסור
חנה ע"י שריבת בתפילה קצרה בימיו שלשמואל. חנה על ידי שריבתה בתפלה קצרה בימיו של שמואל
שאמרה "וישב שם עד עולם". שאמרה וישב שם עד עולם
והלא אין עולמו שללוי אלא חמשים שנה. והלא אין עולמו של לוי אלא חמשים שנה
[דכתי' "ומבן חמשים שנה ישוב מצבא העבודה".] דכתיב ומבן חמשים שנה ישוב מצבא העבודה
והוויין ליה חמשין ותרתין. והיו לו חמישים ושתיים
אמ' ר' יוסי ביר' בון. שתים שגמלתו. אמר רבי יוסי בר רבי בון שתים שגמלתו
וכה אומ' הכן. כך, בדרך זו [1]
אי אמרה. כן ליחיד כן לציבור. אם אֲמָרָהּ כן ליחיד כן לציבור
ר' חייא בשם ר' יוחנן ר' שמעון בן חלפתא בשם ר' מאיר. רבי חייא בשם רבי יוחנן רבי שמעון בן חלפתא בשם רבי מאיר
"והיה כי הרבתה להתפלל אל י'י". והיה כי הרבתה להתפלל אל ה'
מיכן שכל המרבה בתפילה נענה. מכאן שכל המרבה בתפילה נענה

עדי נוסח

כ"י וטיקן עמ' 67

 

מקבילות

ירושלמי תענית פ"ד ה"א דף סז ע"ג עמ' 724 – 725

מדרש שמואל (מהד' בובר) פרשה ב

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרות ומדרשים

 

עיון קצר באגדה

תפילת נעילה ביום הכיפורים היא התפילה החמישית ביום, משמע ניתן ללמוד ממנה כי ראוי להרבות בתפילה. האגדה מבררת את הבסיס הרעיוני עליו תקנו חכמים את תפילת הנעילה.

רבי לוי לומד כי תפילת הנעילה תוקנה על בסיס חלק הפסוק:[1] 'גַּם כִּי תַרְבּוּ תְפִלָּה'' (ישעיהו א' ט"ו) שהאל מתייחס בחיוב לריבוי התפילה, ונענה לה.[2]

שיטת רבי לוי נסתרת מדבריו במקום אחר,[3] שם מביאים רבי אבא בריה דרב פפי ורבי יהושע מסכנין מסורת בשם רבי לוי הדורשת את הפסוק: 'בְּכָל עֶצֶב יִהְיֶה מוֹתָר וּדְבַר שְׂפָתַיִם אַךְ לְמַחְסוֹר' (משלי י"ד כ"ג). בדרשת הפסוק נמצא כי בריבוי מלל יש אפשרות לחסרון.

דוגמה לחסרון הוא סיפורה של חנה 'ע"י שריבת בתפילה קצרה בימיו של שמואל'. חנה אמרה: '...עַד יִגָּמֵל הַנַּעַר וַהֲבִאֹתִיו וְנִרְאָה אֶת פְּנֵי יְהֹוָה וְיָשַׁב שָׁם עַד עוֹלָם' (שמואל א' א' כ"ב). חובת עבודת הלוי בבית המקדש היא חמישים שנה כפי שנלמד במקרא  "וַיְדַבֵּר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה  לֵּאמֹר:את אֲשֶׁר לַלְוִיִּם מִבֶּן חָמֵשׁ וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה יָבוֹא לִצְבֹא צָבָא בַּעֲבֹדַת אֹהֶל מוֹעֵד: וּמִבֶּן חֲמִשִּׁים שָׁנָה יָשׁוּב מִצְּבָא הָעֲבֹדָה וְלֹא יַעֲבֹד עוֹד' (במדבר ח'  כ"ג – כ"ה). מאחר שחנה  קבעה כי 'ישב שם עד עולם', הרי שהביאה בתפילתה למותו לאחר חמישים שנה. הקביעה כי שמואל נפטר בגיל חמישים עומדת בניגוד למסורת שנפטר בגיל חמישים ושתיים.[4] לפי רבי יוסי בירבי בון שתי השנים הנוספות הן השנים בהן חנה גמלה את שמואל.

יש סתירה בהבנת רבי לוי; מחד גיסא הוא מוצא פסול בריבוי תפילה, שכן מוצא שפתיה המיותר של חנה  קבע את מועד פטירתו של שמואל, ומאידך גיסא בדרשתו את הפסוק 'גַּם כִּי תַרְבּוּ תְפִלָּה אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ' הוא תומך בריבוי תפילה. לאור הסתירה שואל בעל האגדה: 'אם אֲמָרָהּ כן ליחיד כן לציבור'. הוא מתרץ את הסתירה בדברי רבי לוי וטוען כי יש להבחין בין תפילת יחיד שבה אין להרבות תפילה, לבין תפילת הרבים, כמו למשל תפילת הנעילה, בה ראוי להרבות בתפילה.



[1] הפסוק במלואו: 'וּבְפָרִשְׂכֶם כַּפֵּיכֶם אַעְלִים עֵינַי מִכֶּם גַּם כִּי תַרְבּוּ תְפִלָּה אֵינֶנִּי שֹׁמֵעַ יְדֵיכֶם דָּמִים מָלֵאוּ'.

[2] המדרש על פסוק זה רחוק מפשוטו של כתוב.

[3] ירושלמי בכורים פ"ב ה"א דף סד ע"ג עמ' 354.

[4] ראו ירושלמי בכורים, שם.