header2

השואל בשלום רבו

פ"ב ה"א דף ד ע"ב עמ' 13

מקור תרגום
תני. שנינו
השואל בשלום רבו או במי שהוא גדול ממנו בתורה הרשות בידו. השואל בשלום רבו או במי שהוא גדול ממנו בתורה הרשות בידו
הדא אמרה זאת אומרת
שאדם צריך לשאול במי שהוא גדול ממנו בתורה. שאדם צריך לשאול במי שהוא גדול ממנו בתורה

 


עדי נוסח

שרידי ירושלמי עמ' 6

כ"י וטיקן עמ' 51

 

מקבילות

לא נמצאו

 

מקצת עדי נוסח עקיפים

לא נמצאו

 

סוגה

מימרה

 

עיון קצר באגדה

בסוגיה נבדקת האפשרות לשאילת שלום לתלמיד חכם, יש לשער כי אפשרות זו נדונה בקשר להוראת המשנה[1] 'ובפרקים שואל מפני הכבוד ...ובאמצע שואל מפני היראה...'. נראה כי על אף ההקשר לשאילת שלום עוסקת הסוגיה בהיבט רחב של שאילת שלום לתלמיד חכם ולאו דווקא בעת קריאת שמע.

בעל הסוגיה פותח בציטוט ברייתא 'תני השואל בשלום רבו או במי שהוא גדול ממנו בתורה הרשות בידו', מכאן שאין לראות בשאילת שלום משום הבעת פחיתות כבוד כלפי הרב או הגדול בתורה. יתר על כן, מברייתא זו מסיק בעל הסוגיה כי אדם צריך לשאול לשלום הגדול ממנו בתורה.[2]

לכאורה, קשה. מה חידוש בדרך ארץ שיש במנהג זה, אך מסתבר כי יש הרואים בשאילת שלום משום פחיתות כבוד לנשאל. בנושא זה מצויה מחלוקת בין בני ארץ ישראל ובבבל; בבבל אין תלמיד שואל בשלום רבו, ואילו בארץ ישראל אומר תלמיד לרבו: 'שלום עליך רבי'.[3]


[1] משנה ברכות פ"ב מ"א.

[2] נאמר בסמיכות לברייתא: 'הדא אמרה שאדם צריך לשאול במי שהוא גדול ממנו בתורה'.

[3] וראו מרגליות, ספר החילוקים בין בני מזרח ומערב, סימן לג.