header2

סדר הברכות בתפילת העמידה – אגדה ב

פ"ב ה"ד (ה"ג בכ"י ליידן) דף ד ע"ד עמ' 18

מקור תרגום
אמ' ר' ירמיה. אמר רבי ירמיה
מאה ועשרים << >> זקינים ומהם שמונים וכמה נביאים התקינו את התפילה הזאת. מאה ועשרים זקנים ומהם שמונים וכמה נביאים התקינו את התפילה הזאת
ומה ראו לסמוך האל הקדוש לחונן הדעת. ומה ראו לסמוך האל הקדוש לחונן הדעת
על שם"והקדישו את קדוש יעקב". על שם והקדישו את קדוש יעקב
מה כתי' בתריה מה כתוב אחריו
"וידעו תועי רוח בינה". וידעו תועי רוח בינה
דיעה לתשובה. דיעה לתשובה
"השמן לב העם הזה ואזניו הכבד ועיניו השע" ˺וגו' עד˹ השמן לב העם הזה ואזניו הכבד ועיניו השע וגו' עד
"ולבבו יבין ושב". ולבבו יבין ושב
תשובה לסליחה. תשובה לסליחה
"וישוב אל י'י וירחמהו ואל אלהינו כי ירבה לסלוח". וישוב אל ה' וירחמהו ואל אלהינו כי ירבה לסלוח
סליחה לגאולה. סליחה לגאולה
הסולח לכל עווניכי [הרופא לכל תחלואיכי] הגואל משחת חייכי.

הסולח לכל עווניכי הרופא לכל תחלואיכי

הגואל משחת חייכי

 


עדי נוסח

שרידי ירושלמי עמ' 8

כ"י וטיקן עמ' 54 

 

מקבילות   

מגילה יז ע"ב (בשינויים)

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

סידור רב עמרם גאון, סדר תפילה ד"ה ולא מבעי

 

סוגה

מימרה ומדרש

 

עיון קצר באגדה

רבי ירמיה מציין כי את תפילת העמידה תיקנו מאה ועשרים זקנים (חכמים) בתוכם שמונים נביאים.[1] בתיקונה יש מעשה של חוכמת התורה והנבואה. שילוב השניים מהווה חיזוק לתוקפה של התפילה.[2]

בהמשך דבריו הוא עומד על הסיבה לעריכת חמש הברכות, האל הקדוש, חונן הדעת, תשובה, סליחה, וגאולה בסמיכות זו לזו. הסדר נדרש מפסוקים שבספרי ישעיהו ותהילים,[3] המהווים משענת הנותנת תוקף לסדר שנבחר.


[1] מאה ועשרים זקנים ומהם שמונים וכמה נביאים הם אנשי הכנסת הגדולה(חנוך אלבק, מבוא למשנה, עמ' 24 הערה 71. יצחק משה אלבוגן, התפילה בישראל, עמ' 21  – 22).

[2] ראו עלי תמר על המקום, עמ' 55.

[3]  אין קשר בין פסוקים אלה לבין התפילה, הם אינם אלא מדרש אגדה הרחוק מפשוטו של מקרא. ראו אלבוגן, התפילה בישראל, עמ' 23.

קדש, ובינה נשענים על ישעיהו כ"ט כ"ג – כ"ד. דעה לתשובה – ישעיהו ו' י'. תשובה לסליחה – ישעיהו נ"ה ז'. סליחה לגאולה – תהילים ק"ג ד'. בציטוטים שבטקסט האגדה נמצאות המילים הנדרשות.